URBANISME

Aproven el pla per cobrir la Gran Via a l’Hospitalet

La comissió d’Urbanisme de l’àmbit metropolità de Barcelona va aprovar ahir de manera inicial una nova versió del pla director urbanístic (PDU) de la Gran Via per reformar aquesta artèria i els seus voltants des de la plaça d’Europa fins al riu Llobregat. Segons l’agència Efe, la reforma, que cobrirà i urbanitzarà la via i en canviarà tot l’entorn, inclourà com a novetat un parc lineal que connectarà el districte econòmic amb Cal Trabal.

Les obres començaran l’any que ve i afectaran una superfície d’un milió de metres quadrats -un quilòmetre lineal- i tindran un cost de 175 milions d’euros. Les millores urbanístiques es finançaran amb el que paguin les empreses o entitats que s’hi vulguin traslladar.

El PDU de la Gran Via havia causat el rebuig d’entitats i veïns de la zona, aplegats sota la plataforma No Més Blocs, que es van manifestar el mes passat en contra de la previsible aprovació d’avui. Volen conservar l’espai de Cal Trabal per a usos agraris i comunitaris i s’oposen a la construcció d’una vintena de gratacels nous -el pla preveu la construcció de diverses torres d’entre 14 i 24 pisos d’alçada-. A més, es queixen de la falta de veu que consideren que han tingut en el procés per definir el projecte.

ERC, per la seva banda, ha fet un comunicat en què destaca que veu positiu que ara el pla torni a exposició pública perquè s’hi puguin fer al·legacions, però reclama més diàleg amb les entitats veïnals i assegura que no s’han fet prou canvis al projecte. El portaveu d’Esquerra a l’Hospitalet, Antoni Garcia, proposava ahir que en lloc de torres a l’espai entre Cal Trabal, el Llobregat i Bellvitge s’hi faci un parc urbà.

El projecte, tal com és ara, es divideix en tres sectors: de la plaça d’Europa a Cal Trabal, on s’ubicarà el clúster biomèdic; la part central de Cal Trabal, que serà un gran parc urbà, i la zona superior, que millorarà la connexió amb Cornellà de Llobregat. El primer pas, abans de començar a treballar a cadascun d’aquests sectors, serà el soterrament de la Gran Via, de tal manera que se segregui el trànsit de pas propi de la ciutat, com ja s’ha fet al tram entre plaça Europa i plaça Espanya.

També es reformaran els accessos viaris a la zona, es crearà un nou accés a l’estació de Bellvitge i es millorarà la connexió entre la part nord i la sud de l’Hospitalet, amb la prolongació dels carrers Feixa Llarga i Ciències. Soterrar la Gran Via servirà per donar forma al clúster biomèdic, que no és un projecte que neix de zero sinó que concentrarà institucions que ja existeixen, com l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i el centre d’investigació Idibell, entre altres.

Segons el PDU aprovat inicialment, aquesta primera zona ja tindrà una zona verda al lateral que connectarà amb el futur Parc de Cal Trabal, que serà més gran que el Parc de la Ciutadella de Barcelona.

Es preveu que la part de reordenació que depèn del Consorci per a la Reforma de la Gran Via, format pel Govern i l’Ajuntament, estigui a punt el 2020.

Més continguts de