TV3 prepara un nou 'TV3 a la carta' i la ficció infantil serà transmèdia

4 min
Saül Gordillo, Vicent Sanchis i Núria Llorach responent les preguntes del Parlament

BarcelonaEn un mes en què el Super3/33 va camí de marcar el seu mínim històric, amb un residual 0,4% de quota de pantalla, es qüestiona cada cop més el paper de TV3 com a creadora de nou públic per al català. Durant la comissió de control parlamentària a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) celebrada aquest divendres, el director de la televisió, Vicent Sanchis, ha volgut avançar alguns dels plans per mirar de revertir la tendència. En concret, ha parlat de la nova ficció que serà l'espina dorsal del Super3, i que elaborarà Gestmusic després de guanyar un concurs al qual s'havien presentat 14 empreses.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

"Fins ara teníem la programació no adequada, en un suport no oportú i això era la tempesta perfecta", va dir el directiu, en referència al fet que la família dels Super3 concentrava la seva presència a la TDT. "Ara hem optat per una proposta que vol treballar amb el públic a totes hores i a totes les plataformes. Gairebé semblarà el 3/24", ha explicat. Al llarg de dos anys s'hi invertiran 2.600.000 euros i s'ha reforçat l'àrea d'infantil incorporant-hi peces que abans eren en altres departaments. És el cas de l'Info-K, que fins ara depenia d'informatius. O del Club Super3, que penjava de màrqueting.

El director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, que ho és també de l'àrea de mitjans digitals, va sumar-se a aquesta ofensiva en la part online i va avançar que s'ha començat a treballar en la remodelació profunda del servei TV3 a la carta. "Comportaria un nou nom, una nova imatge i una proposta de servei molt més similar al d’una plataforma en streaming, amb el valor afegit i diferencial de la nostra oferta de canals lineals". Es vol que aquesta nova eina pugui oferir la personalització de continguts (i publicitat) en un futur. Això sí, el directiu va reclamar "derivar més pressupost per poder encarregar part dels desenvolupaments necessaris, i així també dinamitzar el sector tecnològic", a més de revisar les vies de contractació. "Tenim un conveni amb unes categories professionals que estan pensades per fer ràdio i televisió, no per fer productes i serveis digitals". El projecte de nou servei a la carta hauria d'anar acompanyat, també, d'una inversió en continguts. "Això vol dir un pressupost exclusiu per a la plataforma digital, tant pel que fa a la producció com per a la compra de drets de difusió", va concloure.

La qüestió dels diners és ja una constant i, a jutjar per les compareixences dels directius, no hi ha un desglaç a Palau que permeti confiar en una entrada forta de diners per assumir aquestes inversions. En aquest sentit, la Corporació ha elaborat nou projectes que tenen a veure amb la modernització i transformació de la casa, valorats en 49 milions d'euros. Es tracta d'uns plans que podrien apel·lar als fons europeus Next Generation. Llorach es va queixar que RTVE hagi accedit a 20 milions d'euros d'aquesta línia d'ajuts, mentre que les autonòmiques n'han quedat excloses. La presidenta en funcions va explicar que havien demanat 52 milions d'euros addicionals en l'avantprojecte de pressupost però que des del Govern se'ls ha comunicat que només s'incrementarà la part corresponent a l'augment salarial. "No tornarem a disposar de diners per al sector audiovisual", ha lamentat.

La cua del 'Bricoheroes'

Com era d'esperar, la polèmica pel gag no emès de Bricoheroes va centrar bona part de la sessió. Formacions com el PSC, Ciutadans, Vox, En Comú Podem o el PP van dedicar-hi preguntes que van topar amb una forta defensa del programa per part tant del director de TV3, Vicent Sanchis, com de la presidenta en funcions de la Corporació, Núria Llorach. "Tot el que sigui humor, sàtira i ironia és opinable –va argumentar Sanchis–. I cal recordar que alguns dels grans conflictes amb periodistes dels últims anys, atemptats inclosos, han estat contra humoristes o revistes satíriques. És opinable, com veiem, de maneres extremes. A mi em sembla que el sentit de Bricoheroes és adequat, en general, al tipus de públic al qual s'adreça. I també és veritat que l'excés de transgressió pot fer mal. Però tenim els nostres mecanismes per regular els continguts, que no tenen a veure amb la censura".

El directiu no va explicitar si el programa s'emetria per la TDT o si prendria alguna mesura disciplinària contra Jutglar per haver compartit el fragment suprimit i atribuir intencionalitats polítiques a TV3 a l'hora de retirar-lo. Diputats com Ignacio Martín Blanco (Cs) o Beatriz Silva (PSC) van demanar explícitament que Jaïr Domínguez i Lluís Jutglar (conegut com En Peyu) deixin de col·laborar amb la televisió pública. Vox va titllar el duo de còmics de tipejos.

La coincidència va fer que en aquesta jornada s'hagi presentat a votació una proposta del PSC entrada al juliol per controlar precisament "la utilització d'expressions ofensives i insults en els mitjans de la CCMA". Només li van fer costat Ciutadans i el PP (i, en el cas d'un punt concret, també En Comú Podem), de manera que va ser rebutjada amb els vots contraris d'Esquerra, Junts i la CUP, que argumenten que obriria la porta a la censura arbitrària, ja que consideren que els termes del text són massa indeterminats. Vox es va abstenir.

stats