08/05/2023

Reactius, polaritzats, previsibles, irrellevants

3 min
Un home dipositant la papereta en una urna.

Els períodes electorals –tot i que cada vegada és més difícil de distingir-los dels no electorals– exasperen encara més el debat i la confrontació política habituals. Els partits, instal·lats en l’aparador d’ofertes, van a matadegolla per esgarrapar els vots indecisos que necessiten per garantir la seva supervivència en el mercat polític. I en els escenaris d’aquesta confrontació, és a dir, els mitjans de comunicació de sempre i ara les xarxes socials, aquests no hi juguen pas un paper moderador sinó que participen activament en l’exacerbació de l’encarament, afavorint els biaixos polítics pels quals aposten.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Caldria suposar que, gràcies al treball expert dels equips de campanya, els assessors de comunicació i els analistes de dades que els acompanyen, aquesta confrontació electoral hauria de seguir uns criteris racionals a favor de l’efectivitat dels discursos, declaracions i tota mena de posades en escena pública. Ara bé, la impressió –si més no, des de fora– és que la seva desorientació i descontrol són enormes. Que hi predomina la improvisació diària i la intuïció personal de cada candidat. I la lògica que queda representada en públic és la de la reactivitat. Més que el discurs propositiu i serè, s’imposa l’atac fingidament indignat cap a l’adversari.

Es pot pensar que l’exposició serena del propi projecte polític no mobilitzaria el vot indecís, que és a qui s’adrecen principalment les campanyes electorals. També podria ser que, en el terreny dels projectes, les diferències entre partits no fossin especialment destacables. Qui pot no estar a favor de fer més accessible l’habitatge, de garantir la neteja o la seguretat, de promocionar industrialment la ciutat o el país, de fer polítiques de mobilitat sostenible... Per tant, s’entén que al final la diferenciació dels perfils es busqui en els errors o les patinades de l’adversari, o en atribuir-li suposades intencions que el puguin desacreditar.

En aquest sentit, fa somriure quan un partit d’esquerres retreu a un de dretes que proposi polítiques de dretes, o quan un partit de dretes lamenta que un d’esquerres ho sigui, com si necessitessin l’adversari per tenir un espai propi. I sembla absurd que amb l’afany de diferenciar-se del competidor dediquin tant de temps a entrar en el seu terreny de joc, de manera que involuntàriament no fan altra cosa que fer-li el caldo gros.

Deia que els escenaris de la política afavoreixen més la confrontació encesa que no pas el diàleg serè. És a dir, forcen la polarització fins i tot –i especialment– entre els més semblants. I si això és propi dels mitjans tradicionals, què no dir de les xarxes socials. Les xarxes hi aporten la immediatesa en la resposta a la provocació pensada per portar l’adversari al propi terreny; l’envalentiment que produeix trobar-se en una conversa a Twitter on tothom es dona la raó i on el contrari, quan hi apareix, sempre és per sortir-ne escaldat; el paper dels qui lideren aquestes comunitats endogàmiques, o l’agressivitat impune de l’anonimat. I darrere de tot plegat, uns algorismes pensats per afavorir aquestes dinàmiques.

Tanmateix, si el que busca una campanya electoral és la credibilitat de l’oferta política i guanyar-se la confiança de l’elector indecís, és dubtós que ho aconsegueixin aquestes lògiques comunicatives. Al capdavall, el vot indecís sol ser el més crític, el més escèptic i en molts casos el més informat. Certament, és més crític que el vot d’adhesió cega al partit o al líder, més lúcid que el vot sectari incapaç de veure les contradiccions de la pròpia organització, i és el vot que se sent més incòmode davant d’un espectacle que de tan previsible acaba sent irrellevant. Perquè aquest acaba sent el cas: campanyes tan previsibles com irrellevants, que, en contra del que busquen, convidar al vot, ho fan a l’abstenció.

Salvador Cardús és sociòleg
stats