El personal de seguretat del Prat mantindrà la vaga si Aena no s'asseu a negociar

La mediació amb el Govern acaba sense acord mentre es repeteixen les cues al Prat per la vaga de zel de la plantilla que ha convocat aturades a partir del 4 d'agost

Les cues de passatgers al control de seguretat de l’aeroport del Prat amenacen de continuar i podrien agreujar-se les esperes els pròxims dies si es materialitza la vaga amb què han amenaçat els treballadors. La reunió ahir entre l’empresa Eulen -gestora del servei- i els representants de la plantilla va acabar sense cap acord a la vista que aturi la vaga a partir del 4 d’agost. El comitè va negar-se a assistir a més reunions de mediació amb el Govern fins que el gestor aeroportuari Aena, que és qui ha externalitzat el servei, s’assegui també a la taula de negociació. Segons el comitè, Aena “és el responsable últim” de les seves condicions laborals, perquè és qui licita el servei. En canvi, Aena al·lega que es tracta d’un afer intern d’Eulen i ha declinat intervenir-hi.

Amb el conflicte obert, la plantilla està fent des de dilluns vaga de zel i això ha provocat llargues cues per passar els controls de viatgers i equipatges. Si l’acord entre les parts no arriba, el personal de seguretat farà vaga indefinida a partir del 4 d’agost. Unes dates que coincidiran amb l’operació sortida de les vacances d’agost. Les aturades seran de quatre hores al dia els divendres, diumenges i dilluns, els dies amb més vols programats. Les franges afectades són de 5.30 a 6.30, de 10.30 a 11.30, de 16.30 a 17.30 i de 18.30 a 19.30.

Falta de personal

Els serveis mínims durant la vaga també enfronten comitè i direcció.

La direcció d’Eulen demana que siguin del 95%, en canvi els treballadors ofereixen un 10% de serveis mínims. “No té sentit que ens demanin cobrir un 95% del servei si a hores d’ara el personal que treballa ja està per sota d’aquest percentatge”, asseguren fonts del comitè. Haurà de ser la Generalitat o el ministeri de Foment qui acabi marcant, en cas de vaga, els serveis mínims obligatoris.

El comitè d’empresa demana a l’empresa Eulen una millora de les condicions laborals i més personal per al control de seguretat, el primer filtre d’accés per als usuaris i el lloc on es vigila que no entrin amb material perillós al recinte de l’aeroport. Els empleats es queixen que han de fer jornades de 16 hores sota condicions de pressió i estrès que els acaben afectant la salut.

La plantilla també denuncia la pressió a què està sotmesa. “Hi ha llocs on hi hauria d’haver cinc persones i n’hi ha dues o tres. Parlem de persones que passen més de dues hores dretes i de dones amb la menstruació que no poden anar al lavabo”, recrimina Genoveva Sierra, membre del comitè de vaga. “Per tant, quan l’empresa demana uns serveis mínims del 95% durant la vaga, nosaltres contestem que a hores d’ara ja estem sota mínims”.

La falta de personal, apunten els treballadors, “fins ara s’ha tapat amb les hores extres de la resta de la plantilla, però amb l’arribada de l’estiu els voluntaris per fer-ne han caigut en picat”. A més, per acabar-ho d’adobar, segons l’assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, a l’estiu hi ha més vols i menys personal.

Cues gairebé fins al carrer

Els dos dies de vaga de zel dels vigilants han provocat llargues cues que en alguns moments han arribat a significar fins a dues hores d’espera, segons els treballadors. De fet, ahir a primera hora del matí, els viatgers que esperaven per passar el control gairebé arribaven a la porta d’entrada de l’aeroport. “Estem treballant relaxats i amb calma perquè estem farts d’estar al 200% per evitar les aglomeracions”, asseguren fonts del comitè. Les cues dels últims dies, en què no hi ha hagut un volum extraordinari de passatgers, poden créixer els pròxims dies.

El Prat travessa la seva segona crisi quan encara no ha acabat l’estiu. La primera van ser les cues als controls de passaports per la falta de reforços per complir amb la nova normativa europea antiterrorista.

Més continguts de