Salut
Societat  /  Barcelona 02/06/2022

Nens amb menys memòria per culpa del soroll del trànsit

Una recerca d'ISGlobal confirma menys capacitat d'atenció a les escoles en vies més sorolloses

ARA
3 min
Una vintenta de carrers tallats com a protesta pel trànsit al costat de les escoles

BarcelonaTenir l'escola en un carrer amb molt de trànsit no és només un problema per la qualitat de l'aire que respiren els alumnes, sinó també perquè el soroll dels cotxes empitjora el desenvolupament cognitiu dels infants. És la principal conclusió d'una recerca feta per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) a partir de la informació de 38 centres escolars de Barcelona que ha permès confirmar que el soroll del trànsit al voltant de les escoles empitjora el desenvolupament de la memòria de treball i la capacitat d'atenció dels alumnes de primària.

L'estudi, que s'ha publicat a la revista PLoS Medicine, es va fer durant 12 mesos entre els anys 2012 i 2013 amb quatre tests cognitius als 2.680 alumnes participants i amb mediacions sonomètriques al carrer, al pati i a les aules. L'equip científic es va centrar en l'anàlisi de la capacitat d'atenció, que és la que fa possible que atenguem a estímuls específics de manera selectiva o que ens concentrem en una tasca concreta, i en la memòria de treball, que és el sistema que ens permet processar i manipular la informació en períodes curts. Es tracta de dues habilitats que es desenvolupen amb rapidesa durant la infància. I els resultats obtinguts evidencien que, al cap d'un any, la progressió de la memòria de treball i de la capacitat d'atenció va ser més lenta en els alumnes d'escoles amb més soroll de trànsit.

A més, també es va detectar una afectació en la memòria de treball complexa, que és la que intervé quan és necessari processar de manera contínua i eficaç la informació emmagatzemada en la memòria de treball. L'informe va determinar que, per exemple, un augment de cinc decibels del soroll a l'exterior del centre es tradueix en un desenvolupament de la memòria de treball un 11,4% més lent que la mitjana, en un desenvolupament de la memòria de treball complexa un 23,5% per sota i una capacitat d'atenció un 4,8% més baix que el de la mitjana.

Pel que fa al soroll dins de l'aula, s'ha pogut demostrar una fluctuació més elevada s'associa a una pitjor evolució en aquests tres mateixos indicadors. "Els pics de soroll dins de l'aula podrien resultar més disruptius per al neurodesenvolupament que la mitjana de decibels", radiografia Maria Foraster, investigadora de l'ISGlobal. Assegura que aquest és un detall important perquè reforça la hipòtesi que té més importància el tipus de soroll que el seu nivell mitjà, mentre que les polítiques que es fan per combatre la problemàtica només se centren en els decibels mitjans.

Sense afectació als domicilis

"El nostre estudi reforça la hipòtesi que la infància és un període vulnerable en el qual els estímuls externs com el soroll poden afectar ràpidament el procés de desenvolupament cognitiu que té lloc abans de l'adolescència", assegura Jordi Sunyer, que també és investigador de l'ISGlobal i ha participat en l'informe. L'estudi no va trobar cap relació entre els nivells de soroll al domicili dels alumnes i el seu desenvolupament cognitiu. Un punt que asseguren que es podria atribuir al fet que l'escola és un terreny més delicat que "afecta finestres vulnerables de concentració i processos d'aprenentatge". A més, els autors de l'estudi també destaquen que, mentre que a les escoles s'hi van fer mesuraments de soroll, als domicilis s'hi van fer estimacions a partir del mapa de soroll de la ciutat i, per tant, la informació obtinguda és menys afinada.

Després de veure els resultats de l'estudi, els investigadors donen per avalada la influència del soroll del trànsit sobre en el procés d'aprenentatge dels alumnes de primària i asseguren que aquesta és només un primer pas i que caldran informes més concrets. Fins ara, apunten, només s'havia pogut confirmar l'afectació del soroll dels avions en el desenvolupament cognitiu. Des d'ISGlobal demanen avançar en mesures per reduir la circulació entorn de les escoles i accelerar els plans perquè arribin a tots els centres.

stats