Mobilitat

El RACC vol que els patinets elèctrics tornin al transport públic a partir de l'1 de novembre

Dos de cada deu conductors han rebut una multa en l'últim any, el triple que fa tres anys

ARA
3 min
Tres joves  circulant pel carril bici amb els seus patinets, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaD'aquí a unes poques setmanes, el 31 d'octubre per ser exactes, acaba la prohibició de portar patinets elèctrics al transport públic metropolità, després que l'hivern passat esclatessin dos aparells a l'interior de vagons. L'ATM encara no ha informat si el nou reglament que prepara sobre l'ús d'aquest vehicle mantindrà el veto o, per contra, es considera que la presència de vehicles de mobilitat personals (coneguts com a VMP) no suposa cap perill per a la seguretat dels viatgers. Amb la incògnita encara viva, qui ha dit la seva és el RACC, que aposta clarament perquè amb unes "normes clares" tornin a poder pujar a trens, metro i autobusos.

En el baròmetre que ha presentat el club automobilístic aquest dimecres ha assenyalat que la prohibició, en vigor des del passat 1 de febrer, ha afectat la mobilitat del 53% dels usuaris habituals dels patinets i que fan desplaçaments mixtos, és a dir, una part en transport públic i algun tram amb l'aparell elèctric.

Les dades de l'informe també revelen que per primer cop els accidents amb un patinet involucrat ja superen els de les bicicletes a Barcelona. Entre gener i setembre, aquest any han mort dos conductors de patinets mentre circulaven per la via pública. Amb tot, la majoria dels sinistres són de caràcter lleu i només un 0,8% resulten greus, ha explicat aquest dimecres Cristian Bardají, director de l'àrea de mobilitat de l'entitat automobilística. El xoc és l'accident més freqüent (61%), seguit dels atropellaments (20%) i les caigudes (9%), entre altres causes menors.

Més multes

De la mateixa manera, el RACC també ha explicat que el 20% dels enquestats han afirmat que els han multat alguna vegada mentre circulaven a sobre del patinet, mentre que en el primer baròmetre, del 2020, van ser només el 7%. Aquest augment s'atribueix directament al fet que la Guàrdia Urbana hi està més a sobre per controlar les males pràctiques dels usuaris. En aquest sentit, fins al 55% d'aquests conductors són partidaris de sancionar en cas d'incompliment de la norma.

Pel que fa a com es comporten els conductors del patinet, l'estudi diu que un 46% admeten que se salten els semàfors en vermell si no hi ha altres vehicles circulant, un 42% van contra direcció o per la vorera per anar més de pressa i un 10% reconeixen que han trucat el vehicle per poder circular a més velocitat. En la mateixa línia, un 60% asseguren que no hi ha civisme en la mobilitat dins la ciutat.

El baròmetre del RACC s'ha fixat en les dades de circulació dels patinets a través de 800 enquestes a usuaris que circulen tant dins de la ciutat com pels seus accessos. A part de les opinions dels conductors, l'estudi s'ha complementat amb 4.442 observacions d'usuaris, que han constatat un creixement del 4% del nombre de VPM respecte al 2021. Per això, el club assegura que el patinet elèctric "s'està consolidant" i que "ve per quedar-se", tal com ha expressat el seu president, Josep Mateu.

Aquest increment d'ús s'acompanya amb un augment de la seguretat dels conductors, ja que la seva sensació de vulnerabilitat ha disminuït en quatre punts respecte al 2021, tot i que encara un 55% diu sentir-se vulnerable a sobre del patinet, sobretot a causa de la velocitat que assoleixen els vehicles, la seva mida i el trànsit rodat.

Per millorar-ho, els usuaris han respost que caldria "més educació viària", sobretot pel que fa a la normativa específica de circulació dels VPM. De fet, el RACC ha observat que un 23% dels usuaris desconeixen aquesta normativa, i que, a més, tres de cada deu no tenen permís de conducció. En aquest punt, un 64% dels enquestats consideren que els usuaris que no tenen carnet de conduir haurien de superar una "formació viària obligatòria" per poder circular per la ciutat.

També com a mesura de reducció de la sinistralitat, els usuaris han destacat la necessitat de tenir "una infraestructura contínua, segregada, més ben senyalitzada i més vigilada", tal com ha explicat Bardaji. Així, els conductors afirmen, en un 85% dels casos, haver-se trobat cotxes o furgonetes aturats, estacionats o circulant pels seus carrils, una situació que els fa sentir vulnerables. Més de la meitat també sostenen que s'han vist en perill per la manca de distància de seguretat amb la resta de vehicles.

stats