Mobilitat
Societat Mobilitat 06/07/2023

La cicatriu de la Sagrera es tanca: comencen a instal·lar la llosa que cobrirà l'obra

Les vies de l'alta velocitat, que ara van per fora, no s'integraran dins de l'estructura fins a finals de l'any que ve

3 min
Els operaris ja han començat a instal·lar la llosa de formigó que ha de tapar totes les obres de la Sagrera i unir de nou els barris

BarcelonaLes obres de La Sagrera continuen avançant i els operaris ja han començat a instal·lar-hi la gran llosa de formigó de la coberta: és la plataforma que ajudarà a tancar la cicatriu oberta des de fa dècades entre els barris de la Sagrera i Sant Martí de Provençals. Així, la gran estructura que acull totes les vies dels trens de Rodalies, els Regionals, els d'alta velocitat, el metro i fins i tot estacions d'autobusos ja ha arribat al seu màxim d'alçada. Un cop es tapi, a dalt de tot, s'hi instal·larà un gran parc urbà de 40 hectàrees de superfície que comunicarà els dos barris.

Les obres de La Sagrera vistes des de l'aire el mes passat.

El desembre passat es van acabar totes les obres relacionades amb els trens convencionals (els de Rodalies i els Regionals). Unes tasques que es van culminar amb la inauguració de la nova estació de Sant Andreu. Però encara falten per enllestir dos pisos més. I és que, per sobre del metro i les vuit vies de trens convencionals ja soterrades, s'instal·larà un gran vestíbul i, per damunt d'aquest, les vies de l'alta velocitat, que a hores d'ara i de forma provisional encara circulen per fora de l'estructura (hi ha operativa una sola via, al costat muntanya). A banda i banda del vestíbul, a més, s'hi faran dos grans aparcaments de cotxes, també soterrats sota el gran parc.

Tot i que la coberta de La Sagrera ajudarà a tancar el tall provocat per les obres, els treballs encara seguiran durant molts mesos a l'interior. Els responsables de l'obra calculen que la primera via d'alta velocitat no s'ubicarà en el seu traçat definitiu fins al desembre del 2024. I caldrà esperar fins al 2026 per encabir la resta i tenir tota l'alta velocitat operativa.

Pisos superiors de l'estrucutra. A la part de baix s'hi instal·larà el vestíbul i al pis superior, les vies de l'alta velocitat. Damunt de la coberta hi haurà el parc urbà.
Plànol amb les seccions de l'estructura on s'aprecien els diferents nivells: el metro, les vies de trens convencionals, a sobre el vestíbul i a dalt de tot el pis de l'alta velocitat.

Un cop s'acabi la coberta, l'orografia fa que des del barri de la Sagrera l'estructura quedi del tot soterrada, i els carrers estaran al mateix nivell que el nou parc. Per accedir a l'estació, doncs, els usuaris hauran de descendir per l'estructura. En canvi, des de Sant Martí de Provençals els carrers quedaran a l'altura del segon pis, just on hi haurà instal·lat el vestíbul principal. D'aquesta manera, l'estació tindrà una única façana, en aquest costat, i els usuaris que vulguin accedir a l'alta velocitat hauran d'ascendir als pisos superiors.

Les següents fites: la zona logística de l'alta velocitat i la coberta singular

Actualment, l'obra ja ha arribat a un 67% de la seva execució total. Tot i això, després de la coberta i de passar totes les vies per dins encara quedaran alguns punts clau, com el vestíbul principal, la coberta singular i la zona logística, una estructura que, tot i que no serà visible per a l'usuari, "ajudarà moltíssim a l'operativa dels trens i ajudarà a descongestionar Sants", segons explica el responsable de les obres de La Sagrera, Alberto Alcañiz.

Alcañiz ha concretat que aquest gran punt de trobada on es podran "aparcar" tots els trens d'alta velocitat no estarà a punt "fins a finals del 2025 o principis del 26". Quan s'acabi, la zona logística permetrà que els trens d'alta velocitat no tinguin el seu punt final a Sants, sinó que puguin arribar fins a la Sagrera, cosa que descongestionaria les estacions.

A banda d'aquest espai per estacionar trens, la part més complexa de les obres serà, segons Alcañiz, la coberta singular. "Permetrà instal·lar unes grans llums just al mig de les andanes, i alhora ha de suportar tota la càrrega del parc urbà que tindrà a sobre. Això ens obligarà a fer processos molt innovadors mitjançant uns carros llançadors de les bigues, però tot això es detallarà a partir del mes de setembre", ha matisat el responsable de l'obra.

Així quedarà la coberta de l'estació de La Sagrera.

Malgrat tots els anys de retards acumulats, però, el que encara no té data és el final de l'obra, és a dir, la inauguració del vestíbul central de la gran estació intermodal: "Això encara no ho podem concretar, bàsicament perquè no tenim ni tan sols el pressupost, per tant, no es pot fer una aproximació real", ha avançat el responsable de l'obra.

stats