Infraestructures

El consell de ministres aprovarà l'ampliació del port de València la setmana que ve

Partits progressistes i entitats veïnals i ecologistes s'oposen a l'obra perquè consideren que "dispararà la contaminació" i agreujarà la situació del litoral sud de la ciutat

Ara
2 min
El ministre de Transports, Óscar Puente, acompanyat pel president valencià, Carlos Mazón, i l'alcaldessa de València, María José Catalá, durant la seva visita al port de València.

ValènciaEl ministre de Transports, Óscar Puente, ha anunciat aquest dijous durant una visita a València que el consell de ministres aprovarà dimarts que ve la conclusió de l'ampliació del port de la ciutat, paralitzada des del 2012. L'obra, que costarà 656 milions d'euros, tirarà endavant amb els vots en contra dels ministres de Sumar, que, a través de Compromís, han anunciat la seva oposició al projecte.

Puente ha defensat que "es tracta d'un projecte ecològic" i que amb la nova terminal es fomentarà la reforma de les infraestructures ferroviàries. També ha justificat la mesura per aprofitar la inversió de la multinacional MSC. "És la més important que s'ha fet mai en un port espanyol i no podem rebutjar-la, no podem esperar més", ha afegit el ministre.

Un permís ambiental polèmic

Per contra, la Comissió Ciutat-Port, que representa les entitats veïnals contràries al projecte, ha anunciat que portarà als tribunals la decisió. Així ho ha avançat David Adrià, responsable del gabinet jurídic de la plataforma. “Impugnarem qualsevol resolució que siga contrària a dret", ha detallat Adrià, que ha emfatitzat que la declaració d'impacte ambiental (DIA) que permetrà executar l'obra té 16 anys. "No entenem com, amb aquest document, s’aprova el projecte”, ha conclòs el portaveu ciutadà.

No comparteixen aquesta tesi des de l’empresa pública Ports de l’Estat, que el 2021 va donar llum verda a la construcció de la terminal al considerar que la DIA aprovada el 2007 no està caducada. Per fer-ho, es basa en un informe que conclou que, com que les obres van començar el 2008, abans de complir-se un any de la publicació del document, aquest és vigent i vàlid. No ha modificat la decisió el fet que l’ampliació va ser redissenyada el 2019 introduint-hi modificacions com la prolongació de 505 metres d’un dic, la demolició d’un altre i l’ampliació del dragatge.

Divisió en l'àmbit polític

A favor de finalitzar l'obra hi ha el Partit Popular i el PSPV, que comparteixen la tesi que cal casar interessos ambientals i econòmics. Així ho assegurava, per exemple, l'excap del Consell, Ximo Puig, que ha insistit en diferents ocasions que de la infraestructura depenen “40.000 famílies, milers de pimes i grans empreses”. “El 70% de les exportacions de Ford passen pel port, el primer d’Espanya en trànsit de mercaderies”, ha subratllat.

En contra hi ha Compromís, Esquerra Unida, Podem o Esquerra Republicana del País Valencià, les entitats ecologistes i la majoria del moviment veïnal. Critiquen l’obra perquè consideren que “dispararà la contaminació” per l’augment del trànsit de camions i agreujarà la situació del litoral i l’Albufera al frenar els corrents naturals del mar. També dubten dels beneficis de l’ampliació perquè assenyalen que la nova terminal està concebuda per emmagatzemar contenidors buits o en trànsit dirigits a altres comunitats, circumstància que no generarà cap impacte destacable en l’economia valenciana. A més, defensen que el creixement del port no crearà nous llocs de treball perquè es basa en l’augment de la robotització.

Protesta de la Comissió Ciutat-Port i de diferents formacions progressistes davant la decisió del govern espanyol de concloure l'ampliació del port de València.
stats