Mobilitat

Allau de queixes per donar-se d'alta a la T-Mobilitat

L'ATM atribueix els errors a "incidències tècniques" i assegura que els solucionen "en menys de 24 hores"

2 min
La T-16 també s’integra al sistema de la T-Mobilitat

BarcelonaLa transició definitiva a la T-Mobilitat està cada dia més a prop. Des del 28 de novembre les màquines d’autovenda han deixat d’oferir progressivament els bitllets que tenen suport magnètic, i ara els usuaris es veuen obligats a comprar el nou títol de transport per moure’s, que es pot adquirir en format cartró (recomanat per a l'ús ocasional), plàstic o digital (per a l'ús habitual).

Però el canvi no està sent del tot senzill. Les queixes no han trigat a arribar a les xarxes, on centenars de persones han manifestat indignació amb les dificultats per donar-se d'alta de la T-Mobilitat en línia, i poder-la adquirir en format plàstic o digital (que té més avantatges que la de cartró). “És la tercera vegada que intento completar el procés per aconseguir donar-me d’alta a la T-mobilitat i és la tercera vegada que m’acaba dient que hi ha un error al sistema”, escrivia una usuària. “Em va costar Déu i ajut fins que ho vaig aconseguir, però ara no m’arriba la targeta i d’això ja fa 10 o 12 dies”, coincidia un altre usuari a la xarxa X (antic Twitter). "La veritat és que per donar-te d'alta i vincular la família nombrosa has de tenir estudis científics i d'investigador. És impossible", afegia un tercer.

Des de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), atribueixen els errors a "incidències tècniques, les mateixes a les quals està exposat qualsevol desenvolupament tecnològic". Encara més si es té en compte que el procés d'alta digital "implica una identificació personal i una verificació de perfil, un procés que per motius de seguretat requereix una certa complexitat", argumenten. No obstant això, asseguren que "tenen detectats tots els errors" i en la majoria dels casos hi donen solució "en menys de 24 hores" cada dia de l'any.

L'allau de queixes també està relacionada amb l'augment de la demanda d'altes que ha pogut constatar l'ATM, especialment la setmana després que es comencessin a vendre les noves targetes de cartró. Aleshores les altes habituals es van duplicar (com a mínim), i malgrat que passat aquest període s'ha normalitzat una mica el creixement, en les últimes setmanes s'ha mantingut "un ritme notable d'altes".

De fet, fins al 18 de desembre 1,7 milions d'usuaris ja s'havien donat d'alta de la T-Mobilitat (el 28 de novembre eren 1,5 milions) i les prop de 2 milions de validacions diàries (les quals es realitzen majoritàriament amb la T-Mobilitat de plàstic) ja superen el 53% dels viatges amb títols integrats. Malgrat això, l'ATM descarta que hi hagi una "saturació del sistema", tot i que reconeix que "quan hi ha un pic de demanda d'altes, s'acumulen més incidències".

Per facilitar el canvi als nous títols, l'ATM ha allargat un mes i mig la data de caducitat dels títols comprats el 2023 (ara caducaran el 29 de febrer en comptes de l'inicial 15 de gener), ha reforçat les estacions amb personal informador i els punts d'atenció mòbil que, sense cita prèvia i en pocs minuts, poden donar d’alta una persona adulta i imprimir targetes T-Mobilitat de plàstic. Ara bé, igualment recomana als usuaris les "altes a través de canals digitals".

stats