Societat 01/03/2021

Barcelona instal·larà aquest any 46 radars per reduir la velocitat en punts cèntrics com Aragó

Se'n col·locaran en una dotzena d'entorns escolars i, com ja s'havia anunciat, als túnels de la Rovira i Badal

3 min
Un cartell avisa d’un radar a l’entrada de Barcelona per l’avinguda Meridiana.
Disponible en:

BarcelonaEls mesos de confinament van posar de manifest a Barcelona que, amb els carrers més buits, molts conductors es van sentir legitimats a prémer més l'accelerador i es van detectar el doble d'excessos de velocitat que l'any anterior: es va passar de 347.173 denúncies per aquest motiu a 604.104. I els carrers on es van caçar més conductors fitipaldis van ser aquells on es dona més facilitats al vehicle privat, amb més carrils i semàfors coordinats a favor des conductors, com Aragó. Avui l'Ajuntament de Barcelona ha concretat el seu anunciat pla de radars, que busca combatre aquests excessos i que es traduirà, aquest any, amb 46 nous radars, 44 dels quals en punts cèntrics i molt transitats, com el carrer Aragó, que en tindrà tres de nous, Balmes, on també se'n posaran tres, o la Gran Via, també amb tres. Fins ara la ciutat tenia deu radars de punt, tots en accessos o rondes, i ara se n'instal·laran al centre.

"A Barcelona hem d'aixecar el peu de l'accelerador", ha defensat en roda de premsa la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que ha detallat que el pla de radars se suma a l'estratègia que l'Ajuntament ja té en marxa per acabar l'any amb un 75% dels carrers de la ciutat amb la velocitat limitada a 30 km/hora; ara s'està per sobre del 67%. Les ubicacions que s'han escollit per als nous radars són aquelles que s'ha detectat que poden suposar un risc per a la seguretat viària, com el mateix carrer Aragó, que encapçala el rànquing de llocs on s'havien detectat excessos de velocitat i que ara tindrà un radar entre Urgell i Casanova, un altre a l'altura del carrer Corunya (a tocar de la Meridiana) i un entre Bruc i passeig de Gràcia. Aquest últim s'emmarca en el programa municipal de protecció d'entorns escolars i busca garantir que es compleixen els 30 km/hora fixats davant de les escoles Lestonnac i Escolàpies de Llúria.

De fet, dels nous radars que el consistori vol desplegar durant aquest 2021, 12 s'enfoquen a garantir el límit de velocitat fixat a 30 km/hora a l'entorn de les escoles protegides. N'hi haurà, per exemple, al carrer Entença (Escola Xirinacs), Numància (escoles Ítaca i Anglesola), Mallorca (escoles Dominiques i Dovella), Balmes (Escola Pia i Poeta Foix) o Sardenya (Escola de les Aigües).

La resta de nous radars són 32 de punt, que són els que s'instal·laran en ubicacions cèntriques com la Diagonal amb Roger de Llúria i amb Numància, o el Paral·lel amb Palaudàries i la ronda General Mitre amb Ganduxer; i dos radars de tram, que són els que calculen la velocitat mitjana a què s'ha circulat durant un trajecte: al març està previst que entri en funcionament el que controlarà la velocitat en els dos sentits del túnel de la Rovira, que serà el segon radar d'aquest tipus que funciona a la ciutat després del que es va col·locar fa cinc anys a la ronda de Dalt. I la previsió és posar-ne, també, en els dos sentits al túnel de Badal entre la plaça Cerdà i la Diagonal a l'estiu; i ja l'any que ve un tercer a la ronda Litoral entre la Barceloneta i Miramar, en els dos sentits de la marxa. Els radars de tram, que s'havien anunciat per a l'any passat, costen de mitjana 250.000 euros, mentre que els de punt costen uns 30.000. El pla municipal, doncs, suposa una inversió de prop de dos milions d'euros.

Radars pedagògics

El programa que s'ha detallat avui també compta any l'extensió dels radars pedagògics, que són aquells que no comporten cap sanció però que sí que avisen els conductors que estan superant els límits de velocitat permesos. Aquests radars es van desplaçant de lloc de manera regular perquè l'Ajuntament té comprovat que aconsegueixen l'objectiu de reduir la velocitat durant tres o quatre setmanes. Fins ara i des que es van estrenar, el 2013, s'han col·locat en 105 llocs diferents i durant aquest any està previst utilitzar-los en una trentena d'ubicacions.

