Dígits i andròmines
Mèdia 11/05/2023

Google sacseja la pàgina de resultats: la IA guanya els enllaços externs

La futura versió del cercador amb intel·ligència artificial integrada substituirà la llista d’enllaços per resums elaborats del que l’usuari li ha demanat

5 min
Un moment de la inauguració de l'esdeveniment I/O d'enguany

BarcelonaGoogle celebra aquesta setmana el congrés anual I/O per a creadors d’aplicacions i serveis basats en les seves plataformes, i per si algú dubta quin és el tema que impregnarà totes les sessions, només cal donar una xifra: la web Cnet va comptar més de 140 aparicions del terme intel·ligència artificial (IA) en les dues hores que va durar la sessió inaugural de dimecres. Estava cantat: les mencions de la IA en la memòria de resultats econòmics de l’empresa del trimestre passat (65) ja multiplicaven per 9 les que hi havia en la memòria de fa un any (7), una insistència molt superior a les de Microsoft i Meta.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Google s’ha proposat recuperar en la percepció pública el lloc de referència que considera que li correspon en l’ús de la IA. Davant l’actual fal·lera de la indústria, els mitjans i els consumidors per serveis experimentals com el ChatGPT, el conseller delegat Sundar Pichai reivindica els set anys que fa que l’empresa (en el congrés I/O del 2016, on l’altra aposta va ser, ehem, la realitat virtual) es va declarar centrada en la IA. Per això va començar repassant les desenes d’usos d’algoritmes en els productes i serveis de Google que ja coneixem, sis dels quals superen els 2.000 milions d’usuaris.

Per exemple, Gmail ha anat aprenent a suggerir-te respostes als missatges: primer amb fórmules breus, després completant les frases que escrivim (diu que l’any passat ho va fer 180.000 milions de vegades) i ara ja pot redactar missatges sencers en l’estil que li demanem. Google Fotos, el primer producte de la casa que va néixer amb IA integrada, ha anat evolucionant des de la possibilitat de buscar en els nostres àlbums les imatges on surti un objecte concret (un gos, un arbre) fins a l’esborrador màgic d’elements que fan nosa en la composició. Ara hi han afegit l’opció de completar automàticament amb IA generativa els objectes que sortien retallats en la foto original quan li canvies l’enquadrament. També Maps, que cada dia calcula 20.000 milions de quilòmetres de rutes òptimes per anar d’un lloc a l’altre, pot mostrar-les ara en imatges tridimensionals fotorealistes en una quinzena de ciutats.

Ara bé, el servei de Google més veterà en l’ús de la IA és l’emblemàtic cercador web. Fa una dècada que els algoritmes decideixen quines pàgines apareixen en resposta a la nostra consulta i en quin ordre. D’aquí que el més destacat d’aquesta edició d’I/O sigui l’adopció visible de la IA en la pàgina de resultats, desplaçant cap a baix la tradicional llista de 10 enllaços clicables i deixant la posició principal per a l’anomenada snapshot, un resum de la informació que hem demanat, generat automàticament a partir de fonts diverses, suposadament acreditades.

És el canvi més important de la història de Google i, entre altres coses, ve a liquidar l’optimització de webs per a cercadors (el SEO) tal com la coneixem, i també obre la porta a conflictes amb els creadors de la informació que es presenta, com són els mitjans de comunicació. També es deuen fregar les mans les autoritats antimonopoli en veure que les consultes sobre productes ("Quina és la millor bicicleta elèctrica per fer rutes de 10 quilòmetres en terreny accidentat") porten directament a catàlegs de Google Shopping, l’agregador de comerç electrònic de l’empresa. Són decisions arriscades per part de Google, que probablement s’hi ha vist abocada perquè no pot tolerar que els seus rivals OpenAI i Microsoft siguin percebuts com a més innovadors.

Per aquest mateix motiu, Google també va obrir ahir a tots els usuaris el seu xatbot amb IA, Bard. Inicialment s’hi pot dialogar en anglès, japonès i coreà, però han promès per als pròxims mesos 40 idiomes més, un d’ells el català. Burxant en la ferida dels molts problemes que té el ChatGPT de la competència, Google insisteix que Bard fa servir la IA de manera responsable. Per exemple, oferirà l’opció d’entrenar-lo fent servir només les teves pròpies dades o les de la teva empresa. Un els exemples és Tailwind, un generador de resums a partir dels documents que tinguis al teu Drive. També inclou funcions per exportar els missatges o documents generats pel xatbot directament a Gmail i Docs. És multimodal: el pots interrogar amb una imatge (puges una foto de dos gossos i li demanes que et faci un acudit amb ells); li demanes escoles especialitzades en una disciplina, te les ensenya sobre un mapa de Maps, et genera una llista i te l’exporta a un full de càlcul de Sheets. I mitjançant complements pot enllaçar amb aplicacions de tercers: les imatges sintètiques es poden generar amb Adobe Firefly.

Altres usos responsables de la IA per part de Google: l’esmentada generació d’imatges sintètiques preveu afegir-hi marques d’aigua per respectar l’autoria i de metadades per identificar la procedència i evitar la propagació de falsificacions; fins i tot activaran un detector de fakes que indicarà quan va indexar Google una imatge per primera vegada, per dificultar que algú vulgui fer passar bou per bèstia grossa. I la nova aplicació de Traducció Universal pot doblar vídeos a altres idiomes en temps real mantenint la sincronització dels llavis, però només s’hi podrà accedir mitjançant socis que verificaran que no es faci servir per a desinformació.

Totes aquestes funcions es basen en el nou model de llenguatge PaLM 2 de Google, que l’empresa aplica tant als seus productes propis com als serveis que ofereix a tercers en el seu núvol Google Cloud. Una plataforma que disposa de variants sectorials específiques: n’hi ha una per a serveis de ciberseguretat i una altra per a aplicacions sanitàries, entrenada per interpretar imatges mèdiques (sempre amb voluntat d’"ajudar" els radiòlegs, no fos cas que els acusin de deixar ningú sense feina).

Nous dispositius

Per al final de la sessió Google va deixar la presentació de tres aparells nous que amplien la gamma Pixel. El nou smartphone Pixel 7a, amb voluntat de ser la referència dels mòbils amb sistema Android –que ja arriba a la versió 14–, recupera l’antiga tradició d’Apple de canviar el disseny dels telèfons cada dos anys, traient en l’any de traspàs una versió idèntica en aparença però millorant el processador i la càmera. Arriba acompanyat d’una nova tauleta amb Chromecast integrat que inclou la base de sobretaula per carregar-la, i un Pixel Fold de 1.800 dòlars per pujar al tren dels mòbils desplegables, l’únic format innovador del mercat actual.

Aquí competirà amb els models de Samsung, que va aparèixer fugaçment en una imatge que anunciava una futura col·laboració entre les dues empreses en matèria de realitat mixta, no concretada però clarament inclosa per rebatre els rumors sobre un suposat acord de Samsung amb Microsoft per substituir per Bing el cercador integrat en els mòbils Galaxy, que actualment és el de Google. Els tres dispositius nous també es van fer servir com a aparador de les possibilitats dels algoritmes: en el Pixel 7a, cada usuari podrà crear amb IA generativa el seu fons de pantalla exclusiu i personal.

stats