Mobilitat

Barcelona fa baixar de les voreres els carrils bici de la Diagonal i la Gran Via

Aquest dilluns comencen les obres de les primeres actuacions previstes per guanyar 32 quilòmetres de xarxa en dos anys

3 min
Un patinet elèctric circulant per un dels carrils bici de la Gran
 Via de Barcelona.

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona es va fixar el repte de guanyar, d'ara fins al 2023, 32,6 quilòmetres de xarxa de carril bici i millorar-ne 11 dels que ja hi ha perquè la infraestructura ciclista de la ciutat creixi fins als 272,6 quilòmetres –lluny, això sí, dels 308 que es van anunciar el mandat passat, abans de posar el focus en millorar, també, la infraestructura que ja hi ha–. Per fer-ho plantejava un paquet de 28 actuacions, amb un pressupost de 30,8 milions d'euros, que comencen a dibuixar-se aquest dilluns, quan està previst que engeguin les obres per fer baixar a calçada trams de carrils bici que encara circulen per la vorera en vies importants com la Diagonal, la Gran Via i la ronda Guinardó. Els nous trams implicaran la desaparició de places d'aparcament i, en alguns casos, la reducció de carrils de circulació.

Mapa dels nous carrils bici de Barcelona

En el cas de la Diagonal, es treballa per completar i millorar el carril des de la plaça Pius XII fins a enllaçar amb el d’Esplugues, al Parc Cervantes. En alguns trams es farà baixar l’actual carril bici de vorera a calçada i en d’altres es crearà nova infraestructura ciclista segregada i bidireccional, cosa que implicarà la desaparició de cordons de servei. Les obres comencen avui i la previsió és que estiguin acabades el 2 de març amb un únic període de descans, entre el 27 i el 31 de desembre, per les festes nadalenques. Es treballarà per trams i s’aniran succeint diverses afectacions a la mobilitat.

L'altre eix principal on comença a intervenir-se avui és la Gran Via, on ja es va fer baixar part del carril bici que circulava per les dues rambles: ara s'encara el tram que va de Pau Claris fins a Marina, a l'Eixample Dret. Es crearan dos carrils segregats a les calçades laterals, l'un al lateral mar i l'altre al lateral muntanya, que quedaran tocant al bulevard i deixaran un carril de circulació a la dreta.

El lateral muntanya es mantindrà per al pas de vehicles de serveis i de veïns. El carril de circulació del lateral mar mantindrà els actuals girs obligatoris a la dreta per dissuadir el trànsit de pas. A la Gran Via, la previsió és que les obres s'allarguin fins al 29 de novembre, amb una aturada entre el 7 de desembre i el 10 de gener, i tindran afectacions importants en la mobilitat, com el tall total dels laterals –amb accés només per a veïns i servei– entre Roger de Flor i Marina, entre el 10 i el 28 de gener. Els vehicles s’hauran de desviar pel tronc central de la Gran Via o pels carrers Diputació o Casp per accedir als carrers transversals.

Carril desdoblat

Finalment, aquesta setmana també comencen els treballs per construir dos nous carrils bici segregats i unidireccionals a la ronda Guinardó, entre els carrers Vinyals i Cartagena, per donar continuïtat a l’actual carril: es farà baixar a calçada i es desdoblarà el tram de carril bici bidireccional que hi ha. La implantació de dos nous carrils implicarà modificar l’actual secció: en la majoria del tram es reduirà un cordó de serveis a cada banda i en alguns casos es perdrà un carril de circulació. Sempre se'n mantindran dos per sentit. A la ronda Guinardó, els treballs s'allargaran fins al 8 d'abril i hi haurà afectacions a la mobilitat que aniran canviant en funció del moment dels treballs.

Algunes de les vies i grans eixos de la ciutat on es faran nous carrils bici durant el que queda de mandat municipal són la Via Augusta, Fabra i Puig, el carrer Mallorca –entre Clot i Tarragona– i la travessera de les Corts, entre Numància i Joan Güell. A més, es donarà continuïtat al carril de la ronda de Sant Pere entre Girona i Roger de Llúria, entre altres actuacions.

stats