15/08/2022

L’'influencer'

2 min

Em miro el vídeo del senyor aquest que diu que és “influencer” (també és influencer la meva tieta Pura quan va dient pel poble que els de la vaqueria tal bategen la llet). Se’n va a un bar d’entrepans, amb la càmera al davant del rostre, en demana un de dos euros amb trenta, el queixala sense cap vestigi de sensibilitat, declara immediatament, amb aquell to exagerat de canal culinari, que és “molt bo”, i fa veure que s’ofèn quan li volen cobrar, perquè ell “no paga als llocs”. Com que la treballadora hi insisteix, llavors declara –aquest cop amb el to d’un programa de famosos– que en aquest cas rebran una factura de la seva "empresa” per valor de 2.500 euros.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquest tipus d’ésser, que sol combinar narcisisme amb baixa autoestima, no vol en realitat “menjar de franc”. El que vol és que el convidin, que és diferent. Vol ser tingut en compte. Té síndrome d’Estocolm amb les marques, això sí. El trobem, adoptant diverses representacions mitològiques, en tota mena d’establiments. De roba, de material esportiu, de restaurants amb estrella o de llibres. Pot tenir un blog, un canal de YouTube o una secció al programa Al pan, pan y al vino, vino. Si no se’l convida a la presentació d’aquest nou producte cosmètic (o se’l convida a una hora que no li va bé) o si no se li envien les vambes noves apadrinades per tal futbolista perquè les provi o si no li supliquen que tasti la nova carta d’estiu de tal restaurant prometedor es fa l’ofès. Això sí. De vegades, magnànim, fa posts a Instagram on declara que “aquell contingut no és patrocinat”. Què vol dir? Que els altres sí? El patrocini futur que espera, naturalment, és un missatger amb una capseta, pel detall. No en vol gaudir, del contingut de la capseta. Vol explicar, simplement, que a ell “li envien”. El reconeixereu perquè s’omple la boca amb la paraula empresa. "Soc empresari", diu. I la meva tieta Pura, que pentina a casa, d’estranquis, també. I el reconeixereu, sobretot, perquè critica amb odi i ferotgia tots els altres influencers com ell, a qui considera uns interessats i uns venuts.

Empar Moliner és escriptora
stats