Amb la crisi dels docents ens hi juguem el futur

Les aules de secundària tenen dèficit de professors.
07/09/2025
Doctora en ciències de l'educació
4 min

El 29 i el 30 d’agost –pocs dies abans que els docents de Catalunya tornessin als centres per preparar l’arribada de l’alumnat d'aquest dilluns–, més de 50 països de tot el món es van reunir a Xile per signar el Consens de Santiago, un acord històric impulsat per la Unesco. 

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El Consens de Santiago és un compromís internacional per situar la docència al centre de les polítiques educatives, amb la promesa de millorar les condicions laborals, la formació i el prestigi social dels mestres. L’acord apel·la als governs perquè inverteixin en professorat i lideratge educatiu com a clau de l’èxit escolar i de l’aprenentatge de qualitat. 

En un context reconegut de crisi mundial de la professió docent, a la cimera mundial de docents es va alertar sobre les creixents amenaces que afronta la professió: des de la manca de recursos fins a la disminució de la vocació docent, cosa que ha portat a una escassetat sense precedents d’educadors qualificats. La Unesco estima que, per garantir l’educació primària i secundària universal d’aquí al 2030, calen 44 milions de docents més a tot el món. Aquesta xifra inclou tant el recanvi de jubilacions com la demanda creixent d’aquests nivells educatius. On la situació és més greu és a l’Àfrica subsahariana, però en regions desenvolupades com Europa i Amèrica del Nord també es detecten dèficits importants: es calcula que hi calen 4,8 milions de docents més per pal·liar la crisi.

Catalunya també necessita un acord i un consens ampli de país en favor de l’educació, que vagi més enllà del govern de torn. Perquè tampoc no s’escapa d’una escassetat estructural de professorat, especialment en matèries com matemàtiques i català, amb centenars de places vacants i docents sense la formació requerida. A les vacants cal afegir-hi l’augment de baixes mèdiques, que aquest mateix diari va revelar el curs passat. Existeix un malestar preocupant en el sector que cal abordar, i que no només té a veure amb la manca de recursos per atendre l’alumnat amb necessitats educatives específiques, tot i que també és un factor clau. El desengany dels docents neix també de la manca d’autonomia pedagògica, i dels continus canvis legislatius que no els tenen en compte: un exemple pot ser la retirada de pantalles i pissarres digitals a infantil després del que s’ha arribat a invertir els darrers anys en la digitalització dels centres. També creen malestar la desconnexió entre la formació inicial que reben i el que es troben després a l’aula; la falta d’una bona acollida i de suport i acompanyament en els primers anys de la professió, i la manca d’incentius i de carrera professional docent, per no parlar altre cop de l’excessiva quantitat de tasques administratives que han d’assumir en la rutina diària. 

En aquest context, la incorporació de 1.096 nous docents i els nous recursos anunciats per al curs 2025-2026 són una bona notícia i un reforç important, però arriben enmig d’un clima de malestar d’un sistema que viu des de fa anys una inestabilitat crònica en els claustres dels centres. La temporalitat docent a Catalunya era alarmant, i gràcies a concursos d’oposicions extraordinaris i ordinaris ha millorat considerablement. Tanmateix, en l’inici del nou curs una de les principals dificultats i preocupacions que afecta el clima dels centres és la inestabilitat dels equips.

Aquest estiu han estat notícia les adjudicacions als centres públics, i les dificultats que genera el fet d’haver de moure més de 57.000 docents entre concursos, nomenaments i vacants, generant manca de continuïtat pedagògica, absència de vincles amb l’alumnat i una desigualtat evident respecte dels centres amb menys rotació i equips més estables. El sistema públic de governança ha de canviar per poder donar resposta a les necessitats actuals. Assegurar l’avaluació docent als centres públics també ha de ser pilar per a la millora professional i per al reconeixement a la feina ben feta. La millora educativa té molt a veure amb la qualitat docent i el bon clima de centre.

A l’era de la postveritat, les xarxes socials i la intel·ligència artificial, necessitem docents ben preparats i excel·lents, més que mai, i, tanmateix, la professió és menys atractiva. Cal reclutar i retenir els docents, abans que ens trobem amb situacions més greus, com ja passa a França i la Gran Bretanya. Tant reclutar com retenir no només depèn de les condicions salarials i laborals que reivindica algun sindicat: el benestar docent té molt a veure amb recuperar el compromís, el propòsit i el sentit de la professió, que només es troba en els alumnes i el seu aprenentatge. Les professions de cura –com són mestres, infermeres, educadors– pateixen una crisi perquè la burocràcia i la tecnocràcia redueixen el seu treball humà a protocols i informes, deshumanitzant tasques que consisteixen a acompanyar i estimular les persones.

El vincle entre docent i alumne és molt més que una eina pedagògica: segons el Consens de Santiago, és un bé col·lectiu, part del patrimoni de la humanitat, perquè transmet valors, coneixements i cultura i garanteix la continuïtat i el progrés de la societat. Per això, ara més que mai, en un món de guerres i conflictes, les escoles són –i han de seguir sent– un baluard de la democràcia i la pau. Sense docents no hi ha educació, i sense educació no hi ha futur.

stats