Societat 01/02/2021

Barcelona expulsa el trànsit de pas dels laterals de la Gran Via i la Diagonal

L'Ajuntament aplicarà girs obligatoris a la dreta per evitar que funcionin com a vies per creuar la ciutat

2 min
Operaris col·locant les tanques

Primer hi va col·locar tanques, que es respectaven més o menys en funció del conductor i de les necessitats de càrrega i descàrrega, i ara l'Ajuntament de Barcelona ja ha definit el pla per treure trànsit dels laterals de la Gran Via i la Diagonal. No serà un tancament total, ni amb tanques ni amb cap altre element, sinó que s'hi permetrà l'accés a tots els vehicles, que tindran, això sí, l'obligació de girar a la dreta quan arribin a determinats carrers de la xarxa bàsica.

L'objectiu de la mesura és que aquests carrils deixin de ser vies de pas per travessar la ciutat d'una banda a l'altra i que, en canvi, s'hi garanteixi l'accessibilitat: que els veïns puguin entrar als pàrquings, que les persones amb mobilitat reduïda puguin arribar fins a la porta de casa i que es pugui fer la càrrega i descàrrega. Només quedaran exempts de la regulació taxis i bicicletes, que sí que podran recórrer els laterals en línia recta.

Hi haurà dos canvis més: garantir que la velocitat màxima de circulació és de 30 km/hora i baixar a la calçada els trams de carril bici que encara trepitgen vorera, tot i que això es farà en una segona fase d'obres, a partir de l'estiu. El que començarà ja dilluns que ve és la col·locació de senyals per informar del gir necessari a la dreta. En total, la remodelació costarà 750.000 euros.

En el cas de la Diagonal, al lateral mar entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Sant Joan serà obligatori girar quan s'arribi a Muntaner, la rambla Catalunya, Pau Claris i Bailén. I al lateral muntanya, en el mateix tram, s'haurà de girar a Roger de Llúria, Via Augusta i Aribau. Pel que fa a la Gran Via, el gir estarà imposat a Vilamarí, Viladomat, Villarroel, Muntaner, Balmes, Pau Claris, Nàpols i Marina.

Els girs obligats a la Diagonal
Els girs obligats a la Gran Via

Reobertura per Nadal

Segons la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, els canvis permetran "millorar la vida dels barris" sense amenaçar la connectivitat. El seu equip ja va decidir, els dies previs a Nadal, retirar les tanques que barraven el trànsit als laterals des de l'inici de la desescalada de la primera onada del covid. Ho van fer, segons ha detallat, per atendre recomanacions de la Guàrdia Urbana, després que es visquessin dies complicats de trànsit a la ciutat coincidint amb el pont de la Puríssima

La mesura va causar sorpresa entre alguns veïns a la Gran Via, que no van entendre que els vianants es quedessin sense l'espai conquerit al lateral just quan s'obria la Fira de Reis i hi havia més moviments. Sanz ha assegurat que de cara a l'any que ve ho milloraran per donar més espai a la gent que passeja.

El consistori assegura que la trama de l'Eixample esta perfectament preparada per assumir el trànsit que surti desviat dels laterals i no preveu aglomeracions.

Sense previsió de tall de trànsit a carrer Aragó

Just abans de l'esclat de la pandèmia, en la conferència anual que fa l'alcaldessa davant de la premsa, es va anunciar la intenció municipal de tallar el carrer Aragó i la Via Laietana un diumenge al mes. El context sanitari va fer que només es pogués fer un d'aquests talls. I ara els veïns organitzats, que han vist com sí que es programen talls a carrers com Gran de Gràcia o Creu Coberta, han decidit passar a l'acció i fer ells el tall mensual d'Aragó anunciat per Colau. El govern de l'alcaldessa no amaga que hi dona suport i que celebra l'autorganització veïnal, però no té previst a curt termini recuperar la iniciativa d'aquest tall.

La responsable d'Urbanisme, Janet Sanz, ha assegurat aquest dilluns que deixaran passar el context de pandèmia abans de prendre decisions sobre mesures com aquesta i ha defensat que Aragó té poc a veure amb els carrers que sí que es tallen els caps de setmana, com Gran de Gràcia, on hi ha teixit comercial i vida de barri. Segons el govern municipal, la decisió no respon a motius econòmics ni a manca de voluntat política.

stats