XARXES

Facebook ja no mola però no es rendeix

El desinterès dels joves obliga la xarxa a canviar d'imatge

Joan Callarissa
08/03/2013
2 min

BarcelonaEl director executiu de Facebook, Mark Zuckerberg, ho va reconèixer així en l'informe anual del 2012 als seus inversors: "Creiem que alguns dels nostres usuaris, especialment els més joves, estan a l'última moda i busquen activament altres productes similars o substituts de Facebook". Una afirmació que no pot ser més greu per a una xarxa social que va néixer per ser utilitzada i disfrutada pels universitaris de Harvard sota el nom de The Facebook el 2004. Per evitar el perjudici que els podria causar a "mitjà termini" s'han posat a treballar a fons per posar-hi remei.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Amb aquest diagnòstic, l'equip gestor de la xarxa social més potent del món -la visita un 35% de la població d'internet, segons dades de Google- va posar fil a l'agulla per recuperar els valors fundacionals i els criteris estètics que li van garantir l'èxit al principi. Per això, la nova interfície que va presentar Facebook ahir advoca sobretot per la senzillesa d'imatge i d'ús.

Un dels màxims problemes amb què ha hagut de lluitar Facebook l'últim any -van deixar-lo tal com és ara el setembre del 2011- és que s'ha fet massa complex i poc lligat als gustos concrets de cada usuari. Un fort contratemps que se suma al fet que els pares dels usuaris també s'han bolcat a la xarxa, una raó essencial per deixar de ser considerada cool pels fills.

Fa poc més d'una setmana, Blake Ross, director de producte de Facebook, va anunciar que deixava el càrrec i donava un exemple per justificar-se: "Me'n vaig perquè un redactor de Forbes va preguntar al millor amic del seu fill si Facebook encara molava i l'amic va dir que no i que tots els seus amics pensaven el mateix. És una qüestió que em va fer replantejar si continuar-hi o no", va afegir Ross.

Per això, mentre les altres comunitats s'han consolidat com a xarxes especialitzades en fotos, en opinió, en humor, en intercanvi de gustos o a trobar parella, Facebook ha volgut ser una xarxa de xarxes, cosa que la podria relegar a ser un element del passat si no l'encerten amb els nous canvis que aniran proposant.

Més visual

Zuckerberg va presentar ahir als EUA el nou disseny del canal de notícies, que haurà de tornar a convèncer els més joves. Han fet dos canvis principals: fer-lo més visual i permetre accedir a feeds temàtics. El fundador de la companyia considera que "el news feed acostumava a ser text, però ara mateix més del 50% de les publicacions són imatges i vídeos". I ho defensa dient que ara "tots portem una càmera a la butxaca".

Amb les novetats estètiques pretenen que els usuaris que entren a Facebook a través dels mòbils i a través dels ordinadors tinguin una "mateixa experiència", "més vibrant i immersiva". Per aconseguir-ho, no trigaran a aplicar els canvis anunciats als smartphones i a les tauletes.

Tot i que aquestes novetats es van vendre com l'aposta de Facebook per tornar a seduir els més joves, moltes veus les van veure com una porta oberta a incloure-hi més publicitat. Una intenció que no seria prudent descartar si es té en compte que la xarxa de Zuckerberg no ha aconseguit a la borsa els resultats que s'esperava, i cal donar esperances a possibles inversors. Però, per fer-ho, primer hauran d'entusiasmar els seus 1.000 milions d'usuaris.

stats