Dígits i Andròmines

L’elit dels auriculars de botó sense fil

Comparem els models amb reducció de soroll més recents d’Apple, Samsung i Sony

5 min
Els tres tipus d'auriculars

Fins fa un parell d’anys, els auriculars de botó o intraaurals –en contraposició als de diadema o supraaurals es feien servir sobretot fora de casa: anant a la feina o fent esport. Tanmateix, els confinaments pandèmics han portat molts consumidors a adoptar-los també dins de casa per disposar d’una certa privadesa en el teletreball, l’estudi a distància i el consum multimèdia sense destorbar les persones amb les quals comparteixen sostre. Així, les vendes d’aquesta categoria s’han disparat més d’un 30% respecte a l’any anterior, segons xifres d’IDC, i els anomenats hearables (escoltables) representen ara més de la meitat del total de wearables o dispositius electrònics per portar posats, que també inclouen els rellotges intel·ligents i els braçalets d’exercici.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Per comprovar l’estat de la tecnologia dels auriculars de botó sense fil, he comparat els models emblemàtics actuals de les mateixes tres marques de referència que vaig contemplar en anàlisis anteriors: els AirPods Pro (279 euros) d’Apple, els Galaxy Buds Pro (240 euros) de Samsung i els WF-1000XM4 (280 euros) de Sony. Com qualsevol altre auricular sense fil, inclosos els de 10 euros que trobareu al supermercat, es connecten a la font de so mitjançant un enllaç Bluetooth. De fet, tots tres es poden vincular per aquesta via amb telèfons mòbils de qualsevol marca. Però només combinant-los amb la seva respectiva aplicació mòbil –la d’Apple forma part d’iOS; Galaxy Wear de Samsung funciona amb Android, i Headphones Connect de Sony té versions per a les dues plataformes– se’ls pot treure tot el rendiment, començant per la funció principal: la cancel·lació del soroll ambient. 

Albert Cuesta provant un dels auriculars.
Albert Cuesta provant els auriculars d'Apple.
Albert Cuesta provant el tercer model d'auriculars.

Aquesta cancel·lació s’obté sumant dos elements. El primer és passiu: l’encaix dels auriculars fent de tap del conducte auditiu. Aquest encaix depèn de la morfologia de l’oïda de cada usuari i, per això, els tres models inclouen taps intercanviables de tres mides diferents –de la silicona tova habitual els d’Apple i Samsung i d’escuma de poliuretà els de Sony, que són, de llarg, els que proporcionen un millor aïllament–. El segon element de cancel·lació de soroll és actiu: els micròfons incorporats –els mateixos que serveixen per fer trucades– capten el soroll de l’entorn i l’electrònica interna el sostreu contínuament del senyal sonor procedent de l'smartphone. L’efecte conjunt d’aïllament que s’obté en condicions òptimes és considerablement més efectiu que el de les generacions anteriors d’aquesta categoria de productes; atenua sobretot els sorolls greus i continuats com els de maquinària i vehicles. 

Les tres marques coincideixen en preveure que l’aïllament sonor sigui només parcial. Mitjançant gestos –pessigant el tub dels Apple o donant un copet als altres dos– o bé triant-ho a les aplicacions mòbils es poden activar modalitats ambientals que deixen passar els sons que ens envolten, amb la qual cosa podem evitar que un vehicle ens doni un disgust si travessem distrets el carrer. En aquest aspecte l’aplicació de Sony és la més sofisticada: fa servir el GPS del telèfon per detectar si estem quiets o ens desplacem, i aplica el grau de cancel·lació òptim en cada cas. Tant els auriculars de Sony com els de Samsung són capaços de detectar que som nosaltres els que comencem a parlar i silencien la música fins que callem, esperant 10 segons en el cas de Samsung i un temps ajustable en el de Sony. Les dues marques orientals ofereixen també funcions de so envolvent: Dolby Atmos la coreana i 360 Reality Audio la nipona. Tot i això, cal que l’àudio original sigui del format adient, i ara com ara els catàlegs de música en 3D són molt limitats.

Apple i Samsung fan valer els seus respectius ecosistemes. Un cop vinculats els auriculars al nostre perfil d’usuari, reconeixen quan canviem d’aparell –del mòbil a l’ordinador– i ens segueixen automàticament. En els Apple, una mica més del compte: si escolto la música de l’iPhone amb Spotify Connect en un altaveu extern i em poso els AirPods per telefonar o fer una videotrucada, la música passa a sonar als auriculars, tot i no ser el que volia. En cas de perdre’ls, tant els auriculars d’Apple com els de Samsung es poden localitzar amb els respectius serveis de rastreig Buscar i Smart Things. Els tres auriculars disposen de cert grau de resistència a la humitat: es poden mullar amb la pluja i no s’espatllen amb la suor de l’exercici intens. Tots tres es carreguen guardant-los a l’estoig, que es pot endollar a un carregador o dipositar sobre una base de càrrega sense fil. Els respectius estoigs tripliquen l’autonomia pròpia de cada auricular, que amb la cancel·lació de soroll activada ronda les cinc hores en els Apple i els Samsung i arriba a les vuit hores en els Sony, gràcies al fet de ser els més grossos.

Qualitat de so

Malgrat el seu preu, cap dels tres auriculars provats ofereix la mateixa experiència sonora que un model de diadema del mateix preu, com els que trobareu als catàlegs de les tres marques. El processat de senyal extrem que requereixen les funcions avançades afecta la claredat del so, que els Samsung reprodueixen de manera més natural que els Sony i aquests que els Apple. En els sons més greus s’imposen les limitacions de la mida. Val a dir que els més estancs (Sony i Samsung per aquest ordre) es defensen prou bé en aquest aspecte, fins i tot amb la música amb baix sintètic sense gaire atac (els Pet Shop Boys, per exemple), i són perfectament competents per sentir rock o pop, sèries i cinema o videojocs, però cap dels tres assoleix prou fidelitat en l’audició de música més acústica com el jazz, o ja no diguem la clàssica, amb peces corals com el Cantique de Jean Racine, de Fauré.

Tot i això, si la comoditat us porta a optar per uns auriculars de botó de gamma alta, tingueu ben present la necessitat d’assegurar-ne l’encaix en el vostre conducte auditiu. No només per sentir millor la música i menys el soroll, sinó també per arriscar-vos menys a perdre’ls. Durant els mesos d’hivern els he fet servir tots tres ben tranquil perquè quan sortia a fer exercici de bon matí quedaven subjectes pel casquet de llana, però, sense el casquet, les ulleres i les cintes de la mascareta deformen prou l’orella com per anar patint tota l’estona. Un consell: si camineu o correu amb qualsevol d’aquests auriculars netegeu-vos bé les orelles abans de posar-vos-els. Per higiene i per evitar incidències a 140 euros la peça.

stats