Cloudfare és una empresa que hostatja webs i els presta serveis de control del seu trànsit. El seu conseller delegat ha anunciat que han desenvolupat una aplicació capaç de bloquejar els bots d’intel·ligència artificial que rastregen la xarxa. Si un dels seus clients ho desitja, els seus continguts originals no serviran per entrenar Grok, ChatGPT, Claude, Gemini i família. La pregunta, esclar, és si els mitjans s’atreviran a fer aquest pas.
Els humoristes Faemino y Cansado tenien un segment en què ironitzaven sobre els pagesos que cultiven julivert. No entenien que, tenint un camp fèrtil, et dediquessis a plantar una herba que te la regalen a la peixateria. Una part substancial del sector dels mitjans s’ha convertit en aquest pagès de l’acudit: creen articles amb l’única finalitat que les xarxes socials i els cercadors els destaquin per poder-los monetitzar aleshores a uns pocs euros cada miler d’aparicions en pantalla. És un ingrés, sí, però que devalua absolutament el producte, que hauria de ser la informació de qualitat (i no el clic). Amb la IA encara és més sagnant, aquesta relació, perquè en la immensa majoria de casos no hi ha traçabilitat i el xat de torn et torna una resposta sense dirigir-te al mitjà en qüestió, o almenys citar-lo. Ara bé, per molt ben intencionat que sigui el conseller delegat de Cloudfare, em costa d’augurar un futur prometedor al seu giny en el món dels mitjans. Les tecnològiques tenen el sector apamat –els convé, ja que han aconseguit que els regalin la seva matèria primera– i ja han començat a fer tímids acords compensatoris amb alguns noms forts del sector. O, el que és el mateix, han aplicat la màxima de “divideix i venceràs” sabent que la fam d’un rosegó particular impedirà la consecució del pa sencer per a tots.