Barcelona

Comença la reforma de l'estació de Sants: així afectarà la mobilitat

Aquesta primera fase de les obres desplaçarà tots els carrils actuals i durarà fins a la primavera del 2024

3 min
Simulació de com quedaran l'estació i la nova plaça dels Països Catalans

BarcelonaEls canvis a l'estació de Sants ja han començat. L'Ajuntament de Barcelona ha explicat aquest dimecres que inicia la primera fase de les obres del procés de remodelació de l'estació, que tenen una doble finalitat: actualitzar i ampliar la capacitat d'aquesta infraestructura ferroviària i fer una rentada de cara a la plaça dels Països Catalans –una reivindicació històrica–, per afegir-hi més elements verds que permetin integrar-la amb el barri.

Aquesta primera part de les obres, que va a càrrec de l'Ajuntament, implica afectacions a tot el trànsit rodat que envolta l'estació i, per tant, a la mobilitat tant dels veïns com dels usuaris de l'equipament. Durant 8 mesos es treballarà per traslladar tots els cotxes i el transport públic de la banda muntanya a la banda mar de l'edifici. És un pas "indispensable" perquè més endavant la gestora de la infraestructura, Adif, pugui fer les obres a dins i fora de l'estació. "Aquest és un deute històric amb la ciutat", ha assegurat la primera tinenta d'alcaldia i responsable d'Urbanisme, Laia Bonet.

Per traslladar tot el trànsit cal crear quatre carrils nous (dos per sentit per als cotxes i dos més per als busos) que absorbiran tot els vehicles al voltant de l'estació. També caldrà arranjar i adequar urbanísticament l'inici i el final d'aquest carrer, que per un costat conflueix amb vies importants com el carrer de Numància, Tarragona, Provença i l'avinguda Roma i, per l'altre, amb la plaça Joan Peiró de Sants. Els canvis, a més, arriben per quedar-se: les obres deixaran la mobilitat a la banda mar, tal com quedarà "per sempre".

Les parades de les línies de bus també canviaran de costat, per ajustar-se al nou traçat del carrer. En canvi, la parada de taxis que se situa a la part del darrere de l'estació es mantindrà igual. "Seran mesos complexos, però intentarem generar el mínim d'impacte possible i el màxim d'informació per evitar problemes tant als veïns com als usuaris de l'estació, però evidentment hi haurà afectacions, esclar", ha admès Bonet. La tinenta d'alcaldia ha remarcat que les obres s'inicien sobre el calendari previst i que, tan bon punt acabin, d'aquí vuit mesos, Adif ja podria iniciar la reforma interior i de la plaça de manera "immediata".

Simulació de com quedarà la plaça dels Països Catalans

El següent pas, en mans d'Adif

Així doncs, la primavera del 2024 la gestora d'infraestructures podria començar amb els canvis estructurals, que està previst que comencin per l'ampliació del vestíbul i l'obertura dels nous accessos a les dues façanes que ara no en tenen, la del costat mar i la del costat muntanya. I és que, segons es va anunciar la tardor passada, la nova estació de Sants serà un edifici obert pels quatre costats, amb molta més llum i materials sostenibles. El total de les obres costarà 410 milions d'euros i tindran una durada de sis anys.

Un dels vestíbuls de la nova estació
La nova estació serà més lluminosa

Tal com ja va explicar el ministeri de Transports la tardor passada, un dels trets característics de la nova estació és que serà molt més transparent i estarà presidida per un mantell, que té la doble funció de crear ombra a les places i de captar llum natural per al vestíbul. Desapareixerà el pàrquing que actualment hi ha a la coberta i es generarà un nou espai amb comerços, oficines, establiments de restauració i coworkings, a més de 14.000 m² de plaques fotovoltaiques. L'estació també sumarà un nou equipament públic: una ludoteca.

A la plaça dels Països Catalans es recuperaran elements originals com les fonts, que es faran servir com a zones de joc, i es restauraran les pèrgoles. També s'hi inclourà molta més vegetació i alhora es reservarà un espai per als skaters, tal com es va acordar en el procés participatiu previ a les obres. "Quedarà una plaça molt diferent i envoltada de verd, que crec que és un enorme guany per a la ciutat", ha conclòs Bonet.

stats