Mèdia 21/05/2021

El príncep Guillem culpabilitza la BBC d'"empitjorar" la relació dels seus pares

En un fet sense precedents, el segon hereu al tron carrega contra la cadena per haver "atiat la paranoia i l'aïllament" de Diana de Gal·les

4 min
Enric i Guillem faran cadascú el seu discurs

LondresIntervenció extraordinària a través de les seves xarxes socials del príncep Guillem, el segon en la línia de successió al tron d'Elisabet II, arran de la publicació, aquest dijous, d'un informe en què s'acusava la BBC d'haver aconseguit el 1995 una entrevista amb Diana de Gal·les mitjançant "l'engany" i la falsificació de diversos documents bancaris.

D'acord amb el príncep, la "incompetència" de la BBC en el control dels mètodes d'un "periodista canalla" que va difondre afirmacions "terribles i falses" sobre la família reial va "atiar la paranoia i l'aïllament" de la seva mare, coses que recorda "dels últims anys amb ella".

Totes aquestes circumstàncies van estar a l'origen de la seva tràgica mort, el 31 d'agost del 1997, ha assegurat en un altre comunicat el germà i fill petit de Diana, el príncep Enric. En aquest sentit, va més enllà que Guillem quan afirma que "l'efecte dòmino d'una cultura d'explotació i pràctiques poc ètiques" dels mitjans de comunicació van acabar costant la vida a Diana. "La nostra mare va perdre la vida per això, i no ha canviat res”, un argument que encaixa amb la decisió d'Enric i Meghan Markle, la seva dona, de trencar els vincles amb la família reial, en bona mesura per la persecució que la dona patia, a parer d'Enric, per part dels mitjans de comunicació britànics.

Guillem, a més, acusa la cadena d'haver volgut amagar sota la catifa un escàndol –la manera com es va aconseguir l'entrevista– conegut durant anys "per una investigació interna" de la BBC que es va preferir ignorar.

Guillem no estalvia cap munició. En la declaració, feta pública a última hora de dijous a través de Twitter, el príncep carrega contra la cadena també per haver contribuït "a empitjorar la relació dels seus pares". Així, assegura que el fracàs de la corporació a l'hora de controlar els mètodes del periodista Martin Bashir van esperonar la por que Lady Di va sentir en els seus últims anys de vida i van fer que revelés informacions molt íntimes de la vida privada del matrimoni. El "més trist", diu, és que la seva mare mai no va saber que va ser enganyada.

Una imatge de Diana de Gal·les del 1992.

De manera crucial, però, el mateix Guillem obvia el comportament sistemàticament infidel del seu pare cap a la seva mare i en cap moment pren distància amb la monarquia britànica, que va dur una Diana amb 19 anys al sacrifici ritual del matrimoni de conveniència amb un home de 31 anys, molt més experimentat que la llavors ingènua noia, que amb aquella unió creia satisfer i ser la protagonista d'un conte de fades que mai no va existir.

La intervenció d'Enric apunta, a més, contra la persecució a la qual els paparazzis van sotmetre sistemàticament la seva mare, especialment arran de les desavinences entre la parella reial. Diana va morir mentre fugia a tota velocitat pels carrers de París en el cotxe de qui llavors era el seu amant, Dodi al-Fayed, mentre un seguit de fotògrafs intentaven caçar alguna imatge de la princesa. El cotxe es va estavellar a l'entrada del Pont de l'Alma i l'anomenada "princesa del poble", com la va batejar Tony Blair arran del tràgic succés, va morir pràcticament a l'acte.

Guillem, duc de Cambridge, titlla els màxims responsables de l'època de la BBC d'una "lamentable incompetència". I afegeix que la "manera enganyosa" en què es va obtenir l'entrevista va influir "substancialment" en el que va revelar la seva mare al periodista. En la històrica emissió de Panorama, Diana de Gal·les va arribar a afirmar que "en aquest matrimoni, som tres", en referència a l'actual dona de Carles d'Anglaterra i aleshores amant, fins i tot abans de casar-se amb Diana (1981), durant molts anys, Camilla Parker Bowles, que menys d'una dècada després, el 2005, es va convertir en la seva dona.

Sota vigilància

La conclusió de la investigació que aquest dijous ha fet pública la BBC s'ha conegut al cap de sis mesos des que el jutge retirat John Dyson, membre de la Cambra dels Lords, va començar una auditoria interna sobre la famosa entrevista i com hi va respondre la BBC quan es van conèixer les primeres dades sobre les falsificacions de Bashir. Els extractes bancaris que el periodista va mostrar al germà de Diana, Earl Spencer, i que demostraven que la família reial pagava alguns individus per mantenir vigilada Diana haurien esperonat els desitjos de la princesa d'enregistrar el programa.

Guillem demana, fins i tot, que el programa concret de Panorama "no es torni a emetre mai més" perquè està "mancat de legitimitat". En aquest sentit, l'entrevista "va establir efectivament una narració falsa [de la relació entre Carles i Diana] que, durant més d'un quart de segle, ha estat comercialitzada per la BBC i d'altres".

Martin Bashir en una imatge d'arxiu del 2006

Les paraules de Guillem i el resultat de la investigació de Dyson poden suposar l'últim clau en el taüt d'una BBC a la qual el govern de Boris Johnson té moltes ganes. Perquè aquest mateix dijous a la nit el ministre de Cultura, Oliver Dowden, ha advertit que el govern "reflexionaria" sobre l'informe abans de procedir a la revisió de la Carta Reial de la BBC l'any que ve, segons la qual s'han de fixar les prioritats pressupostàries en relació a l'ens. El document és la base constitucional de la corporació i la seva competència, a més de descriure el seu govern i les disposicions reguladores.

Dowden ha dit: "L'informe de Lord Dyson revela falles condemnatòries al cor de la BBC. Ara reflexionarem sobre l'informe exhaustiu de Lord Dyson i considerarem si calen reformes de govern a la BBC. Entre altres fets, el govern considera la possibilitat de despenalitzar el no pagament de la llicència televisiva, una de les claus bàsiques del finançament de l'emissora.

Dijous, poc després que es conegués la conclusió del jutge, el periodista Martin Bashir va emetre un comunicat en què lamentava els seus actes, disculpa que ja havia expressat anteriorment.

Les seves disculpes, així com tampoc les que la BBC ha manifestat per escrit a Guillem i Enric, no seran prou per silenciar un escàndol que amenaça l'estabilitat de la cadena. Vinti-i-quatre anys després de la seva mort, el fantasma de Lady Di continua recorrent els passadissos del Palau de Buckingham i de tota la vida pública del Regne Unit.

stats