Audiències
Mèdia 01/01/2023

TV3 es manté tretze anys líder mentre Antena 3 aconsegueix un ‘sorpasso’ històric a Espanya

El consum de televisió tradicional cau al seu mínim històric: 170 minuts per dia

6 min
Messi, per fi, petoneja la Copa del Món

BarcelonaEls audímetres han parlat. TV3 és la televisió líder a Catalunya un any més, i ja en porta tretze de seguits. Però el fet més destacat pel que fa a les audiències d’aquest 2022 és el canvi de guàrdia que s'ha produït en les dades espanyoles: és la primera vegada que Antena 3 aconsegueix coronar-se com a canal més seguit. Trenca així una ratxa de deu anys en què Telecinco ha copat els rànquings, en un any caracteritzat també pel mínim històric anotat per Cuatro. Tot això, mentre baixa el consum de la televisió tradicional: mai no havia sigut tan baix.

Evolució de l'audiència televisiva a Catalunya
En quota de pantalla (%)
Les emissions més vistes del 2022
Només apareix l’episodi més vist d’un mateix programa

CCMA

Còmode lideratge per a TV3, que encadena el tretzè exercici consecutiu com a televisió més vista a Catalunya. La pública puja dues dècimes i firma un 14,1% per a un 2022 en què ha liderat 326 dies de l'any (comptant fins al 28 de desembre). Les xifres li permeten mantenir una distància més que còmoda, de 3,4 punts, respecte de la segona classificada, Antena 3. El prime time ha funcionat especialment bé: el 13,8% obtingut és la seva millor quota des del 2007.

Entre les emissions més vistes de l'any hi ha els telenotícies, Crims (que va registrar el seu màxim històric), la retransmissió del Piromusical de la Mercè, el partit entre el Barça i el Pumal del Trofeu Joan Gamper, el monòleg d’Andreu Buenafuente Curraràs, Polònia, El foraster, Joc de cartes, el Sense ficció sobre La Trinca, el partit entre el FC Barcelona i el Lió de la Champions League Femenina, l'APM? i Eufòria. La pel·lícula més vista a TV3 enguany ha estat la catalana El metralla, dirigida per Jordi Roigé, que va registrar una mitjana de 352.000 espectadors i una quota de pantalla del 18,3%.

Més enllà de les dades quantitatives, TV3 lidera també en l'índex de qualitat que elabora la consultora internacional GfK. Això sí, el 8,4 de nota obtinguda a partir de les valoracions d'un panel d'espectadors suposa baixar una dècima respecte del 8,5 obtingut els quatre anys anteriors (en què el canal va marcar el seu rècord històric). Els informatius aconsegueixen un 8,5 de valoració, que també és una dècima menys que el 2021.

Pel que fa als canals secundaris, poques variacions, la qual cosa no és una bona notícia, tenint en compte la situació de declivi que pateixen. El 3/24 és qui se'n surt millor i repeteix l'1,4% de l'any passat, tot i que segueixen sent dades discretes si es compara amb el 2,2% assolit el 2019. L'Esport 3, que havia marcat un 0,3% fa dos anys i un 0,6% el 2021, ara recupera una nova dècima, però tot just es planta en el 0,7%. La gran creu de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) és el SX3/33, que s'enfonsa una altra dècima i marca el seu mínim històric, amb un 0,4% de quota. Tot i la millora de la programació infantil i juvenil empresa a la tardor, a la televisió lineal no s'observa un impacte d'aquesta aposta en un canal compartit amb el 33.

Resta de televisions en català

La privada 8TV millora dues dècimes el seu resultat i se situa en un 0,8%. Amb tot, les dades des del setembre –quan la nova propietat va fer una aposta per nodrir la graella de programes amb personalitats conegudes– no milloren substancialment les de la resta de l’any, així que caldrà veure si ha trobat ja el seu sostre. La balear IB3 puja quatre dècimes i marca un 5,1%, però segueix estant per sota de la mitjana dels canals autonòmics públics, que se situa en un 8,4%. I la situació és encara més delicada per a À Punt, que del 3,4% que va anotar l’any passat passa ara a un 3,1%. Al Principat, sumant els canals de la Corporació i 8TV s’arriba a una quota per al català del 17,4%, que és mig punt superior a la del 2021.

Grup RTVE

La 1 millora una dècima, però la dada no és precisament positiva, ja que la pública espanyola ha comptat amb el dopatge del Mundial de Qatar, que li ha permès registrar un 10,3% al desembre. Si es fa la mitjana només fins al novembre, la seva quota seria del 6,8%, dues dècimes per sota de la del 2021. Pel que fa als canals secundaris, La 2 ha marcat un meritori 2,8%, quatre dècimes més que fa un any. El 24H, per la seva part, millora una dècima i se situa en el 0,7%. No hi ha tanta alegria, en canvi, a la resta d’oferta: Teledeporte repeteix el magre 0,5% del 2021 i l’infantil Clan segueix baixant fins al punt que, amb les dues dècimes d’enguany, es queda ja només en el 0,5%.

