27/12/2020

Sánchez, les vacunes, la caverna i Barbra Streisand

2 min
Portada de l'Abc, 27 de desembre del 2020

BarcelonaQuan la cantant Barbra Streisand va intentar eliminar l’any 2003 una imatge de la seva mansió de Malibu inclosa en una iniciativa que fotografiava tota la costa californiana es va trobar que centenars de notícies en van parlar. I il·lustraven la informació, esclar, amb una imatge de la luxosa residència. Així va néixer l’anomenat efecte Streisand: fer que una cosa a la qual ningú hauria parat gaire atenció acabi disseminada a les pantalles de mig planeta.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La caverna ha estat practicant gustosament aquest cap de setmana l’efecte Streisand. Resulta que Sánchez ha fet embolicar les caixes de la vacuna amb el logotip del Gobierno de España. La triple dreta mediàtica ho ha vist –tot baixant de l’hort– com una burda maniobra de propaganda. I com ho denuncia l’Abc? Posant en portada monogràfica la imatge d’un palet amb una de les caixes logotipades. Així, tot ben gros. Per molt que el titular sigui ʺSánchez, a la cua en gestió i al capdavant en propagandaʺ, l’efecte visual és evident i regala al govern espanyol desenes de milers d’impressions de la foto que els fa enfadar. Una mica més discretament, però amb el segell governamental ben visible, també La Razón s’apunta de manera entusiasta a la difusió logotipera. ʺVacunes Made in ¿Gobierno de España?ʺ, diu el titular multilingüe.

Si, com diu la dita, qui presum, fa fum, el govern espanyol ha omplert de boira la sala. Però, desenganyem-nos: amb millor o pitjor estil, la majoria de polítics intentarien rendibilitzar l’arribada de les vacunes. La jugada de Sánchez seria pueril, i destinada a ser una fotografia més de moltes possibles, si no fos amb la col·laboració inestimable dels sospitosos habituals. Són ells qui, agafant el micro i entonant el seu do de pit, es presten a implementar un efecte Streisand de manual.

stats