Societat Justícia 16/02/2022

Interior admet que es van falsejar factures dels Bombers

Es revisen les reparacions per garantir que es van fer i s'aturen els pagaments a Iturri

2 min
Dos camions dels Bombers de la Generalitat durant l'extinció d'un incendi forestal l'estiu de l'any passat.

BarcelonaLes irregularitats del servei de manteniment dels vehicles dels Bombers de la Generalitat comencen a definir-se. El secretari general del departament d’Interior, Oriol Amorós, ha admès aquest dimecres al Parlament que es van falsejar factures perquè treballs que realment s’havien fet el 2020 es van pagar el 2021. El problema, ha explicat Amorós, era que a mitjans del 2020 ja s’havia esgotat tot el pressupost anual del contracte. L’aleshores director general de Prevenció i Extinció d’Incendis, Manel Pardo, va reconèixer que l’1 de gener del 2021 s’acumulava un deute de més d’un milió i mig d’euros de l’any anterior amb l’empresa Iturri, que dona aquest servei, segons ha citat el secretari general.

Amb l’anàlisi de les factures, Amorós ha dit que s’han detectat reparacions menors que teòricament començaven entre el juny i el novembre del 2020 però que tenien la data final en la primera quinzena de gener del 2021: “No és previsible que un camió s’estigui vuit mesos al taller per canviar uns maneguets hidràulics. Eren factures clarament del 2020 però que passaven al 2021”, ha assegurat Amorós, que ha recordat que no es pot manipular una despesa “d’un any a un altre”. El secretari general ha afegit que si es mira la traçabilitat dels vehicles dels Bombers el resultat “no és coherent” perquè n’hi ha que tenen reparacions “una darrere l’altra amb el quilometratge descendent”.

“Acumulació” de manteniment preventiu

Interior ha vist “una acumulació excessiva” del manteniment preventiu perquè suposadament es feia dues vegades o més a un mateix vehicle –en alguns cinc o sis– en només dos mesos. A més, un vehicle va rebre un doble manteniment preventiu en un únic dia. El 2018 es van comprar unes autoescales que necessiten un manteniment anual, però teòricament el 2019 i el 2020 no es va fer i el 2021 es va facturar un triple manteniment de cop. Amorós ha explicat que entre el 2015 i el 2018 també s’havia esgotat el pressupost del contracte però llavors s’havia utilitzat el reconeixement extrajudicial de crèdit per pagar el deute generat.

El secretari general d’Interior ha aclarit que ara es revisen els albarans i les factures de totes les reparacions que suposadament va fer Iturri el 2020 i el 2021 per assegurar que els treballs realment van existir. A més, ha dit que la conselleria ha aturat els pagaments a l’empresa fins que s’hagi completat aquesta auditoria o hi hagi una sentència absolutòria fruit de la investigació per presumpta corrupció del jutjat d’instrucció 14 de Barcelona. Amorós també ha precisat que el nou contracte de manteniment dels Bombers –que, com va avançar l’ARA, es va tirar enrere perquè afavoria Iturri i pel fet que els bombers investigats havien redactat el concurs– es dividirà per lots entre camions i vehicles lleugers, sense que una única empresa ho pugui guanyar tot.

stats