TELEVISIÓ

La culpabilitat assetja ‘The affair’

La tercera temporada de la sèrie, que avui arriba a Espanya, adopta un to més fosc i introspectiu

Alerta, aquest text conté espòilers de la primera i la segona temporada de la sèrie.

Els quatre protagonistes de The affair carreguen una llosa de culpabilitat. És un pes imperceptible a simple vista, però que ha condicionat les seves accions des de l’inici de la ficció i del qual tampoc no es podran desfer en els primers episodis de la tercera temporada. A finals de l’any passat, la sèrie de Showtime va tancar la segona entrega resolent la incògnita sobre la qual havia pivotat tant la primera com la segona temporada: qui havia matat Scotty Lockhart, el germà del Cole (Joshua Jackson). I la conclusió és que el crim no tenia només un culpable. Després de revelar que l’Alison (Ruth Wilson) havia empès l’Scotty a la carretera per evitar que ell l’agredís i de mostrar com la Helen (Maura Tierney), que conduïa sota la petició del Noah (Dominic West), va atropellar-lo, The affair retorna avui a les 23.30 h a Movistar Series amb les urpes de la culpabilitat afilades i disposades a esgarrapar els quatre personatges principals de la sèrie dramàtica.

La història de les dues parelles trencades per un afer amorós reprèn el fil tres anys després del moment en què el Noah es confessava l’autor de la mort de l’Scotty i entrava a la presó. D’aquesta manera, els guionistes se salten el relat en present de l’etapa que l’escriptor turmentat passa entre reixes i parteixen del moment en què recupera la llibertat. El protagonista intentarà construir-se una nova normalitat exercint com a professor universitari a Nova Jersey mentre s’esforça a treure’s de sobre una amenaça misteriosa relacionada amb un guàrdia de la presó que interpretarà Brendan Fraser.

L’experiència carcerària del Noah apareixerà segmentada a la sèrie mitjançant els ja tradicionals flash-backs, que transporten els personatges del present al passat en un laberint de salts temporals. Per girar full, el protagonista es refugiarà en Juliette Le Gall (Irène Jacob), una professora de literatura francesa del centre universitari que es convertirà en el seu nou interès sentimental. La incorporació d’aquest personatge anirà lligada a una altra perspectiva que se sumarà a la narrativa fragmentada de la ficció. Així, The affair mantindrà el relat des dels punts de vista de l’Alison, el Noah, la Helen i el Cole i, alhora, explicarà la història sota la mirada de la Juliette, que serà un personatge amb la seva pròpia maleta de secrets.

Gestionar els dimonis interns

Els fets de la nit en què va morir Scotty Lockhart i la posterior entrada a la presó del Noah provocaran una onada expansiva de conseqüències que els protagonistes hauran de combatre als nous capítols de la ficció. L’estratègia de la Helen serà fer veure que no ha passat res per tirar endavant, una opció que la portarà a alimentar la relació amb el Vic (Omar Metwally), el metge que va operar el seu fill. Malgrat els esforços per teixir una família, l’exdona del Noah s’haurà d’enfrontar constantment als seus dimonis interns, que la mantindran en una situació emocional inestable. En paral·lel, l’Alison trepitjarà Montauk després de sis mesos absent. Amb aquest retorn, la protagonista es capbussarà en una lluita aferrissada per aconseguir la custòdia de la seva filla Joanie, que ha viscut els primers anys de vida amb el Cole i la Luisa (Catalina Sandino Moreno). En aquest conflicte reapareixerà el fantasma del Gabriel, el fill que l’Alison i el Cole van perdre quan tenia, precisament, l’edat de la Joanie.

Com en les temporades anteriors, les històries de The affair es vestiran d’una atmosfera pessimista que apagarà constantment les espurnes d’esperança dels protagonistes per abraçar, d’una vegada per totes, la felicitat. En aquesta ocasió, però, el drama psicològic creat per Sarah Treem adquirirà un to encara més obscur. La foscor narrativa portarà alguns personatges a experimentar una baixada als seus inferns particulars per descobrir què passa si se segueixen els impulsos més foscos de l’ésser humà. El descens emocional de cadascun d’ells s’articularà al voltant dels intents de gestionar la culpabilitat. Cada protagonista ho farà a la seva manera i els efectes de tot plegat desencadenaran una espiral de desencisos, fragilitat i cors trencats.