Mobilitat

La T-Usual i la T-Casual s'encariran al voltant d'un euro com a mínim

El preu final dels bitllets dependrà de si l'Estat manté finalment la bonificació

3 min
La T-16 també s’integra al sistema de la T-Mobilitat

BarcelonaDesprés de tres anys amb les tarifes congelades, el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha decidit aquest dimarts apujar els preus dels bitllets com a mínim un 6,75% el 2024. Així, el bitllet d'una zona de la T-Casual passarà dels 11,35 euros actuals a costar-ne 12,15, mentre que en el cas de la T-Usual costarà almenys 21,35 euros en lloc dels 20 actuals. En aquest cas, però, el cost podria acabar sent superior, ja que en la reunió d'aquest dimarts l'Estat no ha confirmat si mantindrà la seva part de la bonificació (un 30%) que permet que aquests títols –així com la T-Jove– costin la meitat a l'usuari des del setembre del 2022.

La indefinició per part del govern espanyol suposarà, d'entrada, que l'encariment dels bitllets no entri en vigor l'1 de gener. Després d'una reunió llarga, l'ATM ha decidit posposar aquesta pujada de preus fins que el ministeri de Transports estableixi finalment quina aportació fa a la bonificació. De moment, però, sí que s'ha ratificat la pujada de preus del 6,75% proposada per l'ATM, i s'ha acordat que la Generalitat, l'Àrea Metropolitana i l'Ajuntament de Barcelona sí que continuaran fent-se càrrec del seu 20% de bonificació.

Ara, doncs, està per veure si es podrà mantenir la bonificació del 50% del preu dels títols més recurrents, com la T-Usual, la T-Jove o els títols per a famílies nombroses. Amb el 20% de la rebaixa garantida per l'ATM, el dubte ara rau en si finalment l'Estat mantindrà el 30% restant fins a arribar a la meitat del preu del bitllet o aportarà menys, cosa que acabaria fent pujar més enllà d'aquests 21,35 euros el preu de la T-Usual, per posar un exemple.

Segons expliquen diverses fonts a l'ARA, la posició de l'Estat en la reunió ha generat tensió i també sorpresa, ja que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, es va comprometre el novembre a mantenir, en cas de tornar a ser investit, les bonificacions del transport públic per al 2024. De fet, així s'incloïa en el pacte signat entre el PSOE i Sumar. La proposta no tocava cap de les rebaixes desplegades des del 2022 –del 100% en els serveis de Renfe, com Rodalies, i del 30% en el cas del transport autonòmic–, però a més afegia la gratuïtat dels bitllets per a menors, joves i aturats a partir de l'1 de gener.

La bonificació de la meitat dels bitllets s'està duent a terme des del setembre del 2022, quan el govern espanyol va aprovar un reial decret amb mesures per fer front a la crisi energètica que incloïa descomptes per promocionar el transport públic. En concret, l'Estat es comprometia a pagar fins al 30% d'aquestes bonificacions i les comunitats i ajuntaments que volguessin podien ampliar la bonificació fins al 50% –és a dir fins a meitat de preu– amb recursos propis.

Fa un any l'ATM va xifrar en uns 34 milions d'euros el cost que tenia per a l'ens mantenir la congelació de tarifes, una xifra a la qual calia sumar l'aportació extra de 80 milions que el consorci havia de fer per fer front a la seva part de la bonificació dels títols. En total, tot plegat suposava uns 114 milions d'euros.

Un encariment per compensar la pujada de costos

En un comunicat, l'ATM ha justificat l'increment de les tarifes en un 6,75% per poder "garantir la sostenibilitat del sistema". En aquest sentit, recorden que els preus dels bitllets no pujaven des de l'any 2000 i que en els últims tres anys hi ha hagut una política de contenció de preus i de millores en les prestacions dels títols socials. A més, es vol compensar l'increment de preus generalitzat dels últims anys i que ha tingut repercussió principalment en el preu de l'energia.

També s'apunta com un altre dels motius per a l'encariment dels bitllets la necessitat de fer front a l'impacte que la pandèmia ha tingut sobre el transport públic, ja que va suposar "almenys dos anys de forta descompensació financera als operadors". Amb tot, l'ATM subratlla que el cost del servei cobert per les administracions "continua essent molt elevat i favorable a l'usuari", concretament "del 58,7% en l'últim any de prepandèmia", el 2019, "i del 65,5% aquest 2023".

Un altre extrem que s'ha confirmat en el consell d'administració d'aquest dimarts és que els títols integrats adquirits el 2023 tindran validesa fins al 29 de febrer del 2024. En el cas de la T-Verda i la T-16, mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol. Pel que fa als títols encara vigents del 2022 que van prolongar la validesa tot aquest darrer any, caducaran el 31 de desembre del 2023.

Manuel Valdés, nou director general de l'ATM

El consell d'administració de l'ATM ha aprovat també aquest dimarts el nomenament d'un nou director general del consorci. L'exgerent de Mobilitat i Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, substituirà Pere Torres al capdavant de l'entitat. Torres ha ocupat el càrrec durant prop de vuit anys, des del febrer del 2016. El relleu es farà efectiu el 8 de gener del 2024.

stats