Pisos rusc

Els 'pisos rusc' tornen a l'ofensiva a Barcelona malgrat els dubtes legals

L'empresa Haibu 4.0 admet que encara té infrahabitatges sense llicència actius mentre l'Ajuntament promet perseguir-ne la reactivació

Bru Domingo
2 min
Les obres dels pisos rusc en un local de la Bordeta ahir, quan una comitiva municipal va intentar sense èxit precintar-lo.

BarcelonaCent vint euros al mes per viure en una furgoneta aparcada al carrer i tenir accés a un espai de cotreball on es pot cuinar, treballar o anar al lavabo: aquesta és la nova fórmula amb què Haibu 4.0, l'empresa impulsora dels polèmics pisos rusc a Barcelona, pretén tornar a l'ofensiva per implantar-se a la capital catalana.

L'empresa, que no detalla quants clients ni tampoc quantes furgonetes té, al·legant "motius jurídics", assegura que ja ha inaugurat aquesta setmana el primer dels set locals de cotreball que vol obrir a Barcelona. Segons afirmen els seus promotors, el nou plantejament tindria encaix legal i evitaria que es repetís la situació de fa quatre anys, quan l'Ajuntament de Barcelona va aturar les obres als pisos i va precintar els habitatges, ja que no disposaven de llicència. Tot i això, el consistori ja ha manifestat que no permetrà cap projecte d'aquest tipus a la ciutat, ja que els considera "indignes, immorals i perillosos", i ha anunciat a través de la regidora d'Habitatge, Lucia Martín, que des de la Unitat Antiassetjament de l'Ajuntament es perseguirà "qualsevol intent de reactivar el negoci il·legal dels pisos rusc".

Des d'Haibu 4.0, en canvi, afirmen que el nou projecte té total cobertura legal, i que hauria de poder operar amb normalitat. Per justificar-ho, posen l'èmfasi en la nova distribució dels espais plantejada. Mentre que als pisos precintats el 2018 els usuaris dormien en infrahabitatges de menys de tres metres quadrats situats dins dels pisos, al projecte actual els usuaris fan nit en furgonetes sense motor aparcades a la via pública, i només van als pisos per disposar de serveis bàsics com ara dutxes, lavabos i zones de treball amb connexió a internet. Els promotors, doncs, al·leguen que no existeix cap normativa que impedeixi que la gent dormi en vehicles i que es limiti a fer servir els pisos rusc com a zones comunitàries assimilables, segons l'empresa, a espais de cotreball.

Tot i que l'empresa reivindica la nova fórmula amb furgonetes com a legal, fonts de la companyia reconeixen a aquest diari que encara disposen d'alguns pisos rusc actius i sense llicència –tant de vells com de nous– repartits per Barcelona i la seva àrea metropolitana. Al mateix temps, no tenen cap problema per admetre que continuen treballant per fer-ne més, aquesta vegada en una macronau "amb capacitat per a 500 persones".

Un encaix legal qüestionat

Al marge de les tesis dels impulsors dels pisos rusc, l'advocat especialista en dret de l'habitatge Pablo Feu apunta que els set locals anunciats per Haibu 4.0 impliquen en ells mateixos "un frau de llei", ja que fan passar un espai on es fan activitats pròpies d’un habitatge (cuina, dutxes, sales d’estar…) per un suposat espai de cotreball. D’altra banda, la nau industrial que Haibu 4.0 té previst obrir seria il·legal, segons l'advocat, si es té en compte que sense llicència no es pot compatibilitzar l'activitat comercial amb l'habitatge. Els 24 metres quadrats de superfície mínima que la llei estableix per a qualsevol habitació posada en lloguer, a més, també farien inviable legalment que espais que amb prou feines fan tres metres quadrats puguin ser considerats un habitatge digne i no un infrahabitatge, conclou Feu.

stats