Societat 30/09/2019

El PP aigualeix les restriccions de trànsit de Madrid Central

El nou pla antipol·lució permetrà que el 30% dels cotxes circulin al centre si porten més d'un ocupant

Agències
2 min
Als carrers de l'Eixample és on hi ha una concentració més alta de partícules i diòxid de nitrògen de Barcelona.

MadridQuan estava a l’oposició, el Partit Popular madrileny va criticar durament la posada en marxa de l’estratègia de restricció del trànsit que va implantar l’exalcaldessa Manuela Carmena: Madrid Central. De fet, va prometre que l’eliminaria si guanyava les eleccions. Aquest estiu, però, el nou govern –una coalició del PP i Ciutadans– ha topat amb l’oposició veïnal i també amb les crítiques d’organitzacions com l’OMS i la Unió Europea, que s’han fet fortes en la lluita per la reducció de la contaminació a les grans ciutats. Així, l’alcalde José Luis Martínez-Almeida va encarregar un pla de baixes emissions alternatiu, que va presentar ahir: es diu Madrid 360 i rebaixa algunes mesures que va implantar l’anterior executiu i que segueixen vigents. Segons fonts municipals, Madrid Central serà història “durant el primer semestre”, quan entrin en funcionament les noves normes.

La recepta d’Almeida contra la pol·lució permetrà, per exemple, que alguns cotxes circulin lliurement pel centre de la ciutat sempre que viatgin amb més d’un ocupant. Seran els cotxes amb etiqueta C, o sigui, els de gasolina posteriors al 2006 i els de dièsel matriculats a partir del 2014. Segons l’'Estudi del parc circulant de la ciutat de Madrid del 2017', els vehicles que tenen aquest distintiu representen un 31,32% del total. Fins ara aquests cotxes només podien accedir al centre si es dirigien a un aparcament.

A més, amb la nova estratègia els comerciants seran considerats “veïns” a l’àrea de Madrid Central i, per tant, gaudiran de les mateixes condicions destinades als residents. Això significa que podran circular per la ciutat encara que no tinguin etiqueta fins al 2024 i que tindran 20 passis mensuals per a convidats. Si s’acabés aplicant el pla al complet, això sí, l’escenari de cara a l’any 2025 seria que no hi podria haver cap vehicle sense etiqueta circulant a la ciutat. Un horitzó que Carmena havia reservat tot just per al centre de la capital.

Més motos

El pla Madrid 360 també facilitarà que els cotxes aparquin al centre. Segons va explicar ahir Almeida, s’abaratiran les tarifes (els elèctrics podran aparcar de franc, els ECO abonaran la meitat del tiquet i els C tindran un 10% de descompte) i s’augmentaran les places per a no residents. Així mateix també es potenciarà la circulació de les motos, un mitjà que el nou govern considera “més sostenible” que els turismes. Per això es duplicaran les places d’aparcaments específiques (fins a 21.000) i s’ampliarà l’horari d’entrada al centre a aquelles motos que tinguin l’etiqueta B i C: de les 22 h a la mitjanit.

stats