Mobilitat
Societat Mobilitat 14/07/2023

El desdoblament de la R3 de Rodalies s'apropa a Mollet (encara sense data final)

El ministeri accelera l'estudi informatiu per posar la segona via al municipi i reubicar l'estació principal

3 min
Reproducció de com serà la nova estació de Mollet, quan s'acabi el desdoblament de la R3 de Rodalies en aquesta localitat

BarcelonaEl desdoblament històric de la R3 avança lentament i ara s'acosta a Mollet. Coincidint amb la campanya electoral i l'arribada de les eleccions, el govern espanyol ha licitat aquesta setmana l'estudi informatiu per posar una segona via a aquesta línia, concretament en el tram que va de Montcada Bifurcació a Mollet Santa Rosa, per un cost d'1,3 milions d'euros, i esperen que la licitació de la construcció es pugui fer ja aquesta mateixa tardor. Així ho ha explicat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que aquest divendres ha visitat Mollet i ha explicat com quedarà reconfigurada urbanísticament després de les obres i com serà la nova estació, que canviarà d'ubicació.

La R3 de Rodalies, que va de Barcelona a Puigcerdà i la Catalunya del Nord, passant per Vic, fa més de 40 anys que espera el desdoblament total. Els trens encara hi passen per una única via –pràcticament igual que en el traçat del disseny original–, fet que limita les freqüències de pas a un tren cada 30 minuts i genera molts problemes davant de qualsevol avaria. Els darrers anys, però, els tràmits per fer efectiu el desdoblament s'han accelerat i les primeres obres (en el tram entre Parets del Vallès i la Garriga) van començar al juny. Ara l'estudi informatiu a Mollet és el primer pas per engegar els tràmits burocràtics per a les obres en aquest punt.

Seran 2,8 quilòmetres de desdoblament. Les vies, que continuaran passant pel centre de Mollet, s'integraran urbanísticament per permetre als veïns passar de banda a banda sense passos a nivell a la major part del recorregut. Només es taparà la part final, tocant a Parets del Vallès, ja que l'alçada del terreny (en aquest punt les vies ja passen per una zona enfonsada) permet cobrir-les sense necessitat de fer un soterrament, és a dir, d'abaixar encara més la infraestructura. "Això ens permetrà guanyar temps i accelerar el desdoblament, que és important", remarquen fonts del ministeri.

Les obres també serviran per rebaixar els desnivells que existeixen ara i que dificulten el pas d'un costat a l'altre de les vies, apunten les mateixes fonts. També es desplaçarà l'estació de Mollet Santa Rosa per convertir-la en l'estació central i de referència, amb un nou edifici que també facilitarà el pas. "Serà més digna, més moderna i més permeable", expliquen des del ministeri. En el lloc de l'antiga estació hi ha previst un gran parc.

Projecció de com serà la façana principal de la nova estació de Mollet, el govern espanyol ha licitat aquesta setmana l'estudi informatiu per posar una segona via a aquesta línia
Imatge de com quedarà la doble via a l'inici del municipi i el gran parc que està projectat en el lloc on ara hi ha ubicada l'actual estació.
Les vies a Mollet no se soterraran, només es cobrirà aquest tram final, entre Mollet i Parets, perquè el terreny ho permet sense desplaçar la infraestructura.

També desapareixerà el pas a nivell, que es canviarà per un de soterrat incorporant-hi una "visió de gènere", de manera que sigui espaiós i ben il·luminat, per evitar que es converteixi en una zona conflictiva.

La ministra Sánchez ha assegurat des de Mollet que "obres com aquesta permetran que els trajectes entre Barcelona i Vic s'estalviïn 20 minuts". "Aquest és un projecte molt treballat amb el territori, factible, realista i que millora el transport públic", ha afegit. "Estem invertint com mai ho havíem fet abans, i això de vegades implica menys capacitat per respondre a les incidències, però d'aquí uns anys tindrem un panorama absolutament diferent", ha dit la ministra en resposta a les crítiques constants pel servei de Rodalies.

Sense terminis

De moment el ministeri no ha volgut posar dates concretes per a la finalització d'aquestes obres, però fonts internes del departament que lidera Raquel Sánchez asseguren que el 2030 és una data "raonable" per tenir enllestit el tram de Mollet i les altres actuacions en punts de la R3 que ja estan actualment en marxa.

stats