El millor subtítol de tots els temps
Quan es mira enrere, alguns titulars han quedat per a la història del periodisme i encara brillen. Des del mític “Headless body in topless bar” (Cos sense cap en un bar sense sostens, en traducció lliure) del New York Post al lacònic “Obama” amb què el New York Times saludava l’elecció del primer president negre dels Estats Units. Però, ¿i els subtítols? Són sempre els germans pobres i rares vegades se citen en els annals del periodisme.
Fins avui: tinc un ferm candidat a subtítol històric. El va publicar fa uns quants dies La Nueva España, després del titular “TVE sorprèn els seus espectadors amb un canvi dràstic en la programació”. Tot seguit, i en la corresponent lletra amb un cos uns quants punts més petit, el diari imprimia el següent subtítol: “Això és el que va passar”. Sensacional! La notícia era el típic pescaclics demorat on la resposta és decebedora i no arriba fins al final: l’únic que havia passat és que s’havia decidit emetre una marxa LGTBIQ+. Com que una instrucció habitual en el nou-nou-periodisme és que el subtítol no doni gaire informació per no frustrar cap clic omplint l’estómac de la curiositat abans d’hora, el redactor va trobar la fórmula ideal, que no diu absolutament res i, al mateix temps, encaixa en qualsevol tipus d’informació, sigui la descoberta d’una nova família de musclos salvatges, un terratrèmol al Japó o l’enèsima polèmica de famosets de l’univers Mediaset. “Això és el que va passar” i avall que fa baixada. Suposo que a l’engranatge digital aquestes maniobres de distracció aviat li seran insuficients i els mitjans abonats als pesca-clics publicaran títols endevinalla, subtítols d’"això és el que va passar" i textos amb lorem ipsum on, entremig de les frases en fals llatí, hi haurà tènues pistes sobre la informació. Tot sigui per retenir el lector.