Mobilitat

Desconvocada la vaga de Renfe pel traspàs de Rodalies

Uns quants usuaris han denunciat a les xarxes socials una vaga encoberta aquest dijous coincidint amb algunes incidències al servei

3 min
Un tren de Rodalies aturat en una estació amb passatgers a dins, en una imatge d’arxiu.

Madrid / BarcelonaA menys de 12 hores del començament de la primera de les jornades de vaga previstes pels sindicats de Renfe i Adif pel traspàs de Rodalies, els sindicats de totes dues companyies han fet un pas enrere i han decidit desconvocar l'aturada. Fonts sindicals consultades per l'ARA ja admetien en les últimes hores el malestar intern pel fet que la primera de les mobilitzacions coincidís amb la vaga convocada pel sindicat de Vox, Solidaridad, de la qual han insistit a desmarcar-se.

Aquest dijous a mitja tarda, els sindicats han comunicat al ministeri la desconvocatòria de les mobilitzacions, tant la vaga prevista per a aquest divendres com la resta, previstes per al 30 de novembre i l'1, 4 i 5 de desembre, coincidint amb el pont de la Puríssima. Com que en el cas d'aquest divendres s'ha comunicat amb tan poc marge de temps, fonts properes a Renfe expliquen que, si bé s'està treballant per restablir la normalitat –s'havien anul·lat bitllets i, per tant, reorganitzat les plantilles–, hi pot haver alguna modificació o incidència puntual a primera hora que s'hauria de solucionar al llarg del dia.

Fonts sindicals consultades per aquesta redacció confirmen que el document de l'acord de desconvocatòria ja ha estat signat per les dues parts. Els sindicats es van mostrar preocupats per com l'anunci del traspàs de Rodalies podia afectar els seus drets laborals, en particular la mobilitat interterritorial dins de Renfe. Fonts coneixedores de la negociació expliquen a l'ARA que el ministeri de Transports ha garantit que els representants dels treballadors tindran un paper en la negociació d'allò que afecti els empleats pel traspàs de Rodalies. Fonts de l'operadora Renfe afegeixen que la situació dona "molta tranquil·litat". Malgrat tot, sindicats i ministeri s'han emplaçat a una nova reunió per abordar de nou com es farà el traspàs.

Inicialment, la Generalitat havia establert els serveis mínims per a Rodalies –des del 2010 n'és la titular– en un 66% dels trens durant les hores punta (de 6.00 a 9.30 i de 17.00 a 20.30) i un 33% dels trens durant les hores vall (són les hores no incloses en les hores punta). El ministeri de Transports havia establert uns serveis mínims per a l'alta velocitat al conjunt de l'Estat del 72% dels trens, i del 65% dels combois regionals i de rodalies de la resta d'Espanya.

Vaga encoberta?

Malgrat tot, aquest dijous molts usuaris del servei han denunciat a les xarxes socials que s'han trobat trens anul·lats o retards sense justificar de la companyia i sospitaven que estava en marxa una "vaga encoberta". Fonts de les operadores han confirmat a l'ARA que s'han patit certes incidències –que qualifiquen de poc habituals– a la xarxa ferroviària catalana que han causat que empitjorés la qualitat del servei: "Maquinistes que no han vingut a treballar, seients trencats..." Segons aquestes fonts, algunes de les incidències registrades avui s'explicaven per aquest motiu. Malgrat tot, les mateixes fonts descartaven parlar obertament d'una vaga encoberta.

Des del comitè d'empresa de Renfe, el secretari del sector ferroviari d'UGT Catalunya, José Bravo, ha negat que s'hagués donat cap "directriu" als maquinistes: "Qui fa aquestes acusacions deu saber per què les fa. Nosaltres no hem donat cap mena de directriu".

Segons les operadores Renfe i Adif, les línies R4 i R11 han acumulat dues incidències. Pel que fa a la primera, un tren de mercaderies s'ha avariat entre les estacions del Vendrell i l'Arboç i ha causat el tall de la circulació en aquest tram. S'ha gestionat un servei alternatiu per carretera. I a la R11 una incidència a la catenària a l'estació de Maçanet ha causat retards de fins a tres quarts d'hora perquè els combois circulaven per via única. Les dues incidències s'han solucionat aquest matí i s'ha iniciat una normalització progressiva del servei.

stats