Audiències
Mèdia 01/02/2022

TV3 comença l'any liderant (i Antena 3 a Espanya)

El consum televisiu tradicional segueix caient: el pitjor gener de la història

4 min
Ansu Fati plorant després de sortir lesionat de la gespa.

BarcelonaTV3 posa la primera pedra al gener per aconseguir el seu tretzè any de lideratge anual consecutiu. Més trepidant és el panorama a Espanya, on la primera plaça de Telecinco sembla amenaçada: Antena 3 ha liderat el rànquing i suma ja tres mesos a dalt del podi.

CCMA

Tres punts de marge són els que ha aconseguit TV3 aquest gener respecte a Telecinco, la qual cosa comporta millorar el marge mitjà del 2021, que va ser només de 16 dècimes. El 14,4% de quota de pantalla assolit ve acompanyat d'alguns rècords per als programes més emblemàtics. És el cas del Polònia, que el dia 13 va fer el millor resultat de la temporada. I també del Sense ficció dedicat a la figura icònica de Mr. Bean, que va aconseguir 498.000 seguidors, la dada més alta des del maig del 2021. Llucià Ferrer va signar, el dia 9, un episodi de l'Atrapa'm si pots que va congregar 314.000 espectadors de mitjana, una xifra que no es veia des del març de l'any passat.

El Tot es mou, l'Està passant i l'APM? formen part també de l'esquadra de rècords de temporada per a la pública: tots dos van fer el millor resultat de la temporada, amb 207.000, 376.000 i 474.000 seguidors. I el palmarès es completa amb el serial Com si fos ahir, que el dia 18 va fer 355.000 espectadors i un share del 23,8%. A tot això, s'hi suma l'èxit del retorn d'El foraster, que setmanalment ha aconseguit reunir mig milió d'espectadors en els seus periples per les comarques catalanes.

Els canals secundaris segueixen patint. Això sí, l'Esport 3 experimenta una millora: del 0,5% passa al 0,7%. Segueix estant en coma, però és la millor quota mensual des de l'abril de 2019. El 3/24 i el Super3/33 repeteixen els resultats del desembre: 1,3% i 0,5%, respectivament.

Més enllà dels audímetres, les dades qualitatives segueixen afavorint TV3. Segons l'enquesta a espectadors que realitza l'empresa internacional Kantar, la pública és la televisió més ben valorada, amb una nota de 8,4.

Resta de canals en català

8TV va registrar un 0,8% al desembre. Quedava lluny del 2% al qual aspirava a arribar abans d'acabar l'any, en aquesta nova etapa, però hi havia una tendència positiva en els últims mesos que ara, ni que sigui per la caiguda d'una dècima, s'ha estroncat. La quota del català, sumant els canals de la Corporació i els privats, és del 17,5%. A les Illes Balears, IB3 s'ha deixat quatre dècimes i baixa fins al 5,0%. El gener ha estat també dur per a À Punt, que baixa tres dècimes, fins al 2,9%.

RTVE

El grup públic estatal segueix patint a Catalunya, on La 1 obté un 6,9% de share –el mateix resultat que al desembre– que queda dos punts per sota de la seva dada global. La 2 perd una dècima, però aguanta millor, ja que el seu 2,8% està en sintonia amb la mitjana general. El moviment tectònic de terres queda palès de nou amb el mal resultat de Clan: cau dues dècimes, fins a un 0,5%. El canal havia liderat entre els infantils, però ara veu com el seu jove públic emigra a altres pantalles. L'informatiu 24 H també fa un 0,5%, en aquest cas repetint dada de desembre. I Teledeporte es deixa una dècima, fins al 0,4%.

Canals privats espanyols

Telecinco sembla haver perdut el tron a Espanya, però a Catalunya li queda el consol d'haver guanyat la seva batalla particular amb Antena 3, ni que sigui per una dècima: 11,2% contra 11,1%. El primer canal de Mediaset puja dues dècimes i, a poc a poc, recupera l'audiència perduda arran del sacseig de graella que va provocar per intentar (en va) plantar més cara al Pasapalabra de la cadena rival. En el seu bon resultat hi ha influït l'espectacular 31,5% obtingut amb el partit de vuitens de Copa del Rei entre l'Athletic de Bilbao i el Barça, que es va convertir en l'emissió més vista del gener. En el duel de segons canals, La Sexta baixa tres dècimes fins al 5,6% i Cuatro en puja vuit i aterra en el 4,9%, de manera que el partit aquí es posa interessant. El cansament informatiu s'apunta com a factor que està llastant els resultats del segon canal d'Atresmedia.

Resultats a Espanya

S'ha girat la truita. Després d'uns anys de lideratge de Telecinco, ja fa tres mesos consecutius que és Antena 3 qui s'alça amb el títol de cadena més seguida a Espanya. El seu 14,0% li permet un marge de gairebé un punt respecte a una Telecinco que, amb un 13,1%, signa el seu pitjor gener en quatre anys. La 1 és tercera, amb un 8,9%. Tot i que no és el seu pitjor resultat històric, sí que es tracta del pitjor gener de la seva veterana trajectòria. La Sexta retrocedeix quatre dècimes, fins al 6,0%, i va perdent el marge que mantenia amb Cuatro, que en puja dues, fins al 5,3%. Antena 3 és la cadena més vista entre els homes i els més grans de 45 anys, mentre que els més joves i les dones es decanten per Telecinco. Per grups empresarials, el duopoli segueix marcant la pauta. Tant Atresmedia com Mediaset sumen una dècima als seus respectius resultats i ja acaparen el 27,5% i el 26,7% de l'audiència. Aquest mes ha estat el gener de menor consum des que es mesuren les audiències. A Catalunya, cada ciutadà mira 3 hores i 14 minuts al dia la televisió, mentre que la mitjana espanyola és de 3 hores i 38 minuts. La comunitat autònoma més enganxada a la pantalla és Castella i Lleó, amb una mitjana de 4 hores i 5 minuts.

stats