Societat 22/02/2021

Macias veu "pèssima" la idea del Govern de fer una llançadora al Prat

Renfe qüestiona els terminis i el cost del futur servei de Rodalies de Lleida, que explotarà FGC

E. F.
3 min
Un tren de Rodalies en una imatge d'arxiu

BarcelonaRenfe discrepa del projecte, ja en marxa, de la Generalitat per construir un tren llançadora al Prat, un servei que explotarà FGC. El president de l'operador estatal, Isaías Táboas, ha criticat la complexitat operacional que pot suposar un servei directe com aquest, que utilitzarà vies per on passen moltes altres línies. No ha sigut l'únic que ha vist pegues en el projecte. El coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, ha coincidit que la llançadora complicarà encara més "l'embut" ferroviari que ja hi ha al túnel central d'accés a Barcelona.

Tots dos, Táboas i Macias, han presentat aquest dilluns a Barcelona el nou Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 del ministeri de Transports i Mobilitat davant de l'empresariat de Foment del Treball. El president de Renfe ha considerat que la connexió amb les terminals del Prat les podria fer el mateix operador estatal, que ha dit que també té capacitat per connectar tota la població del Vallès amb l'aeroport: "No veig per què no es pot fer prolongant la línia i aprofitant el nostre tren".

Macias ha afegit que la sensació és que la llançadora "és una mala configuració", i ha considerat que independentment de qui en sigui l'operador, veu la construcció com una "pèssima decisió".

L'interior d'un dels trens de Rodalies en una imatge d'arxiu

El president de Renfe també s'ha mostrat crític amb una altra decisió de la Generalitat, en aquest cas l'adjudicació a Ferrocarrils (FGC) del futur servei de Rodalies a Lleida a partir del 2024. Ha considerat els terminis massa llargs i el cost, uns 60 milions, massa alt. "Se'm fa difícil d'entendre per què hem d'esperar quatre anys per a la posada en marxa del servei", ha dit el directiu en una roda de premsa a Foment del Treball en què ha detallat el futur Pla de Rodalies de Catalunya per als propers 10 anys.

Táboas ha afegit que si el Govern li hagués fet l'encàrrec a Renfe –que és qui opera avui la R12 entre Lleida i Manresa, que canviarà de mans– podria tenir en marxa el nou servei "en uns dos o tres mesos i sortiria més barat". El projecte de la Generalitat és que sigui FGC qui d'aquí tres anys exploti la línia, que ampliarà freqüències i incorporarà nous trens.

Objectiu: un 46% més de viatgers en 10 anys

Macias i Táboas han detallat davant de la patronal Foment del Treball el contingut del nou Pla de Rodalies que Renfe ha previst per als propers deu anys, un document del ministeri que promet 6.346 milions d'euros d'inversió per posar al dia la xarxa a Catalunya. El coordinador del pla ha admès el "baix nivell de compliment" de promeses anteriors -de l'últim pla de fa 10 anys se'n va arribar a executar un 15%, segons la Generalitat-. Macias, però ha defensat la proposta actual com a més realista perquè situa una primera tongada d'actuacions en un horitzó més proper, el 2025, algunes de les quals amb tramitacions engegades.

El pla de l'operador ferroviari preveu un 46% més de viatgers, que han de venir de la posada en marxa de l'AVE low cost entre Barcelona i Madrid (AVLO), del turisme estranger com a nou mercat i del desplegament de la plataforma de mobilitat Raas (Renfe as a service), que la companyia considera clau per oferir una mobilitat integrada als clients combinant diferents mitjans de transport.

Renfe ha anunciat que el seu futur creixement a Catalunya se sotmetrà a les valoracions d'un grup d'experts que oferiran consells en diferents aspectes a la companyia. En formaran part la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro; el director general de Mercabarna, Jordi Valls; la directora de Desenvolupament de Negoci del Port de Barcelona, Emma Cobos; el mateix Macias com a coordinador del Pla de Rodalies, o l'exdiputada Anna Balletbó, que és consellera de Renfe Viatgers, entre altres persones.

stats