El Govern rectifica: les faltes d'ortografia a la selectivitat també restaran als exàmens que no són de llengua
La conselleria diu que la correcció ortogràfica es tindrà en compte a totes les proves que impliquin redacció de textos
BarcelonaLes faltes d'ortografia restaran punts a qualsevol examen de la selectivitat dels pròxims 11, 12 i 13 de juny que contingui exercicis de redacció, segons ha informat aquest dijous el departament de Recerca i Universitats. La consellera Núria Montserrat ha hagut de rectificar públicament en una intervenció al 3/24 la informació que ella i el seu equip van donar dimecres en una sessió de treball amb periodistes sobre les novetats de les PAU, entre la qual destacava que els errors ortogràfics només restarien a les assignatures de llengües i literatures i, per tant, no penalitzarien en cap de les 25 matèries, entre obligatòries i optatives, que no avaluen directament una llengua o una literatura.
Aquest dijous, però, Montserrat ha dit que l'alumne que s'examini d'assignatures no obligatòries que continguin exercicis amb redacció de textos pot arribar a perdre fins a 1 punt de la nota si comet errors d'expressió escrita, tal com s'especificava al decret de la nova selectivitat. La consellera ha explicat que, en aquelles matèries que els alumnes han d'escriure un text, no només es té en compte l'ortografia, sinó altres criteris com la coherència, la cohesió, el lèxic, la gramàtica i la presentació de la redacció de la resposta. "Aquest conjunt de criteris pot comportar fins a un descompte del 10% de la nota global de l'examen", ha admès. En concret, la mesura afecta les següents sis matèries: llengües i cultures gregues, llengües i cultures llatines, geografia, història, història de la filosofia, i literatura dramàtica.
Així doncs, i a diferència del que van explicar les coordinadores de les PAU a Catalunya fa poc més de 24 hores, sí que s'aplicarà una de les principals novetats del nou decret de la selectivitat que, a priori, havia de començar a homogeneïtzar els criteris de correcció i d'exigència a tot l'Estat. En aquest sentit, s'aplicarà un topall màxim de 2 punts de penalització per faltes d'ortografia als exàmens obligatoris de llengua catalana i literatura i llengua castellana i literatura, i també a les optatives de literatura catalana i literatura castellana.
En el cas de les proves de llengua obligatòries, cada falta d'ortografia restarà 0,1 punts, com l'any passat, amb la diferència que ara l'alumne com a màxim podrà perdre dos punts per no escriure correctament, no com fins ara, que no hi havia límit de penalització.
Tot i que aquest dijous la consellera ha assegurat que "no s'ha fet cap canvi de criteri respecte a la normativa estatal", el cert és que dimecres la coordinadora de les PAU a Catalunya, Pilar Gómez, va dir que s'havia optat per eliminar els criteris de correcció ortogràfics fora de les assignatures de llengua i literatura perquè "ja hi ha prou novetats aquest any" i que preferien, primer, gestionar les noves proves amb menys opció de modalitat "amb prudència" per tal de "consolidar el nou model d'examen".
També la cap de l'Oficina d'Accés a la Universitat, Mònica Garizuain, va concretar que això no volia dir que els alumnes puguin escriure malament o amb incoherències i que no quedaria reflectit a la nota. "En aquestes matèries no hi ha hagut mai descompte per faltes d'ortografia, però, òbviament, si hi ha faltes flagrants o hi ha presentacions que impedeixen llegir la lletra o que estan molt desendreçades s'optarà per no corregir l'exercici", va afegir.