Mobilitat

420 ferits a l’any en accidents de trànsit només al carrer Aragó de Barcelona

La via més transitada de la capital catalana va acumular 2.522 ferits en sinistres entre el 2018 i el 2023

5 min
Vehicles aturats en un semàfor al carrer Aragó de Barcelona

BarcelonaDilluns, 6 de febrer del 2023. Són les 11.30 h del matí i a l'encreuament dels carrers Aragó amb Aribau una moto xoca lateralment contra un altre vehicle. El conductor resulta ferit lleu. Sis hores més tard, al mateix carrer però en el tram entre passeig de Gràcia i Pau Claris, hi ha un altre accident. Un patinet elèctric xoca frontalment contra un vehicle. Hi ha un altre ferit lleu. El dimecres dia 8 la cosa empitjora. Es produeixen fins a quatre accidents amb ferits lleus en qüestió de 12 hores: un a la cruïlla d'Aragó amb Padilla; un altre a la cantonada amb passeig de Sant Joan, i dos més en el tram d'Aragó entre el passeig de Gràcia i la rambla de Catalunya. En tots els casos hi ha una moto implicada. En les dues setmanes següents, al carrer Aragó encara es registraran 13 accidents més amb ferits, dos dels quals greus.

Les dades de l'Ajuntament de Barcelona analitzades per l'ARA demostren que el recull del paràgraf anterior no és una excepció. Entre els anys 2018 i 2023, el carrer Aragó ha acumulat 2.522 ferits en accidents de trànsit, cosa que suposa una mitjana de 420,33 ferits a l'any. Més d'un al dia. I això que durant l'any 2020 hi va haver tres mesos en què pràcticament no s'hi va circular a conseqüència de la pandèmia. Del total de ferits entre 2018 i 2023, la immensa majoria (2.464) van ser lleus, però també hi va haver 53 ferits greus i 7 morts.

Evolució dels ferits per gravetat
Persones involucrades en accidents al carrer Aragó
Total de ferits i proporció de vianants
Respecte al total de ferits en accidents al carrer Aragó entre el 2018 i el 2023

El carrer més transitat 

Amb gairebé 5,5 quilòmetres de longitud, Aragó és el tercer carrer més llarg de Barcelona i el que suporta més trànsit. Segons l'Anuari Estadístic de la ciutat, el 2022 hi circulaven una mitjana de 62.101 vehicles al dia, per davant d'altres vies com l'avinguda Diagonal (55.794) o la Gran Via (51.802). Una xifra que, segons l'Ajuntament, es manté força estable i que és notablement inferior a la del 2018, quan cada dia hi passaven de mitjana 84.516 conductors. Aquest descens del trànsit ha anat acompanyat també d'una reducció dels ferits en sinistres. Així, si el 2018 es van registrar 659 ferits, el 2023 se'n van comptabilitzar 341, per sota dels 510 del 2019 i dels 397 del 2021, però encara per sobre dels 301 del 2020 (l'any del confinament) i dels 316 del 2022. Dels 6.857 accidents amb lesionats que hi va haver a Barcelona el 2023, un 4,59% van ser al carrer Aragó.

Taxis de Barcelona circulant pel carrer Aragó, en una imatge d'arxiu
Transit al carrer Aragó de Barcelona

Pel que fa a la distribució, el tram d'Aragó que concentra més ferits en sinistres de trànsit és el comprès entre els carrers Pau Claris i Aribau, amb gairebé un terç dels accidentats (790). De fet, en aquests poc més de 800 metres hi ha quatre encreuaments que encapçalen el rànquing de ferits a la via. Només a l'encreuament de rambla de Catalunya i Aragó s'hi van comptabilitzar 81 lesionats entre 2018 i 2023. Per davant dels 80 de Balmes, els 79 de passeig de Gràcia, els 76 de Pau Claris o els 67 de Padilla.

Els punts negres del carrer Aragó
Nombre de ferits als encreuaments de carrers entre el 2018 i el 2023

