Societat 23/12/2019

El Govern encarrega a FGC que compri els trens per a la nova llançadora fins a l'aeroport

L'operadora catalana gestionarà aquest nou servei en lloc de Renfe

Natàlia Vila
3 min
La tuneladora d’Adif acabant la perforació del nou accés ferroviari a la T1 de l’aeroport del Prat aquesta setmana.

BarcelonaLa Generalitat fa un pas més per complir la promesa que va fer el conseller Josep Rull el 2017 i aquest dilluns, a l'última reunió de l'any del consell de govern, ha encarregat oficialment a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la compra dels trens per al nou servei de llançadora que permetrà unir en menys de mitja hora el centre de Barcelona amb l’aeroport del Prat a partir del 2021. Així ho ha explicat aquest migdia el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

Ara, amb l'anunci d'avui, FGC ja es podrà posar en contacte amb Adif per coordinar els detalls del servei. Es tracta d'un gest, per part del Govern, important que referma l'aposta de la Generalitat perquè sigui l'operadora catalana la que gestioni aquest servei en lloc de Renfe. Des que es va anunciar, el 2017, la decisió sobre quina de les dues operadores seria l'encarregada d'aquest nou servei ha suposat un pols constant.

De fet, preguntada per aquest diari, Renfe es manté escèptica. Als dubtes legals que insinuen que hi podria haver, els portaveus de la companyia espanyola apunten a l'ARA altres aspectes: "On farà FGC el manteniment dels trens? Perquè aquesta obra no preveu els tallers –apunten–. Suposem que això el pla de FGC ja ho deu tenir en compte", ironitzen des de Renfe. L'operadora espanyola també critica que el "servei llançadora" que preveu FGC "només dona servei a Barcelona". "Si ens n'encarreguéssim nosaltres també podríem donar servei a les comarques de l'àrea metropolitana", diu el portaveu de l'operadora espanyola.

La proposta de servei de FGC

El Govern, però, de moment sembla que no té cap dubte. La proposta catalana per a la nova llançadora pretén oferir un servei de tren ràpid entre la capital catalana i les dues terminals del Prat. El circuit anirà des de l'estació de Sant Andreu Comtal fins a l'aeroport del Prat i viceversa en 30 minuts, amb parades a La Sagrera, El Clot-Aragó, Passeig de Gràcia, Sants, L'Hospitalet, El Prat, la T2 i, finalment, la T1. Això permetrà que el tren llançadora reculli passatgers en diferents punts de la capital: la distància des de La Sagrera fins a la T1 serà de 30 minuts i si s'agafa a Sants només es trigarà 20 minuts.

El Govern encarrega a FGC que compri els trens per al nou tren llançadora a l'aeroport

En un futur, a més, el Govern tampoc descarta que el tren pugui arribar més enllà de Sant Andreu Comtal. De moment, amb la parada de Passeig de Gràcia es recupera una vella reclamació que ja es va plantejar l'any 2000 (amb l'AVE), quan es va fer la proposta d'unir el centre de la capital amb l'aeroport.

Des de 2017, els representants de FGC han insistit que per aquesta nova via hi circularan trens cada 15 minuts, "pràcticament sense horaris". El model en el qual s'emmirallen és el d'altres ciutats europees que ja tenen trens d'aquest tipus, com el Heathrow Express a Londres, per exemple. Per la seva banda, Renfe respon que no entén perquè és millor la proposta de FGC que la seva, si ells podrien fer el mateix amb un tren cada 7 minuts, enlloc de 15.

Un calendari molt ajustat

L'estira-i-arronsa sobre la gestió d'aquesta infraestructura ha fet que el calendari comenci a pesar l'hora de prendre decisions, i encara queden tres grans incògnites sobre la taula. D'entrada, Adif va acabar de perforar els túnels però encara no ha enllestit l'arquitectura ni les instal·lacions entre la connexió de les dues terminals i l'inici del túnel. És a dir, hi ha el forat però hi falten les catenàries, les dues estacions de les terminals i la connexió entre aquesta obra i la línia convencional que ja arriba al Prat.

Tampoc s'ha iniciat la licitació del túnel que ha d'unir les dues terminals amb l'estació del Prat, unes obres que, per complir amb el calendari i tenir enllestida tota la infraestructura el 2021, s'haurien de començar durant la primera meitat del 2020.

Paral·lelament, l'estació de La Sagrera encara continua en obres. Tot i que està al marge de la infraestructura del Prat, aquesta instal·lació és clau en el moment en què comenci el servei de la llançadora perquè permetria que molts ciutadans de fora de Barcelona poguessin arribar a l'aeroport del Prat amb tren: des de l'estació de La Sagrera farien el canvi a la nova llançadora fins a l'aeroport.

stats