Les privades espanyoles

El tomb que ha fet Antena 3 a Espanya té la seva correspondència a Catalunya: consuma el sorpasso a Telecinco. Així, aconsegueix la plata amb un 10,7% que, tot i això, és quatre dècimes més baix que el seu resultat del 2021. El primer canal de Mediaset també està en crisi greu a Catalunya i es deixa dos punts i mig pel camí, fins a establir-se per sota dels dos dígits: tan sols 9,9% de share. En la batalla dels segons canals, any de retrocés per a La Sexta (baixa tres dècimes fins al 5,9%) i també per a Cuatro (perd mig punt i, amb un 4,2%, registra el seu mínim històric). En canvi, entre les televisions temàtiques hi ha hagut més alegria. Energy és la més vista a Catalunya, amb un share del 3,5% que l’acosta, de fet, a Cuatro, després d’augmentar set dècimes el seu abast. Atreseries també puja notablement, mig punt, fins al 2,3%; i Divinity suma dues noves dècimes per assolir el 2,3%. La creu és FdF: el que havia estat canal especialitzat més exitós per a Mediaset fa uns anys que està en hores baixes. Tenia un 2,2% de quota que enguany es queda en un 2,0%

Resultats a Espanya

Tomb històric a la televisió espanyola. Antena 3 aconsegueix ser la televisió més vista a Espanya, una medalla que encara no s’havia pogut penjar des de la seva creació, el 1990. El 13,9% que obté aquest 2022 tan sols és una dècima millor que el seu registre de fa un any, però la patacada de Telecinco –baixa dos punts i mig fins al 12,4%– la fa pujar al cim del podi després de deu anys consecutius amb la seva rival directa ben instal·lada a la primera posició. Ara, en canvi, veu com es volatilitza un de cada sis espectadors i es planta amb el seu mínim històric anual. Mediaset també pateix amb Cuatro, que perd dues dècimes fins al 5,1%, també mínim històric per al canal. I Atresmedia no se’n surt millor amb La Sexta: les tres dècimes que es deixa enguany suposen anotar el pitjor resultat des del 2013, un 6,1%.

Mentrestant, el Mundial li ha permès salvar els mobles a La 1: millora dues dècimes en un any convuls per a l’ens estatal, amb canvi de presidència inclosa. El seu 9,0%, però, no deixa de ser el segon pitjor resultat anual des que es mesuren les audiències.

Més avall a les taules, les temàtiques segueixen amb les seves audiències modestes, però han resistit millor l’exercici, fins al punt que marquen màxims anuals Energy (2,5%), Atreseries (1,7%), Dkiss (1,2%), TEN (0,8%) Real Madrid HD (0,5%) i Bom Cine (0,4).

Dades de consum

Els audímetres van tenir el 2022 menys feina que mai: ha estat l’any amb menor consum televisiu de la història, amb les plataformes en streaming com a principals sospitoses d’aquesta caiguda. Cada català –més gran de tres anys– va veure una mitjana de 170 minuts diaris de televisió (lineal o en diferit). És la comunitat autònoma de consum més baix, en contrast amb el màxim que marquen els asturians, amb 211 minuts de mitjana. Les variacions per edat són enormes. A Espanya la mitjana se situa en 190 minuts, però oscil·la entre els 69 minuts dels joves entre els 13 i els 24 anys i els 338 minuts del grup de més de 64 anys. L’evolució, en tot cas, sembla imparable. Fa una dècada, el consum mitjà a l’estat era de 246 minuts, un 29,5% més alt que ara.

Plataformes en ‘streaming’

El desplaçament cap als consums en línia és innegable, però aquest 2022 ha estat un any també de contracció per a aquest mercat. El baròmetre que elabora Barlovento determina que enguany el 79,4% dels espanyols tenien accés a aquests serveis de pagament, però que això representa una caiguda de 3,5 punts respecte a l’exercici anterior.

Netflix segueix liderant amb comoditat: el 55,1% dels ciutadans hi estan subscrits, però la xifra és tres punts menor que fa un any. Amazon Prime arriba al 50% de la població i va retallant distàncies. Ara bé, les xifres de consum són molt diferents. Netflix té un share del 32,4%, mentre que Amazon Prime només arriba al 18,7% (ja que la subscripció al seu servei és una bonificació per fer-se membre del sistema Prime d’entregues ràpides i, per tant, molts abonats en realitat no la miren). En el rànquing de share, Movistar+ és tercera (11,7%), seguida de Disney+ (7,8%) i HBO Max (7,2%). La plataforma que més creix, però, és Filmin: arriba ja al 3,5% de les llars després de pujar quatre dècimes respecte al 2021. Cada espanyol gasta de mitjana 38 euros al mes en plataformes, dos euros menys que en l’anterior informe.  

stats