REVOLUCIÓ TARIFÀRIA

Arriba l’hora de la T-Mobilitat

Dues operadores opten al concurs per gestionar el sistema de pagament intel·ligent al transport públic

La T-Mobilitat cada dia està més a prop. El nou sistema de pagament intel·ligent del transport públic, que enterrarà les actuals targetes magnètiques, està a punt de ser adjudicat a un operador -format per un consorci d’empreses- per iniciar la fase de proves el 2015, i entrar en servei, de manera progressiva, el 2016. Avui s’ha tancat el període de presentació de candidats al concurs per gestionar el nou sistema i només s’hi han presentat dues operadores. Durant l’últim any s’ha fet un procés que es va anomenar diàleg competitiu -per acordar les condicions del concurs-, en què van participar quatre consorcis, però només dos han arribat a la fase definitiva. D’una banda, hi ha Opencat, format per deu empreses d’autobusos catalanes (Alsa, Canals, Sagalés, Teisa, Tusgsal, entre d’altres) i tres empreses tecnològiques (Xerox, Etra i Informàtica El Corte Inglés), i, de l’altra, el consorci format per CaixaBank, Indra, Fujitsu i l’empresa de transport Moventia (Sarbus).

A finals de setembre la Generalitat farà públic el guanyador del concurs. Opencat ha explicat a l’ARA que el seus punts forts són que les deu empreses d’autobusos els aporten una experiència i un coneixement més alt, i que el fet que en el seu consorci no hi hagi cap entitat financera assegura que la targeta només servirà per pagar el transport “i res més”, assegura Ramon Sagalés, del grup Sagalés. L’altre operador, liderat per CaixaBank, ha declinat fer cap valoració.

Si el 2001 el transport públic de l’àrea metropolitana va viure una revolució amb la integració de tot el sistema en un sol tipus de bitllet -fins llavors el metro, Rodalies i Ferrocarrils tenien el seu-, a partir del 2016 el canvi serà encara més gran. Es deixarà de pagar amb targetes magnètiques i els usuaris ho faran amb targetes amb xip sense contacte, o amb una aplicació per als telèfons mòbils. Això implicarà una gran inversió per canviar les màquines de validació a totes les estacions i autobusos de Catalunya, que assumirà l’operador que guanyi el concurs. El canvi tecnològic no serà només estètic, sinó que permetrà millorar el servei als usuaris: com més es faci servir el transport públic més es reduirà el preu, aquells que facin sempre el mateix recorregut també tindran un descompte, hi haurà tarifes diferents en funció de l’hora del dia (hores punta i hores vall), i desapareixeran les targetes T-10, T-Mes, T-50/30 i totes les altres, menys el bitllet senzill. Hi haurà dos tipus de targeta amb xip, la de prepagament -pensada per als turistes o qui no vulgui deixar les seves dades- o la personal, amb la qual es podrà pagar a final de mes.

Nou sistema tarifari

En paral·lel al concurs per a la gestió de la T-Mobilitat, la Generalitat ha engegat un altre concurs per fer un estudi detallat -licitat per 423.500 euros- de quin seria el millor sistema tarifari aprofitant els avantatges de la T-Mobilitat. La primera premissa és que s’ha de pensar en la integració de tot Catalunya. “La idea és que un usuari pugui anar de Tortosa a Portbou validant la targeta sense contacte a l’entrada i la sortida, i pagui només una vegada per aquest trajecte”, explica a l’ARA Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat. Font recorda, però, que el nou sistema no serà sempre més barat, sinó que serà més just perquè resoldrà algunes “disfuncions del sistema actual” buscant la sostenibilitat econòmica del sistema. “Hem encarregat aquest estudi per tenir clars els efectes econòmics per als usuaris i les administracions que viuran els canvis, i decidirem quin és el que convé més”, apunta Ricard Font. Sobre la taula hi ha diferents possibilitats, com mantenir el sistema de corones, però fer-ne de més i més petites, o bé cobrar per quilòmetre recorregut.

També per al Bicing, l’AVE o la zona blava

Quan entri en servei la T-Mobilitat el 2016, ho farà a poc a poc, perquè tothom pugui assimilar el canvi. El període de cohabitació dels dos tipus de pagament de moment té una durada indefinida. Quan la T-Mobilitat s’imposi, també es podran pagar els bitllets d’AVE -que no estan integrats-, el Bicing, la zona blava i verda, els pàrquins públics i privats, els peatges i, fins i tot, els lloguers. Tòquio i Hong Kong ja fa temps que fan servir targetes amb xip sense contacte per pagar el transport públic, però cada empresa de transport té el seu sistema. Catalunya serà pionera perquè aplicarà aquest sistema amb la integració de tots els operadors. La informatització de tot els sistema de pagament també permetrà un gran avantatge per a la Generalitat. “Tindrem més informació de les validacions i podrem dimensionar l’oferta a la demanda i, per tant, podrem optimitzar recursos i oferir un servei millor”, explica Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat. L’administració sabrà amb més precisió, per exemple, en quina línia de tren i en quina hora hi ha més viatgers, i en quina menys, i així podrà ampliar o disminuir la freqüència per adaptar-se a la demanda. Un altre dels avantatges serà un control més acurat del frau en l’ús del transport públic.

Principals dubtes de la revolució tarifària

Com funcionarà?

Se substituiran totes les targetes magnètiques actuals per una amb un xip - contactless - o bé per una aplicació per als telèfons intel·ligents. Es podrà pagar amb sistema de prepagament o amb una factura a finals de mes. Es faran descomptes per ús i per a aquells que sempre facin el mateix trajecte. Equival al format Via T dels peatges.

Es mantindrà el sistema de zones?

S’ha encarregat un estudi per valorar el millor sistema tarifari adaptat a la nova tecnologia. Es podria cobrar per quilòmetres o fer corones més petites. Amb la T-Mobilitat, Catalunya serà una única àrea metropolitana.

Serà més car?

Segons el Govern, el preu serà més just, ja que es pagarà només pel recorregut fet, i hi haurà descomptes si es fa sempre el mateix trajecte.

S’hauran de donar les dades obligatòriament?

No. Hi haurà targetes de prepagament (pensades per als turistes).

Servirà només per al transport?

Al principi sí, però a mesura que es vagi imposant, es podria utilitzar també per pagar el Bicing, els aparcaments, la zona blava, els peatges i moltes coses més, perquè la tecnologia ho permetrà.

Més continguts de