Infraestructures
Societat Mobilitat 02/06/2023

Comença el desdoblament de la R3 (amb queixes pel servei alternatiu)

Els usuaris es queixen que les rutes d'autobús previstes són poc eficients i no constitueixen una alternativa

3 min
EL DESDOBLAMENT DE LA R3  L'estació de Centelles és una de les parades de la línia més maltractada, la R3.

GironaDesprés d'anys de promeses i incompliments, comencen a perfilar-se les obres de millora per desdoblar la línia R3 de Renfe. Fins avui, la línia, que connecta Barcelona i Puigcerdà passant per Vic, la Garriga o Ripoll, només disposa d'un carril únic per sentit, de manera que, quan es produeix una avaria en un comboi en funcionament, els retards repercuteixen en tots els trens de la via, perquè no hi ha possibilitat d'avançar el tren aturat fora de les estacions. És per això que, d'entrada, per als usuaris freqüents d'aquest servei, veure màquines d'Adif a punt per treballar és una molt bona notícia, ja que el desdoblament és una reivindicació històrica a la zona.

Els primers treballs, que duraran aproximadament tres mesos, operaran en el tram de 20 quilòmetres entre el Figaró i Parets del Vallès. A mitjans del 2024 també està previst que comencin les obres de construcció d'una futura base de manteniment a Ripoll, que ara Renfe ha tret a licitació. A l'estació ripollesa actualment s'està treballant per instal·lar un taller de manteniment de trens provisional, necessari per dur a terme les obres a la resta de la línia.

Ara bé, tot i la satisfacció inicial pel començament de les obres, els usuaris afectats, organitzats en el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren, també es queixen. Primer de tot, critiquen que les obres no es programin el mes d'agost, quan l'afluència de veïns que viatgen a Barcelona a treballar o estudiar baixa considerablement. Les previsions inicials eren fer-les a l'estiu, però l'associació d'usuaris de l'R3 creu que s'acabaran duent a terme a la tardor, quan tothom es reincorpora a la feina, ja que de moment no s'ha fet cap anunci de talls a les estacions afectades. El Departament de Territori de la Generalitat també creu que l'inici dels treballs no serà imminent perquè, a dia d'avui, tot i haver-ho reclamat en múltiples ocasions, tant per escrit com en reunions ordinàries, no ha rebut encara cap planificació de les obres per part d’Adif. 

Així mateix, Perquè no ens fotin el tren també ha mostrat el seu recel amb el servei substitutori que, durant les dotze setmanes que durarà el tall per les obres, oferirà un transport alternatiu. Ni la Generalitat ni Renfe han explicat oficialment com funcionarà l'assistència, però a partir dels detalls que s'extreuen de l'oferta pública de licitació del portal del ministeri el col·lectiu d'usuaris critica les solucions previstes. Consideren que són poc eficients i que no garanteixen que el temps dels desplaçaments sigui viable.

Viacrucis de transbords i parades

El transport substitutori, per exemple, proposa una línia regular directa d'anada i tornada entre Vic i Barcelona, però aquest servei ja existeix. L'associació defensa que seria molt més lògic un bus directe des de Centelles (més de 8.000 habitants) o des de la Garriga (més de 17.000 habitants) fins a Barcelona. Si no, els veïns d'aquestes poblacions han de fer un viacrucis per la línia regular d'autobús, amb parada a cada poble, fins a Mollet i, allà, agafar el tren fins a Barcelona. A més, els horaris de transport en autobús entre les poblacions afectades no estan coordinats amb les freqüències de trens de les estacions que sí que estaran operatives, de manera que, un cop a Mollet, si els usuaris no enganxen el comboi per casualitat, s'hauran d'esperar mitja hora. Això pot retardar el trajecte fins a arribar les 2 hores, més del doble que actualment.

"No volem ser la pilota en un partit de ping-pong entre la Generalitat i Renfe, en què cadascú s'espolsa responsabilitats", diu Daniel Pi, membre de Perquè no ens fotin el tren i de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). "Renfe té l'obligació d'oferir un servei substitutori amb el mateix temps de recorregut i la Generalitat és titular del transport interurbà, així que tots dos hi tenen molt a dir", conclou. El col·lectiu ha presentat propostes concretes a l'administració i a l'operadora assumint les recomanacions de l'Oficina Tècnica de la R3, però no han obtingut resposta.

Finalment, la plataforma d'afectats argumenta que si no s'ofereix un servei alternatiu de qualitat hi haurà un augment notable de desplaçaments de vehicle privat. "No és una bona notícia que l'alternativa dels responsables del transport públic sigui potenciar el cotxe privat", conclou Daniel Pi.

La Generalitat respon que tots aquests serveis de transport alternatius deduïts a partir de la licitació pública de Renfe són provisionals i que, un cop s'aprovin, hauran de ser validats pel Departament.

stats