EDUCACIÓ
Societat 17/10/2017

Els alumnes amb necessitats especials aniran a escoles ordinàries

El Govern aprova el decret d’escola inclusiva, que compta amb 142 milions d’euros per a quatre anys

Núria Martínez
3 min
Els alumnes amb necessitats especials aniran a escoles ordinàries

BarcelonaDesprés de més d’un any i mig d’espera, el Govern va aprovar ahir el decret d’escola inclusiva, que les entitats feia anys que reclamaven. Amb el nou decret -que substitueix l’anterior, del 1997- es garanteix que tots els centres educatius de Catalunya siguin inclusius. Això vol dir que els alumnes amb necessitats educatives especials s’escolaritzaran en centres ordinaris i que, excepcionalment, les famílies podran sol·licitar l’escolarització en un centre d’educació especial per a l’alumnat amb discapacitat greu o severa. Així doncs, un dels canvis més rellevants respecte al decret anterior és el paper de les famílies: amb el suport del departament d’Ensenyament, seran elles les que decidiran on escolaritzen els seus fills.

El pla compta amb gairebé 142 milions d’euros per als pròxims quatre cursos acadèmics -del curs 2017-18 al curs 2020-21-, que es destinaran a més personal, més formació i més equipament. Traduït en xifres, això vol dir que en els pròxims quatre anys s’incorporaran 1.500 professionals nous al sistema.

Un altre dels punts més celebrats per les entitats és que els centres d’educació especial poden ser també centres proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR). És a dir, els professionals dels centres d’educació especial poden oferir suport als docents dels centres ordinaris. El decret anterior regulava només l’alumnat que presentava necessitats educatives especials, mentre que l’actual regula l’atenció educativa de tot l’alumnat.“Es tracta d’un canvi de paradigma: ara ja no parlem d’escola inclusiva, sinó de sistema inclusiu”, va apuntar ahir el secretari de polítiques educatives, Joan Mateo, que va apuntar que molts dels punts del decret ja s’estan aplicant.

La directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, va destacar que per redactar el decret s’han celebrat més de 400 reunions, en les quals han participat més de 800 professionals. Ortoll també va assegurar que cada alumne podrà tenir “els recursos adequats” per facilitar el seu aprenentatge i que es revisaran periòdicament per ajustar-los a les necessitats. Des de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, la portaveu, Noemí Santiveri, va assegurar que ha sigut un “procés llarg, laboriós, complex, amb pujades i baixades”, però va afegir que “és un pas de gegant cap a l’escola inclusiva”. “Es podrien millorar coses, però valorem molt els aspectes positius que aporta”, apunta Santiveri.

Actualment, al sistema educatiu català hi ha 25.000 alumnes escolaritzats amb necessitats educatives especials. D’aquests, n’hi ha 2.000 amb discapacitats lleus o moderades que amb el nou decret anirien en centres ordinaris. Hi ha el consens entre famílies i professionals que és millor incloure aquests nens a les escoles ordinàries per així facilitar la seva inclusió social.

Si es mira amb detall, el decret recull tres tipus de mesures i suports als alumnes: universals -per a tots els alumnes-, com l’orientació i la tutoria; addicionals -per a aquells en situació de vulnerabilitat i circumstàncies especials-, que apliquen els docents amb suport dels mestres d’educació especial, i intensives, que estan destinades a alumnes amb necessitats educatives especials. Més enllà dels ensenyaments obligatoris, el decret ofereix als alumnes que no han acabat l’ESO propostes per obtenir el graduat o el títol professional bàsic, amb la creació de centres de segona oportunitat. També ofereix als alumnes de batxillerat itineraris flexibles adaptats als seus ritmes d’aprenentatge, i ja s’han iniciat itineraris de formació específica per a aquells amb necessitats educatives especials d’entre 16 i 20 anys amb una discapacitat lleu o moderada i que no poden seguir la FP ordinària.

El decret preveu una coordinació amb les conselleries de Salut, Justícia, Economia i Coneixement i Treball, Afers Socials i Famílies.

El portaveu del sindicat d’educació USTEC, Ramon Font, va advertir, però, que “per tenir un decret d’escola inclusiva amb cara i ulls el pressupost d’Ensenyament s’hauria de doblar”. “Calen ràtios de 15 i més personal de suport educatiu: 142 milions en quatre anys és del tot insuficient”, va lamentar Font.

Les famílies, a favor

Des de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC) -que fa anys que reclamen la renovació del decret-, consideren que és “el millor decret que s’ha fet a Ensenyament en dècades”. “Cal estar atents perquè es compleixin els punts que han tingut més reticències de certs sectors”, apunta el vocal de la FAPAC Àlex Castillo, que valora positivament el decret. No obstant això, recorda que caldria més inversió, especialment en formació.

stats