Els 10 encreuaments amb més ferits

Ciclistes o conductors de patinet ferits

av. Diagonal

av. de Roma

8

14

8

14

carrer Aragó

64

63

65

80

81

79

76

59

61

67

Rocafort

Calàbria

Viladomat

Comte Borrell

Comte Urgell

Villarroel

Casanova

Muntaner

Aribau

Enric Granados

Balmes

rambla Catalunya

pg. de Gràcia

Pau Claris

Roger de Llúria

Bruc

Girona

Bailèn

pg. de Sant Joan

Roger de Flor

Nàpols

Sicília

Sardenya

Marina

Lepant

Padilla

Castillejos

Cartagena

Els 10 encreuaments amb més ferits

Ciclistes o conductors de patinet ferits

67

Padilla

8

14

8

14

carrer Aragó

64

63

65

80

81

79

76

59

61

Comte Urgell

Villarroel

Casanova

Muntaner

Aribau

Enric Granados

Balmes

rambla Catalunya

pg. de Gràcia

Pau Claris

Roger de Llúria

Bruc

Girona

Bailèn

pg. de Sant Joan

Els 10 encreuaments amb més ferits

Ciclistes o conductors de patinet ferits

Castillejos

67

Padilla

Lepant

Marina

Sardenya

carrer Aragó

Sicília

Nàpols

av. Diagonal

Roger de Flor

61

pg. de Sant Joan

Bailèn

Girona

Bruc

59

Roger de Llúria

76

14

Pau Claris

79

pg. de Gràcia

81

rambla Catalunya

80

Balmes

Enric Granados

65

Aribau

63

Muntaner

8

Casanova

14

Villarroel

64

Comte Urgell

8

av. de Roma

Comte Borrell

Viladomat

Els 10 encreuaments amb més ferits

Ciclistes o conductors de patinet ferits

Castillejos

67

Padilla

Lepant

Marina

Sardenya

carrer Aragó

Sicília

Nàpols

av. Diagonal

Roger de Flor

pg. de

Sant Joan

61

Bailèn

Girona

Bruc

Roger

de Llúria

59

76

14

Pau Claris

79

pg. de Gràcia

rambla

Catalunya

81

80

Balmes

Enric

Granados

65

Aribau

63

Muntaner

8

Casanova

14

Villarroel

64

Comte Urgell

8

av. de Roma

Comte Borrell

Viladomat

Curiosament, el 2023 cap d'aquests encreuaments va aparèixer entre les zones de concentració d'accidents de la ciutat –punts amb 10 o més sinistres amb lesionats en un any en una distància de 15 metres–. Els representants del carrer Aragó en aquesta classificació van ser els encreuaments amb Independència –17 accidents–; amb Roger de Flor, Roger de Llúria i Muntaner –amb 14 cadascun–, i amb l'avinguda Meridiana, que va acumular 11 accidents amb ferits.

Tot i que encara hi ha feina per fer, des de l'Ajuntament es reivindica que s'hagi aconseguit reduir substancialment el nombre d'accidents amb ferits al carrer Aragó entre el 2018 i el 2023. Fonts municipals apunten també que en la immensa majoria dels sinistres –causats sovint per girs indeguts o per falta d'atenció conduint– pesa més l'error humà que no un factor estructural de la via. Per exemple, indiquen que els atestats de la Guàrdia Urbana constaten que en tots els casos en què hi va haver ferits greus hi va haver una infracció prèvia per part del conductor responsable del sinistre. Tanmateix, també s'han designat “punts alfa” al llarg del carrer –llocs on es destinen agents uniformats perquè s'hi han detectat problemes de trànsit, accidents reiterats o infraccions sovintejades– i s'hi han instal·lat tres radars de velocitat i tres càmeres per a qui se salta els semàfors per intentar reduir el nombre d'infraccions.

Una part dels veïns del carrer Aragó, però, reclamen passos més decidits per reduir el trànsit al carrer. És el cas del Luca Telloli, veí d'Aragó i membre de la plataforma Eixample Respira. En declaracions a l'ARA, lamenta que l'Ajuntament mantingui una fase semafòrica que “encoratja la velocitat” i “creuar la ciutat sense parar”, i troba a faltar més radars pedagògics i sancionadors. “El carrer Aragó representa una autopista urbana que necessita ser transformada”, avisa, i qüestiona que els 12.000 veïns que viuen en aquest carrer i les nombroses escoles que hi ha hagin de patir “el soroll i la contaminació” dels més de 60.000 vehicles que hi passen diàriament.

L'impacte del carril bici

Entre les mesures que han ajudat a reduir el trànsit i, per tant, la sinistralitat al carrer Aragó, l'Ajuntament hi situa també la inauguració del carril bici al carrer Aragó just abans de començar l'any 2021. La nova infraestructura va suposar perdre un carril per als cotxes i la moto i guanyar-lo per a ciclistes i els conductors d'altres tipus de vehicles de mobilitat personal, com ara els patinets elèctrics. Això va fer que aquest tipus de vehicles, amb una presència testimonial fins aleshores al carrer Aragó, es multipliqués. I també, per tant, la seva implicació en sinistres amb ferits.

La situació de les bicicletes i els patinets
Accidents al carrer Aragó involucrant una bici o un patinet

Així, si entre el 2018 i el 2020 el total de ferits en accidents al carrer Aragó amb bicicletes o patinets implicats era de 52, a partir de l'estrena del carril bici aquesta xifra es va pràcticament multiplicar per quatre: 192 ferits entre els anys 2021 i 2023. Pel que fa als punts més negres per a les bicicletes, les dades permeten identificar-ne quatre de destacats. Es tracta de les cruïlles d'Aragó amb Pau Claris i d'Aragó amb Villarroel, amb 14 ferits cadascuna, i també dels encreuaments amb Muntaner i amb Comte d'Urgell, que sumen 8 ferits cadascun. En aquest últim cas, però, cal destacar que sis d'aquests ferits són anteriors a la inauguració del carril bici del carrer Aragó.

La moto, protagonista

Ara bé, si hi ha un vehicle damnificat pels accidents al carrer Aragó és sense cap mena de dubte la moto. Un 64% de les víctimes en sinistres en aquesta via viatjaven en motocicleta, una xifra que encara s'eleva més si hi afegim els que viatjaven en ciclomotors. En concret, hi va haver 1.613 motoristes ferits. D'aquests, 1.571 van resultar ferits lleus, 37 van patir lesions greus i cinc van morir. A més, 274 persones que viatjaven en ciclomotors també van resultar ferides en aquest interval de temps, de les quals quatre van ser greus. Pel que fa als vianants, entre el 2018 i el 2023 hi ha hagut 212 atropellaments al carrer Aragó, quatre dels quals han suposat lesions greus al vianant. En dos casos la persona atropellada ha mort.

Ferits per tipus de vehicle
Ferits en accidents al carrer Aragó entre el 2018 i el 2023
Font dels gràfics: Elaboració pròpia / Gràfics: Eduard Forroll Isanda
stats