Societat 18/10/2017

El carril bici de la Gran Via de Barcelona baixarà a la calçada abans de Nadal

L'Ajuntament admet que potser no pot construir els 308 quilòmetres de carril anunciats abans de 2019

Maria Ortega
2 min
Cada dia es fan 136.440 desplaçaments en bici a Barcelona.

BarcelonaBarcelona continua l'expansió anunciada de carrils bici. L'horitzó, tal com va anunciar l'equip d'Ada Colau, és assolir la xifra de 308 quilòmetres de carrils construïts fins el 2018. De moment, la ciutat compta amb 172 quilòmetres d'infraestructura ciclista -això inclou també els espais on, per velocitat màxima permesa, la bicicleta pot compartir la calçada amb els vehicles- que ja estan fets o en construcció i la previsió és fer-ne 61 més durant l'any que ve, quan es vol assolir la fita dels 233 quilòmetres d'infraesturctura ciclista. Els responsables municipals admeten que potser no es podrà arribar a l'horitzó fixat, els 308 quilòmetres, en el temps establert, tot i que ja treballen en el projecte d'un nou paquet de carrils a construir. Prioritzen, asseguren, la qualitat de la infraestructura que es construeix i remarquen que, en qualsevol cas, es fa un salt molt important en nombre de quilòmetres construïts: 36 en el que va de mandat (25 nous quilòmetres de carril i 17 intervencions per crear 11 quilòmetres de vies ciclables). Un dels carrils ja construïts que es vol millorar és el de la Gran Via amb l'objectiu d'acabar amb les discontinuïtats i de baixar-lo a la calçada en els trams en què actualment està dibuixat sobre la vorera.

La previsió és que abans de Nadal el carril bici baixi a la calçada en el tram on tradicionalment se celebra la Fira de Reis on, de fet, l'any passat ja es va fer la prova pilot de fer baixar la bicicleta al lateral. Això suposa que el carril bici baixarà als laterals en el tram que va de la plaça Espanya fins al carrer Aribau. Així, en el lateral muntanya hi haurà un carril per al bus i un per a la bicicleta i, en el lateral mar, un per a la circulació i un per a les bicicletes i no s'alterarà el tronc central de la via. L'objectiu és acabar amb els problemes de convivència entre ciclistes i vianants a la calçada, on, per exemple, el carril bici ha d'esquivar boques de metro i parades de bus.

L'altre repte serà construir carril en aquells trams on actualment no n'hi ha: entre Aribau i passeig de Gràcia i a les places Espanya i Glòries. Aquests treballs començaran l'any que ve.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha defensat avui que el seu equip continua convençut de la necessitat d'ampliar la infraestructura ciclista de la ciutat per contruir una autèntica xarxa que funcioni com la de l'autobús. És a dir, que la majoria de barcelonins tinguin un carril bici a menys de 300 metres de casa. Fins ara, el consistori ha invertit més de set milions a aquests treballs i la previsió és arribar als 32,5 milions el 2018.

Segons ha concretat avui el consistori, la implantació d'aquests carrils es fa seguint el manual redactat el 2016 que busca maximitzar la qualitat d'aquestes infraestructures. La implantació de cada carril s'ha estudiat de manera individual per decidir si, en cada cas, era millor substituir carrils de circulació, places d'aparcament o fer coincidir vehicles i bicis en calçada. Tot i que continua vigent la moratòria per multar els ciclistes que circulen per sobre de les vorers, sí que es preveuen sancions per a aquells que ho fan en zones on ja hi ha infraestructura ciclista construïda.

stats