Mobilitat

El Govern reforça Rodalies per minimitzar l'efecte de les obres a Renfe

Hi haurà més autobusos alternatius en hora punta des d'avui i s'ajusten els horaris nocturns de les línies R1 i R4

3 min
Usuaris de Rodalies en una imatge d’arxiu.

BarcelonaLes obres i actuacions de millora s'acumulen de sobte a Rodalies Renfe i el trasbals per als usuaris ha obligat la Generalitat a repensar de nou els horaris. La coincidència –des del cap de setmana de Sant Jordi– de fins a quatre grans obres d'Adif sobre la xarxa ferroviària fa 14 dies que està provocant talls i canvis al servei, i obliga els passatgers a agafar rutes alternatives planificades conjuntament entre Renfe i el Govern. Amb aquestes dues setmanes inicials, però, ja n'ha tingut prou el Govern per determinar que "calen canvis" per facilitar les coses als usuaris i aquesta tarda han anunciat que es reforçarà el servei amb més autobusos alternatius i es modificaran alguns horaris per fer-los més cadencials i evitar llargues esperes. "Als usuaris de Renfe no els podem demanar més paciència. Si de cas, el que hem de fer és demanar-los disculpes", ha admès el secretari de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font.

Així, el primer Nit Bus del Maresme (N80) surt des d'aquest dijous a les 0.10 hores. El mateix passa a Terrassa: el nit bus N64 sortirà des d’avui a les 00.00 i donarà servei bàsicament als veïns de Cerdanyola i Barberà, a banda de Terrassa i Sabadell, on ja hi ha oferta de FGC. La Generalitat també ha assegurat que qualsevol operador podrà augmentar el servei de busos exprés simplement comunicant que el servei "va a la màxima capacitat". Això ja s'ha fet a la ruta Vilafranca-Barcelona, on hi ha quatre autobusos més en servei en hora punta i un altre vehicle de guàrdia permanent per si algun dels busos va massa ple o no pot absorbir tots els passatgers.

Pel que fa als horaris de tren, el departament de Territori ha pactat amb Renfe alguns canvis més per pal·liar els efectes de la falta de freqüències, sobretot a les nits. D'aquesta manera, a partir del 30 de maig, els últims trens cap a Mataró i el Terrassa-Martorell (de la R1 i la R4) ajustaran els seus horaris. L'últim tren cap a Mataró sortirà a les 23.45 des de la plaça Catalunya de Barcelona i l'últim Terrassa-Martorell a les 23.33, 15 minuts i 30 minuts més tard del que estava previst ara.

"Les obres, millor de cop"

"Tots sabem que les obres porten afectacions i estem en un període d’obres important", ha recordat Font, que ha dit que, "d’una banda, és positiu perquè portem des del 1975 sense ampliar capacitat", però que, de l'altra, això comportarà alteracions del servei habitual fins al 2025. Les obres que estan en marxa i que estan provocant tot aquest trasbals són els soterraments de Sant Feliu de Llobregat i el futur de Montcada; diversos canvis i adaptacions de les vies del Corredor Mediterrani entre Castellbisbal i Vila-seca (per millorar el transport de mercaderies); importants actuacions a la futura estació de La Sagrera i Sant Andreu Comtal, com ara situar les vies al seu lloc definitiu i la construcció de l'estació d'alta velocitat; i les obres que Renfe està fent a l'estació de Molins de Rei per fer-la més accessible i reestructurar les vies i les andanes.

Malgrat les alteracions que està provocant aquesta coincidència d'obres i els efectes que està tenint sobre els usuaris, la Generalitat defensa que "és millor fer-les de cop". "La Generalitat hauria pogut decidir fer-ho espaiat en el temps, però ens ha semblat més encertat que com més aviat millor", ha dit Font. "Millor tot en dos anys que no pas estar sis anys d'obres", ha insistit. "Pot ser que hi hagi qui no hi estigui d’acord, però nosaltres creiem que és la millor manera. Tots ens haurem de sacrificar per tenir aquestes millores", ha dit en una trobada amb periodistes.

stats