Sally Rooney i la Flotilla per Gaza

Concentració a Santa Cruz de Tenerife en suport a l'expedició amb ajuda humanitària a Gaza Global Sumud Flotilla 2025.
04/09/2025
Poeta
3 min

Fa unes setmanes, Sally Rooney expressava a l’Irish Times el seu suport a Palestine Action, declarat grup terrorista al Regne Unit, i anunciava que, des d’aleshores, destinaria els ingressos de drets d’autor dels seus llibres i derivats audiovisuals a finançar la xarxa d’acció directa propalestina. Pocs dies després, salpava la Global Sumud Flotilla cap a Gaza, encapçalada per icones com Greta Thunberg o Ada Colau al costat d’activistes, músics, metges... Alhora, al Festival de Venècia, l’escriptora Annie Ernaux i la cineasta Céline Sciamma llegien un comunicat que denunciava el genocidi: “No deixem que l’art es converteixi en còmplice del pitjor”. 

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La situació actual es deixa llegir de diverses maneres. Hi ha qui diu que qualsevol forma d’activisme propalestí és una rentada de cara: l’intent de situar-se al costat correcte de la història en un moment en què el reconeixement del genocidi és pràcticament unànime. Hi ha qui diu, en canvi, que és en va: què canviaran algunes provisions simbòliques de menjar si la Flotilla aconsegueix arribar a port? On quedaran les paraules d’Ernaux i Sciamma en un festival que es basa en el luxe, l’excés i la celebració? També hi ha qui diu que es tracta d’un gest fundacional, una estratègia per canviar el marc de pensament col·lectiu: intervenir en l’opinió pública i transformar-la. Ara bé: per què es transforma l’opinió pública? És perquè cada vegada s’alcen més veus en contra de la destrucció, o bé perquè la destrucció continua sense límits fins a arrasar també amb la moderació i la defensa de l’statu quo dels més conservadors? I encara hi ha qui diu que es tracta, en realitat, d’un gest desesperat, de la reivindicació de l’agència pròpia i col·lectiva davant la inacció governamental: allò de “sols el poble salva el poble”. Sigui com sigui, i es llegeixi com es llegeixi la situació, genera frustració i impotència. És cert: no hi ha un manual per al ciutadà exemplar en casos de genocidi. Tampoc per a l’artista. Com es fa un càrrec del moment històric en què viu? 

Marina Hyde es feia aquesta pregunta fa uns dies a The Guardian, i sentenciava: “Acabar amb l’horror a Gaza encara depèn de les pitjors persones del món”, referint-se a Netanyahu i Trump, però també als amos de les plataformes digitals que farcim diàriament amb contingut de denúncia. Abans afirmava que no hi ha un manual per a ser un ciutadà exemplar en casos de genocidi, però sí que existeix una convenció per a prevenir i sancionar el delicte de genocidi aprovada el 1948 per l’Assemblea de l’ONU (obviada per la majoria dels signants). Hyde té raó: desconeixem la nostra responsabilitat històrica, i ens entreguem com un consol a les xarxes socials que ens “atomitzen i narcotitzen”. 

I, ara, la pregunta: com acabo aquest article? Hyde conclou el seu amb certa desesperança, però amb bones dosis de realisme: “El camí cap a la pau continua passant pels polítics amb poder”. Però no seré cínic amb les formes d’objecció que enumerava abans. Hi ha en totes elles molta intel·ligència: Rooney sap que finançant Palestine Action no salvarà ningú, però és conscient que posa el Regne Unit contra les cordes (la detindran per terrorista?, censuraran els seus llibres?); i dubto que cap tripulant de la Flotilla cregui que acabarà amb la fam a Gaza (hi arribaran a temps?), però si tornen a ser detinguts en aigües internacionals, la pressió als seus dirigents polítics augmentarà. Els “dolents”, que diu Hyde, acabaran decidint, sí, i el camí que cal recórrer encara és “llarg, perillós i precari”, però si la història l’ha fet familiar, aquest camí que tracen els poderosos, com afirma Hyde, la història també ha fet familiar el camí de la desobediència. 

O el de la ventrilòquia, que tracta de moure els llavis i que se senti una veu que no és pròpia. En va escriure a fons la filòsofa Gayatri Chakravorty Spivak, que a Poden parlar els subalterns? (publicat per Manifest amb traducció al català d'Helena Borrell Carreras i Maria Comas Carreras) afirma que cap veu poderosa (reconeguda, pública, que s’escolta) podrà parlar mai del cert pels que no tenen veu: només en podrà ser portaveu. Ha passat sempre, això, i les lluites que ens arriben, ho sabem, mai són les lluites que s’estan lluitant: en són un derivat, un succedani, un eco. Recordeu la fotografia de fa vint anys en què Edward Said llançava una pedra cap a territori israelià? Potser no va servir de res. O potser sí: primer, per dir que aquell era un “gest d’alegria” que celebrava la retirada de les forces d’ocupació de territori palestí; segon: per explicar la lluita precària d’aquell poble, amb pedres, contra un dels exèrcits més poderosos del món. Vull pensar que Sally Rooney, la Flotilla o Annie Ernaux fan exactament el mateix. Des d’aquí, el millor que podem fer és no deixar de parlar-ne. 

stats