CONFLICTE LABORAL
Societat 15/07/2017

El col·lapse per treure’s el carnet de conduir s’agreuja

Els examinadors anuncien vaga indefinida a partir del setembre i les autoescoles alerten de tancaments massius

Elena Freixa / Laia Vicens
4 min
Els examinadors de trànsit han convocat noves mobilitzacions dilluns, dimarts i dimecres que ve i les autoescoles lamenten els danys que això els provoca.

BarcelonaTreure’s el carnet de conduir aquest estiu s’ha convertit en una epopeia. El conflicte obert entre la direcció general de Trànsit (DGT) i el cos de funcionaris examinadors ha derivat en un calendari de vagues durant el juny i el juliol que ha forçat l’anul·lació de milers d’exàmens pràctics i que no sembla que es pugui resoldre aviat. La Maria Juan fa mesos que espera poder fer el segon intent per a l’examen pràctic de conduir a Granollers. El primer, al maig, el va suspendre, i durant el juny i el juliol li han cancel·lat tres cops l’examen per les vagues. Ara té una nova data, el 24 de juliol, però coincideix amb una altra jornada d’aturades convocades i ja descarta que pugui examinar-se. “Hauré trigat tres mesos a poder repetir l’examen pràctic”, lamenta en declaracions a l’ARA.

El pols que els examinadors de Trànsit mantenen amb el ministeri de l’Interior va camí de convertir-se en un incendi per al director general de la DGT, Gregorio Serrano. Els examinadors van avisar ahir que aniran a la vaga indefinida a partir del setembre si el govern espanyol no escolta les seves demandes de millores laborals, que inclouen un complement salarial específic que reclamen des de fa anys. Després de 13 jornades d’aturades i amb més vagues previstes fins a final de mes -les pròximes són dilluns, dimarts i dimecres-, els examinadors de Trànsit pressionen la DGT: “El secretari general -Cristóbal Cremades- ens ha estat enganyant i, esgotada la via del diàleg, els treballadors no han tingut més remei que recórrer a la vaga”, lamentava ahir l’examinadora i portaveu de la UGT de Catalunya en el conflicte, Sonia Faja.

I les autoescoles lamenten que “paguen els plats trencats” de la batalla. Alerten que els ingressos dels centres se’n ressenten perquè no poden donar sortida als alumnes, i demanen al ministeri de l’Interior que mogui peça. “A la província de Barcelona ja han tancat sis autoescoles, i si això segueix en cauran més perquè les finances de moltes d’aquestes empreses, que són petites i familiars, no ho resistiran”, adverteix Jaume Valls, propietari d’una autoescola i portaveu del moviment de protesta Les Autoescoles Diuen Prou. “Si les empreses no facturen, els problemes vindran ràpid perquè moltes ja van justes i es recuperen amb molts esforços dels efectes de la crisi”, explica en declaracions a l’ARA.

Els examinadors lamenten els “enganys” de la DGT durant anys. Expliquen que el complement específic que demanen és un plus que tenien compromès i que fa més de deu anys que s’ha anat posposant per diversos motius. Ara, a més, la DGT ha presentat una oferta de treball pública que permetrà una promoció interna de 435 examinadors. “Sembla que amb això volen que ens quedem satisfets, però l’únic que aconsegueixen és generar més desconfiança”, lamenta Faja.

Malestar a les autoescoles

Les autoescoles demanen als examinadors reconduir la situació. Segons Valls, la petició del complement salarial és “impossible d’aconseguir” perquè suposaria un greuge respecte a altres categories salarials de la funció pública. “No rebran aquests diners i ells ho saben, però ara sembla que han entrat en un carreró sense sortida”, opina el portaveu del moviment d’autoescoles. Insta el ministeri d’Interior a mullar-se i desbloquejar la situació. Si cal, i a la desesperada, proposa Valls, que es derivin administratius a la DGT o que s’externalitzi el cos d’examinadors per garantir que les empreses no hagin de tancar.

El president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya, Raül Viladrich, explica que les autoescoles es mobilitzaran dimarts a Barcelona i aniran al Congrés el dia 24 a fer sentir les seves peticions. Reclama al govern espanyol que augmenti el nombre d’efectius a les prefectures catalanes, que fins i tot quan la situació es normalitzi arrossegaran un “dèficit important d’efectius”.

El conflicte, però, és lluny de resoldre’s. I alguns usuaris perden la paciència i dirigeixen la indignació cap als examinadors i, en algun cas, també cap a l’autoescola. La Paula va demanar permís per anar a fer l’examen, a l’autoescola li van dir que alguns examinadors no secundaven la vaga, però no el va poder fer. Lamenta que les autoescoles també “s’aprofiten de la situació” i forcen que facis més pràctiques i acabis pagant més.

31.000 exàmens suspesos i un conflicte enquistat

Què ha desencadenat la vaga?

Els funcionaris examinadors de trànsit reclamen un complement salarial específic des de fa 10 anys. La DGT, asseguren, els va dir que tenia els diners per complir amb el compromís però mai ho ha fet. El diàleg inexistent ha motivat vagues a tot Espanya durant l’estiu que poden ser indefinides a partir de setembre.

Quines conseqüències ha tingut?

Els càlculs de la DGT és que aquest estiu s’hauran cancel·lat més de 31.000 exàmens pràctics de conduir. Els usuaris es queixen dels maldecaps, però sobretot són les autoescoles les que alerten del risc d’acomiadaments i de tancaments si la situació s’allarga gaire més. Han preparat mobilitzacions a Barcelona i a Madrid ben aviat.

Quan seran les noves aturades?

Dilluns, dimarts i dimecres de la setmana que ve hi haurà noves vagues d’examinadors. També els dies 24, 25, 26 i 31 de juliol. A l’agost no hi ha exàmens a la DGT, però la vaga podria reprendre’s al setembre i convertir-se en indefinida, avisen els funcionaris. El 25 de juliol, a més, han previst mobilitzacions davant la DGT.

stats