Barcelona

Collboni assaja un nou model d'eixos verds "flexibles" al 22@

El ple aprova un pla especial urbanístic que ofereix diferents opcions de pacificació

La superilla del Poblenou va incorporar elements com àrees de joc infantil.
28/03/2025
2 min

BarcelonaUn dels mantres del govern municipal de Jaume Collboni des que va començar el mandat és que no hi ha un únic model d'eixos verds. Dissenys com els de Consell de Cent són compatibles amb altres tipus de pacificacions. Ara l'executiu socialista posarà a prova el seu model d'eixos verds "flexibles" en una desena de carrers al 22@. El ple de l'Ajuntament ha aprovat aquest divendres el Pla Especial Urbanístic i de Millora Urbana que els ha de fer possibles.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El projecte és conseqüència de la modificació del Pla General Metropolità (PGM) que es va fer l'any 2022 davant la necessitat de fer créixer l'habitatge a la zona. En compensació, era imprescindible també fer aflorar més espais verds per donar compliment als estàndards urbanístics. Un requisit que l'Ajuntament assumeix amb la reurbanització d'una desena de carrers, entre les quals destaca la del carrer Badajoz, que es transformarà en un eix ciclista i ciutadà que implicarà també la pacificació de cinc cruïlles. També suposarà actuacions en els carrers Pere IV i Cristóbal de Moura i en tot l’àmbit de Can Ricart.

Però en què consisteixen exactament aquests eixos verds flexibles? La primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, ha explicat que el pla especial urbanístic combina uns àmbits ja prefixats –on hi ha projectes d'urbanització ja aprovats o executats– amb altres que tenen "flexibilitat". És a dir, els projectes d'urbanització podran escollir entre les diferents opcions d'un catàleg que preveu, per exemple, escollir en cada cas a on es posa el pas de vehicles: si en una cantonada, en l'altra o sobre l'eix del carrer.

Espai per als vehicles

Bonet ha assegurat que el pla ofereix un catàleg de solucions que permet tirar endavant les pacificacions i que aquestes no vagin en detriment del transport públic. “Volíem que hi hagués l’opció que el verd permetés el pas directe sense necessitat d’obligar a girar, cosa que impossibilitaria el pas dels busos en tots els carrers on s’implementen els eixos verds del 22@”, ha defensat.

El catàleg ofereix diferents variants tant pel que fa als trams d'eix verd, els extrems de cada tram que queden en contacte amb vies que no estan pacificades i les placetes en cruïlles entre eixos verds. En aquest darrer cas, també hi ha alguns models que permeten el pas de vehicles pel centre de la placeta. Un prototip previst per a les cruïlles d'eixos verds amb la via cívica del carrer Àvila i que, segons ha explicat Bonet, vol permetre el pas dels autobusos.

La mesura ha tirat endavant amb els vots a favor del PSC, ERC, Junts i el PP, l’abstenció de BComú i el vot contrari de Vox. Bonet s'ha mostrat sorpresa per la decisió de Barcelona en Comú. Un posicionament que la regidora dels Comuns Gemma Tarafa ha defensat que permetent el trànsit lineal a través de tot l'eix verd sense fixar girs obligatoris –com passa a Consell de Cent– "no es garanteixen els carrers segurs".

stats