'Newsweek' tanca l'edició impresa
A partir de l'any que ve Newsweek serà només digital. Després de 80 anys, el segon setmanari més llegit dels EUA s'imprimirà per últim cop el 31 de desembre. La decisió s'ha pres per motius econòmics.
BARCELONA.El 31 de desembre, com cada dilluns des de fa 80 anys, la revista Newsweek arribarà als quioscos dels Estats Units. Serà, però, l'última vegada, ja que a partir del 2013 aquest setmanari abandonarà el paper i el substituirà pels suports digitals.
La decisió es va anunciar ahir a través del portal d'internet The Daily Beast, amb el qual la revista es va associar l'any 2010. La directora del portal, Tina Brown, i el conseller delegat del grup Newsweek Daily Beast, Baba Shetty, signaven un article en què anunciaven "una transició cap a un format totalment digital" de la revista a principis del 2013, que inclourà la desaparició de la seva edició impresa.
El resultat serà el naixement de Newsweek Global, una "edició única mundial orientada a una audiència mòbil i líder d'opinió que vol saber què passa al món en un context sofisticat". Els responsables de la publicació deixaven clar, també, que l'accés al nou portal serà de pagament a través d'una subscripció, i que es podrà consultar des de la web i també des d'aplicacions per a tauletes. Amb tot, asseguren, alguns "continguts seleccionats" seran accessibles també des del portal The Daily Beast i, per tant, es podran llegir de franc.
"Estem transformant Newsweek , no dient-li adéu" -remarquen Shetty i Brown-. Continuarem compromesos amb Newsweek i amb el tipus de periodisme que representa". Per això assenyalen que els motius que els han dut a tancar l'edició impresa de la revista no tenen a veure amb "la qualitat de la marca o del periodisme" sinó amb les "dificultats econòmiques" associades a la impressió i la distribució de publicacions impreses. En aquest sentit, l'article d'ahir ja avança "reduccions de plantilla", tot i que no en dóna cap més detall.
De fet, la decisió de tancar l'edició impresa -que els responsables del mitjà reconeixen que ha estat "extremadament difícil"- ja s'intuïa d'ençà que al juliol el màxim responsable d'IAC, l'empresa editora de The Daily Beast, havia avançat que era una possibilitat que s'estava estudiant.
Un "punt d'inflexió"
Fundada per Thomas Martyn, Newsweek es va publicar per primera vegada el 17 de febrer del 1933 i aviat va convertir-se en el segon setmanari de més tirada als Estats Units, només per darrere de Time , una posició que encara manté. Fins al 2007 imprimia cada setmana més de tres milions d'exemplars entre la desena d'edicions que té repartides pel món, però aquesta xifra va caure ràpidament fins al milió i mig del 2010 -una tendència que, d'altra banda, és compartida amb la majoria de publicacions similars-. Aquell mateix any el grup The Washington Post, propietari de la publicació des del 1961, va decidir vendre-se-la davant les elevades pèrdues acumulades. La revista va passar llavors a mans de Sidney Harman, que a finals del mateix 2010 va tancar la fusió amb The Daily Beast.
Aquest portal, inaugurat el 2008, ha experimentat des de llavors un creixement importantíssim, i l'any passat va incrementar en un 70% el seu nombre de lectors, fins a arribar als 15 milions d'usuaris únics mensuals. "Al mateix temps -diuen Shetty i Brown- el nostre negoci s'ha vist cada vegada més afectat per un context amenaçador per a la publicitat en premsa, mentre que els continguts digitals de Newsweek han construït una audiència creixent". A més, recorden que el 39% de la població dels Estats Units s'informa a través de fonts digitals, de manera que els responsables de Newsweek consideren que han arribat a un "punt d'inflexió" a partir del qual poden "arribar als lectors d'una manera més efectiva i eficient a través d'un format 100% digital".