El govern municipal defensa que no es tracta d'una estratègia recaptatòria perquè els radars estaran anunciats, sinó que s'hi confia per aconseguir una reducció generalitzada de la velocitat i, per tant, de la sinistralitat.

Els nous radars
  • De tram Túnel de la Rovira (dos sentits) Túnel de Badal (dos sentits) Ronda Litoral entre la Barceloneta i Miramar (2022)
  • En entorns escolars C/Numància (entre c/Anglesola i c/Déu i Mata), escoles Ítaca i Anglesola. C/Aragó (entre c/Bruc i pg. de Gràcia), escola Lestonnac i Escolàpies Llúria. C/Mallorca (entre c/Nàpols i c/Roger de Flor), escola Dominiques. C/Mallorca (entre c/Muntanya i c/Fontova), escola Dovella. Trav. de Gràcia (entre c/Aribau i c/Alfons XII), escola Infant Jesús. C/Indústria (entre c/Sant Quintí i c/Conca), escola Miralletes i institut Moisès Broggi. C/Sant Antoni Maria Claret (entre c/Trinxant i c/Guinardó), escola Antoni Balmanya. C/Balmes (entre c/Marià Cubí i trav. de Gràcia), Escola Pia. C/Balmes (entre c/Francolí i c/Santjoanistes), escola Poeta Foix. C/Entença (entre c/Provença i c/Rosselló), escoles Xirinacs i Entença. C/Sardenya (entre c/Taxdirt i trav. de Gràcia), escola de les Aigües. C/Consell de Cent (entre c/Bruc i c/Girona), Centre Educatiu López Vicuña.
  • De punt C/Pau Claris, alçada de pl. Urquinaona C/Aragó tram c/Urgell- c/Casanovas Av. Diagonal, alçada del c/Roger de Flor Av. Paral·lel, alçada del c/Palaudàries Gran Via Corts Catalanes, alçada del c/Química Gran Via Corts Catalanes, alçada del c/Sant Roc/Sant Germà Carrer A, alçada carrer número 2, al polígon de la Zona Franca Av. Diagonal, a partir de pl.Pius XII / Palau Pedralbes Túnel de la rda. del General Mitre, a l’alçada de la desincorporació cap al c/de Can Ràbia Av. Diagonal, alçada c/Numància C/Balmes, alçada rda. General Mitre Rda. General Mitre, alçada c/Ganduxer Pg. Bonanova, alçada c/Anglí C/Isaac Newton, alçada c/Císter Av. Jv Foix, alçada c/Ramon Miquel i Planes Av. Vallvidrera, àmbit de l’estació Peu del Funicular de FGC C/Anglí, alçada c/Hort de la Vila Trav. de Dalt, alçada c/Verdi Av. Estatut, alçada c/Jorge Manrique C/Piferrer, alçada c/Alella Pg. Fabra i Puig, alçada c/Canigó C/Santander, alçada c/Cànem C/Felip II, alçada c/Múrcia C/Ferran Junoy, alçada c/Sao Paulo Av. Meridiana, alçada c/Sant Antoni Maria Claret C/Aragó, alçada c/Corunya Av. Litoral, alçada c/Arquitecte Sert Gran Via Corts Catalanes, alçada c/Selva de Mar Av. Litoral, entre c/Llacuna i c/Jaume Vicens Vives C/Rocafort, alçada c/Sepúlveda C/ de Sants, alçada c/Espanya Industrial Pg. Bonanova, alçada c/Iradier
Un cotxe atropella tres menors a Sant Andreu

Va passar dissabte cap a les vuit del vespre a l'encreuament dels carrers Agustí i Milà i Gran de Sant Andreu quan un cotxe va envestir tres menors que anaven a peu, un dels quals va haver de ser traslladat pel Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) a l'Hospital de la Vall d'Hebron, amb lesions lleus. Segons informa el SEM, un altre menor va ser atès per la mateixa família i el tercer ja no era al lloc dels fets quan va arribar-hi l'ambulància. Veïns de Sant Andreu fa setmanes que es mobilitzen per denunciar que la pacificació del carrer Gran ha comportat un augment de trànsit en altres vies del casc antic del barri. "Ja portem mesos avisant de la perillositat de l'increment de trànsit a la zona", denunciava dissabte mateix la plataforma per la distribució del trànsit a Sant Andreu.

stats