Vaga a Renfe

Cartes i burofaxos als maquinistes de Renfe per assegurar els serveis mínims aquest dilluns

Renfe ha obert 31 expedients a treballadors de Catalunya i País Valencià per no comparèixer dijous i divendres passat

ARA
2 min
Usuaris buscant informació sobre els seus trens envoltant una de les informadores de Renfe, a l'andana de l'estació de Sants de Barcelona

BarcelonaTercera jornada de vaga dels maquinistes de Renfe aquest dilluns amb la incògnita de si es repetiran les incidències de dijous i divendres passat. El servei de Rodalies va patir retards, aglomeracions i algunes hores de talls circulatoris que es van deure a l'incompliment dels serveis mínims fixats, segons la companyia. És per això que durant tot el cap de setmana Renfe assegura haver multiplicat les vies per fer arribar als maquinistes convocats les cartes perquè es presentin als serveis mínims. S'han entregat 300 cartes en mà i s'han enviat uns 530 burofaxos, així com 1.600 notificacions certificades via correu electrònic a través de l'empresa Lleida.net.

Les comunicacions se centren principalment a Rodalies de Catalunya i el País Valencià, on la incompareixença va tenir més afectacions per a la mobilitat. Entre aquests maquinistes n'hi ha 31 que tenen un expedient obert que pot derivar en sanció per una falta molt greu, segons l'operador ferroviari. El sindicat majoritari convocant de la vaga, el Semaf, va culpar la companyia de no haver planificat bé els serveis mínims la setmana passada i no haver entregat les cartes a molts maquinistes.

La resolució de serveis mínims estableix que obriran les 24 hores del dia en la majoria de jornades de vaga, excepte el 4 d'octubre, en què es garantiran entre les 5 h i les 9 h, les 14 h i les 16 h, i les 18 h i les 22 h; i el dijous 7 d'octubre, en què es garantirà el 85% del servei entre les 7 h i les 9 h; les 12 h i les 16 h, i les 18 h i les 22 h. D'altra banda, el ministeri de Transports garanteix el 65% dels trens de mitjana distància i el 72% dels AVE.

El sindicat demana el restabliment de totes les circulacions suprimides per la pandèmia i l'adequació de la plantilla, i està en contra del traspàs de Rodalies a la Generalitat per l'afectació, diuen, que podria tenir per als treballadors. En aquest sentit, retreu al Grup Renfe el seu "silenci i inacció" i critica que els deixi "desemparats".

Per contra, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha defensat aquest cap de setmana que la "dignitat" de Rodalies Renfe només arribarà quan l'Estat "traspassi íntegrament el servei a la Generalitat". Segons va dir, si algú té algun dubte de la diferència de com gestiona la Generalitat i l'Estat un mateix servei, "només ha de pujar a un tren de Renfe i de FCC per veure la diferència". 

L'intercanvi de retrets ha fet que fins i tot alguns dels maquinistes i membres del sindicat hagin volgut explicar-se en primera persona a les xarxes socials. "El que ens ha portat a la vaga ha sigut que l'empresa no hagi recuperat els trens suprimits durant la pandèmia, la situació de degradació de les instal·lacions, la manca de personal a tots els col·lectius. La constant privatització del sector...", assegurava en un fil de Twitter Joan Rodríguez, treballador de Renfe i afiliat al sindicat.

stats