Flandes vol obligar TikTok i Instagram a finançar produccions flamenques
El govern flamenc anima altres administracions a tirar endavant iniciatives similars i ho posarà sobre la taula en el pròxim Consell de la UE
Brussel·lesFlandes continua decidida en la defensa i el finançament de les produccions audiovisuals flamenques, especialment en un context en què els continguts amb les llengües amb més parlants van guanyant pes en detriment de les més petites. L'última mesura que el govern flamenc vol tirar endavant en aquest sentit és l'obligació de les grans plataformes, com TikTok, Instagram, Facebook o YouTube, a finançar produccions locals. El ministre de Mitjans de Flandes, Benjamin Dalle, argumenta que aquestes plataformes es beneficien i trauen rèdit econòmic de produccions flamenques i de continguts que generen els mitjans públics de la regió. Per aquest motiu —ha defensat Dalle en la revista Politico— l'executiu flamenc demana "a totes les empreses que s'aprofiten d'aquests continguts fets a Flandes que hi contribueixin".
A més, el govern de Flandes vol aprofitar que Bèlgica ostenta la presidència rotatòria del Consell de la Unió Europea per posar sobre la taula aquesta iniciativa en la pròxima trobada dels Vint-i-set, i animar la resta d'estats membres i administracions del bloc comunitari a prendre mesures similars per protegir les produccions europees i locals. De fet, la directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals de la UE ja obliga plataformes com Netflix i Amazon Prime a invertir en produccions de mitjans locals.
Ara bé, la proposta de llei flamenca, que encara es troba en tràmits parlamentaris i es preveu que entri en vigor a principis de l'any que ve, amplia aquesta normativa a les plataformes de format breu o xarxes socials. Concretament, el ministre Dalle vol que aquestes multinacionals destinin un 4% del total de la seva facturació generada a Flandes a la creació de pel·lícules o sèries flamenques, o que dipositin aquests diners en un fons audiovisual que s'encarregui de coordinar les inversions.
El govern de Flandes, però, no sap quants diners suposaria aquest percentatge, perquè desconeix exactament quant facturen aquestes grans plataformes en la seva regió, que té poc més de sis milions i mig d'habitants. Sigui com sigui, Dalle ha avisat en aquestes companyies que "hauran de complir amb la llei" i que, si no, s'estan "plantejant tota mena de sancions". Cal recordar que Flandes ja obliga plataformes com Netflix o Amazon a invertir un 2% de la seva facturació anual a la regió en continguts locals. El 2020, per exemple, van aconseguir recaptar uns 4,8 milions d'euros amb aquesta mesura, i ara Dalle preveu augmentar aquest percentatge al 4%, com al que hauran de fer front les xarxes socials.