Mobilitat
Societat Mobilitat 03/04/2023

Per què unes petites (i esperades) obres a Arc de Triomf canviaran la R1

L'ampliació de les andanes està pendent des del 2008 i permetrà que les places a la línia del Maresme augmentin un 30%

3 min
L'andana de l'estació de Rodalies d'Arc de Triomf a Barcelona aquest dilluns

BarcelonaL'estació d'Arc de Triomf és curta. És l'única estació de tota la línia R1 de Rodalies que no té 200 metres de llarg, sinó amb prou feines 170. Això fa que no hi puguin parar trens llargs (perquè no hi caben) i obliga que per la R1, la línia del Maresme –que és una de les que tenen més demanda–, només hi puguin circular trens curts, amb poques places. "És un coll d'ampolla", admeten fonts del ministeri.

Allargar les andanes d'aquesta estació per poder fer que circulin per aquesta línia trens més llargs és una obra petita i no gaire cara (costa 2,9 milions d'euros) i està prevista des del 2008, però Adif encara no havia trobat el moment de dur-la a terme. Fins ara. El novembre passat el ministeri de Transports va decidir treure del calaix aquest projecte i va adjudicar les obres i aquest dilluns han anunciat l'inici de les actuacions. Deu mesos de feina que serviran per igualar les andanes d'Arc de Triomf a les de la resta d'estacions i aconseguir que per la R1 hi puguin passar trens més llargs, fet que permetrà augmentar un 30% la capacitat d'aquesta línia de Rodalies.

"Avui, després de 15 anys celebrem aquesta bona notícia", ha dit el conseller de Territori, Juli Fernàndez, que ha dit que des d'un punt de vista qualitatiu, "aquesta intervenció és especialment rellevant". La tinent d'alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, ha coincidit que és una obra "petita però fonamental per a Barcelona" perquè millora l'entrada a la ciutat, i la ministra de Transports, la socialista Raquel Sánchez, ha aprofitat per treure pit de les inversions que l'Estat està fent a Catalunya: "Als que continuen amb el relat del greuge crec que la millor resposta que podem donar és el que estem fent, inversions i millores".

Els canvis a l'estació

L'obra pot semblar senzilla però Adif n'ha volgut remarcar la "complexitat" durant la presentació, aquest dilluns, al vestíbul de l'estació. Per aconseguir guanyar aquests 30 o 40 metres més d'andana a banda i banda i arribar als 200 metres de longitud, caldrà desplaçar estructures importants, com ara els forats de l'ascensor i les escales d'accés a les vies. Tot plegat mentre la xarxa ferroviària continua en circulació.

Aprofitant les actuacions, les obres també faran un canvi d'imatge general a l'estació, que ara "és fosca i sembla antiga" i se'n milloraran el vestíbul, l'accés a les andanes, la il·luminació, els sistemes d'informació i els acabats. "L'estació quedarà del tot renovada", han apuntat des de la gestora pública d'infraestructures.

Nova crida per signar el contracte programa

La ministra Sánchez ha aprofitat la trobada per enumerar les darreres obres i inversions que el ministeri de Transports ha posat en marxa en el marc del programa Transformem Rodalies. Ha parlat dels avenços a La Sagrera, de la remodelació de Sants, dels soterraments de Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei i Montcada i Reixac i també de les millores a les estacions de Mollet, Ocata i Vacarisses. I ha aprofitat per recordar a la Generalitat que el contracte programa amb Renfe (que és el que vincula el servei de Rodalies a Renfe) continua pendent de signatura.

"Conseller, seguem a parlar per millorar serveis i freqüències amb el contracte programa, que és l'espai en el qual la Generalitat defineix els horaris, els serveis i les tarifes", ha demanat la ministra. "Estem arribant a acords en habitatge i també en carreteres; per tant, seguem a parlar i a treballar també per a aquest tema, per aconseguir millores com les d'avui", ha insistit.

stats