Mobilitat

Compte enrere cap a la T-mobilitat: adeu als actuals títols de cartró al transport públic

Aquest dimarts es comencen a vendre de manera progressiva a les màquines d'autovenda els nous títols, que substituiran la T-usual i la T-casual

4 min
Aquesta és la nova T-Mobilitat de cartró que els usuaris podran adquirir sense donar-se d'alta enlloc

BarcelonaAquest dimarts comença la transició de la T-casual i la T-usual cap a la T-mobilitat. Les màquines d'autovenda començaran a eliminar els bitllets que tenen suport magnètic, que ja no seran vàlids a partir del 15 de gener, i els substituirà per unes targetes d'un cartró més gruixut, de més qualitat, que també són recarregables.

Així, tot i que un dels objectius del nou sistema era reduir el cartró (i els sobrecostos d'uns 6 milions d'euros a l'any que suposa, pel desgast i el manteniment que implica), la nova T-mobilitat es podrà adquirir en format plàstic o en format cartró. Aquestes són les principals claus del nou títol de transport:

1.

Com funciona?

La nova T-mobilitat de cartró tindrà el mateix funcionament que la de plàstic: cap de les dues s'ha de passar per la ranura, sinó que són contactless i recarregables, és a dir, es poden reutilitzar carregant un nou títol a les màquines d'autovenda o amb el mòbil. Les de plàstic, però, tindran alguns avantatges més, com ara recuperar els viatges pendents en cas de pèrdua o acumular més d'un títol a cada targeta, cosa que les de cartró no permetran. "Igualment, reduirem el cartró i els costos, perquè aquestes noves targetes estan fetes d'un cartró més resistent, que pot durar un o dos anys, i no són magnètiques sinó que van amb xip i, per tant, no passen per la ranura, fet que els provocava molt de desgast", va justificar el director general de l'ATM, Pere Torres, al setembre. L'ATM assegura que les noves targetes ja s'han provat en dos congressos diferents a Barcelona i que no hi ha hagut cap incidència destacable.

2.

Com s'obté?

La nova targeta en format cartró es podrà obtenir a les màquines d'autovenda sense donar-se d'alta, a diferència del format plastificat de la T-mobilitat, que requereix un registre i només es pot adquirir en punts específics de la xarxa de transport i no a totes les estacions.

3.

Quant costarà?

A l'hora d'adquirir a la màquina el nou títol de cartró contactless per primera vegada, l'usuari haurà de pagar 50 cèntims, a més del preu de l'abonament que hi carregui. A les següents recàrregues ja només farà falta pagar l'import de l'abonament, excepte si cal canviar la targeta de cartró perquè s'ha fet malbé o s'ha perdut. La T-mobilitat en format plàstic té un cost superior, 4,5 euros, que es paguen la primera vegada que l'usuari es registra i obté la nova targeta i en cas de pèrdua o que es faci malbé, però té una vida útil més llarga que la de cartró. La targeta també es pot recarregar des de qualsevol mòbil, però, en canvi, si l'usuari vol fer servir el mòbil per tenir els títols directament a l'aparell i validar-los digitalment amb aquest dispositiu (sense targeta física) cal una aplicació que ara mateix només està disponible per als mòbils Android i té un preu d'1 euro.

4.

Quant dura?

El cartró que utilitzarà la nova T-mobilitat en aquest format serà més resistent que els actuals bitllets magnètics i com que no s'haurà de passar per la ranura, l'ATM calcula que podran durar entre un i dos anys. La de plàstic té una vida més llarga.

5.

Servirà per a tots els usuaris?

A la nova targeta de cartró amb xip s'hi podran recarregar els títols T-usual, T-casual, familiar i grup. Els títols vinculats a un perfil determinat que cal acreditar (com el de família nombrosa o monoparental, la T-16 o la futura T-aturats) només estaran disponibles en format de plàstic, perquè serà indispensable el registre previ per garantir que es compleixen els requisits per tenir-les. La T-jove a partir dels 18 anys està disponible en format mòbil i plàstic, i només en plàstic per als menors d'edat. El funcionament del bitllet senzill i la targeta T-rosa (que és un títol propi de l'AMB) es mantindran sense canvis, com fins ara, en el format magnètic.

6.

Quan es posa en marxa?

A partir d'aquest dimarts, 28 de novembre, però els tres formats encara conviuran durant dos mesos. Cal recordar que la implantació total d'aquest sistema més modern arriba després de vuit anys de retard respecte al que preveia el contracte inicial i amb un cost total de 94 milions d'euros, un 62% més del que s'havia calculat en un principi.

7.

I què passa amb els títols magnètics antics?

Els usuaris que ja tinguin comprat un títol dels antics (magnètics) el podran continuar utilitzant fins que se'ls acabi la vigència o bé fins que s'arribi al 15 de gener, data en què anualment caduquen tots els títols de l'any anterior. A hores d'ara hi ha uns 1,5 milions d'usuaris que ja s'han donat d'alta a la T-mobilitat i disposen de la targeta de plàstic i el 40% de les validacions ja es fan amb aquest suport.

Malgrat que el pas a la T-mobilitat pugui costar, cada dia hi ha noves altes al sistema. Un cop el sistema estigui del tot instal·lat, aquest 2024 segons diu l'última modificació del contracte, els pròxims passos són el desplegament de l'aplicació per integrar la T-mobilitat als iPhones (que encara pot trigar un any) i també el canvi de model tarifari cap a un sistema de pagament per recorregut. Aquest darrer pas, però, implica un canvi de tarifes i de distribució territorial que depèn directament de la Generalitat.

stats