Barcelona restringirà amb càmeres l'accés de cotxes al Raval

L'Ajuntament preveu fer canvis de sentit i acotar l'horari de la càrrega i descàrrega per reduir el trànsit al barri

4 min
El carrer Joaquim Costa és un dels que tindran un canvi de sentit per reduir el trànsit al Raval

BarcelonaBarcelona comença a concretar com pensa acostar-se a la fita, definida el mandat passat, de reduir un 30% el nombre de vehicles que travessen el districte de Ciutat Vella i preservar el nucli antic del trànsit de pas. El nou pla de mobilitat aterra ara al barri del Raval: per limitar-hi al màxim la circulació de cotxes i motos, però permetre-hi l'entrada de veïns i dels vehicles que porten mercaderies, l'Ajuntament està definint un nou sistema de regulació d'accés a la zona que funcionarà amb càmeres de lectura de matrícules, similar al que ja s'utilitza a la part baixa de la Rambla per controlar el trànsit que puja cap a la plaça Catalunya. O al sistema que es fa servir per restringir l'accés a la zona de baixes emissions.

A banda dels veïns o dels serveis d'emergència o usuaris de pàrquings, els vehicles només podran accedir a la zona en els horaris habilitats per a la càrrega i descàrrega, que es volen endarrerir més enllà de les nou del matí per garantir que, en el moment de les entrades escolars, el barri sigui un espai com més lliure de trànsit millor.

Per això ara es plantegen dues franges per al repartiment de mercaderies, de les nou del matí a les dotze del migdia i de les vuit del vespre a les set del matí, amb la idea que la circulació de cotxes durant la nit contribueix a la sensació de seguretat als carrers. Aquestes són algunes de les mesures que aquests dies s'estan abordant amb els veïns en el marc del procés participatiu per donar forma al nou pla de mobilitat del Raval per als anys 2021-2024, que també preveu una sèrie de canvis de sentit perquè la mateixa malla de carrers expulsi el trànsit, seguint la lògica de les superilles.

La previsió és que les càmeres comencin a desplegar-se cap a finals de l'any que ve, segons han confirmat a l'ARA fonts del consistori. Es treballa, de moment, amb un doble escenari: un que utilitzaria nou càmeres per regular tot el perímetre ii la mobilitat interna i un d'alternatiu que necessitaria dues càmeres més però mantindria un accés en cotxe per la part baixa del barri, per l'avinguda de les Drassanes fins al carrer de Sant Oleguer i la rambla del Raval.

Aquest model de restricció d'accés es considera més eficient que el que s'havia desplegat en èpoques anteriors amb pilones retràctils que només podien fer baixar els vehicles amb pas autoritzat, i que s'avariaven sovint. Ara el consistori aposta per les càmeres perquè requereixen menys manteniment i donen una resposta més ràpida en cas d'urgència pel pas d'una ambulància o d'un vehicle de policia o bombers. Però des del govern municipal puntualitzen que el canvi d'estratègia se cenyeix de moment al territori de Ciutat Vella i que no està previst substituir les pilones que ja hi ha al carrer per càmeres. Es mantindran el gruix de les que hi ha al mateix Raval, com les de Valldonzella o Montserrat, tot i que altres, com la de Joaquim Costa, ja han quedat desactivades i no està previst tornar-les a posar en marxa.

Canvis de sentit

El carrer Joaquim Costa, que té una intensa activitat comercial, és un dels que es vol fer prioritàriament per a vianants i això s'aconseguirà sense pilona però canviant el sentit del tram de carrer que connecta amb la ronda de Sant Antoni perquè deixi de ser un punt d'entrada de trànsit. Una operació similar a la que es preveu, per exemple, a Nou de la Rambla perquè deixi de ser una via de sortida cap a la Rambla o a Elisabets per restar-li pes com a via de pas. En total es dibuixen una quinzena de canvis de sentit o petits talls.

Un dels punts que caldrà resoldre abans de posar en marxa la nova regulació horària de l'accés amb vehicle és la necessitat d'habilitar noves places per a la càrrega i descàrrega, sobretot a la part central del barri, on ara ja se'n detecta un dèficit i on quan funcioni el nou sistema encara en caldran més perquè la distribució de mercaderies es farà de manera concentrada en el temps. A la part del central del barri, per exemple, se n'hauran d'habilitar una vuitantena i d'entrada s'han trobat 64 emplaçaments possibles, però encara en falten. Una de les opcions en estudi és que, mentre duri la franja de circulació, es permeti utilitzar algunes de les places pintades com a zona blava o bé reservades a residents.

Carme i Hospital, nous eixos

Amb l'objectiu de reforçar els itineraris per a vianants es volen repensar vies com Carme o Hospital per donar més espai a qui camina, que ara passa per voreres molt estretes. I convertir els dos carrers també en espais prioritaris per a la bicicleta, les conegudes com a vies ciclables, amb nova senyalització a terra per repartir l'espai entre ciclistes i vianants durant els horaris de circulació restringida de vehicles. I reduir, també, els cotxes que van de punta a punta de la Rambla –ara hi baixen cada dia uns 10.800 vehicles–, que està pendent de la reforma que la deixarà amb un únic carri per sentit.

El pla en debat també pretén crear un nou eix per travessar la zona a peu en sentit horitzontal a través dels carrers Bonsuccés-Elisabets, que deixaran de funcionar com a via d'entrada amb el canvi de sentit. L'objectiu és que la mateixa malla expulsi el trànsit com es fa a les superilles i que hi hagi carrers específics, com el de Lluna, que facin d'enllaç amb els barris limítrofs per a qui va en bicicleta. En aquest cas, connectarà Raval i Eixample.

stats