Barcelona

Barcelona fa el primer pas per a la connexió del tramvia per la Diagonal

La Comissió d'Urbanisme aprova inicialment la reurbanització de l'avinguda i la reforma del col·lector d'aigües

Un tramvia circulant entre Verdaguer i Glòries
21/10/2025
3 min

BarcelonaLa connexió del tramvia per la Diagonal és des d'aquest dimarts una mica més a prop. Després que al setembre el consell d'administració de l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) aprovés el projecte constructiu per unir les estacions de Verdaguer i Francesc Macià, la Comissió d'Urbanisme de Barcelona ha tirat endavant l'aprovació inicial de dos expedients essencials perquè el projecte prosperi: la reurbanització de la Diagonal en el tram entre el passeig de Sant Joan i la plaça de Francesc Macià i la reforma del col·lector d'aigües.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"Avui fem un pas més per tancar el cercle", ha celebrat la primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, que ha defensat que la connexió del tramvia per la Diagonal "és un projecte de ciutat i no de govern". "És una aposta col·lectiva per una Barcelona més sostenible, més saludable i més connectada", ha dit, i ha reivindicat que la reforma suposarà una avinguda Diagonal "més viscuda, més verda i amb més espai per a la gent". A més, ha subratllat "el salt d'escala" que suposarà per connectar la Gran Barcelona amb un transport públic més sostenible. El govern ha aconseguit els vots de BComú i d'ERC per a la reurbanització i de tots els grups excepte el PP per al col·lector.

Amb un pressupost de 50 milions d'euros, la reurbanització de la Diagonal afecta 2,8 quilòmetres i preveu un augment de 16.000 m² d'espai per als vianants i una ampliació de les àrees verdes i els carrils bici de 18.900 m² i 1.800 m², respectivament. Entre Verdaguer i Francesc Macià, la idea és "donar continuïtat" al que ja s'ha fet en el tram d'actuació de Glòries a Verdaguer. És a dir, el tramvia i el carril bici estaran situats al tros central de la calçada i el trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit i se situarà als laterals, a banda i banda de la Diagonal.

En el cas del tram que va de la plaça Francesc Macià a l'avinguda de Sarrià, el tramvia circularà per la banda mar de la plaça, com fa, per exemple, en l'encreuament del passeig de Sant Joan amb la Diagonal. Aquí, amb l'objectiu de convertir l'estació de Francesc Macià en un gran intercanviador de transport, es redissenyarà també la mobilitat. Els vehicles privats que entrin a la ciutat circularan pels tres carrils del lateral, mentre que a la calçada central en direcció al centre de la ciutat hi haurà dos carrils bus.

Pel que fa al desdoblament del col·lector entre els carrers Girona i Francesc Macià, tindrà un cost de 58 milions d'euros i ha de contribuir a reduir el risc d'inundació i circulació d'aigua en superfície de l'avinguda i l'entorn quan hi ha pluges torrencials. En total, les dues obres suposen gairebé 100 milions d'euros, que aniran a càrrec de l'Ajuntament i se sumen als 80 milions més que haurà d'aportar la Generalitat a l'ATM per fer la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, incloent-hi les tres noves parades que se sumaran a la línia: Diagonal/Cinc d'Oros, Balmes i Casanova. En conjunt, doncs, completar la connexió del tramvia tindrà un cost de més de 200 milions d'euros, i el consistori n'assumiria més de la meitat.

L'Ajuntament considera la connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs un projecte clau per incentivar l'ús del transport públic a la ciutat. El consistori s'ha fixat com a objectiu transvasar 250.000 desplaçaments diaris per feina que avui es fan en vehicle privat al transport públic. Posa com a exemple l'èxit que ha tingut l'estrena del tram entre Glòries i Verdaguer. Des de la seva posada en marxa ara fa un any, la demanda del Trambesòs s’ha incrementat un 35%.

A rebolcons amb el calendari

Malgrat el vot favorable a l'aprovació inicial del projecte, des de Barcelona en Comú han volgut llançar un avís al govern municipal, a qui ha acusat d'arrossegar els peus amb la connexió del tramvia. El regidor Guille López ha alertat que la ciutat "no pot esperar fins al 2032" a tenir en funcionament la connexió del tramvia i ha assegurat que l'obra es pot fer en 25 mesos, i no en els 40 que estima el govern municipal. Per això, ha reclamat a Bonet que concreti el calendari i acceleri els terminis si vol mantenir el suport dels comuns en l'aprovació definitiva del projecte en el ple.

Bonet ha respost a López que per accelerar la connexió del tramvia "hi ha una condició indispensable", que és l'aprovació dels pròxims pressupostos tant de l'Ajuntament com de la Generalitat, dues votacions en què, ha remarcat, calen també els vots dels comuns. Des d'ERC, en canvi, la regidora Rosa Suriñach ha demanat al govern municipal que comenci a treballar perquè la concessió del tramvia deixi de ser privada i passi a mans públiques. Junts, el PP i Vox han reiterat la seva oposició a connectar el tramvia per la Diagonal al·legant que hi ha altres sistemes "més flexibles".

stats